10 فایده مهم دویدن برای سلامتی

ايسنا - دويدن ورزش ساده است که نياز به امکانات زيادي ندارد، انجام آن تنها نياز به اراده و پشتکار دارد. انجام مداوم اين ورزش فوايد بسياري براي سلامتي به همراه دارد.

جام کشکول؛ پايگاه اينترنتي انرژيکا، فايده اصلي و مهم دويدن را برشمرده است. مي‌دانيم که ورزش براي سلامتي بسيار مفيد است. از ميان تمام ورزش‌ها، دويدن يکي از متداول‌ترين آن‌هاست که براي تناسب اندام و قوي‌شدن بدن توصيه شده است. آشنايي با فوايد اين رشته شايد به تنهايي گوياي اين باشد که چرا دووميداني را مادر ورزش‌ها ناميده‌اند.

دويدن 10 فايده مهم براي سلامتي دارد:

1- وزن بدن را کنترل مي‌کند
خيلي از افراد براي کنترل وزن بدن‌شان مي‌دوند. هنگامي که مي‌دويد کالري‌هاي ذخيره شده در بدن را مي‌سوزانيد بدين ترتيب چربي‌هاي بدن براي جبران انرژي از دست رفته سوزانده مي‌شود. دويدن يکي از ورزش‌هاي موثر در سوزاندن کالري است. يک دونده در هر ساعت حدود 50 کالري مي‌سوزاند.

2- ساختن ماهيچه‌ و استخوان
رابطه مستقيم بين فعاليت و ساختن استخوان و ماهيچه وجود دارد. با زندگي ساکن از ميزان ماهيچه‌ها و استخوان‌هاي بدن کاسته مي‌شود. يکي از راه‌حل‌هاي اين مشکل، دويدن است که تاثير زيادي بر استخوان و ماهيچه‌ها دارد. دويدن باعث تراکم استخوان مي‌شود و ماهيچه‌ها را قوي مي‌کند.

3- تاثيرات قلبي عروقي و خوني
با دويدن ضربان قلب منظم‌تر مي‌شود و فشار خون کاهش مي‌يابد. همچنين دويدن ميزان کلسترول خون را کاهش مي‌دهد و احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها و حملات قلبي را کم مي‌کند.

4- کاهش استرس
دويدن استرس را کاهش مي‌دهد و احساس عصبانيت و نارضايتي را کم مي‌کنند. دويدن به مدت طلواين باعث مي‌شود نگراني‌هاي خود را فراموش کنيد و آرام‌تر شويد. دويدن باعث مثبت‌گرايي و خوش‌اخلاقي مي‌شود.

5- بالابردن اعتماد به نفس
افرادي که مي‌دوند، اعتماد به نفس بالاتري دارند. با کم کردن وزن، افزايش حجم ماهيچه‌ها و سالم‌تر شدن، اعتماد به نقس نيز افزايش مي‌يابد.دويدن به طور مداوم احساس بهتري نسبت به خودتان را ايجاد مي‌کند.

6- کند شدن روند پيري
همان طور که اشاره شد، دويدن باعث محکم‌تر شدن ساختمان عضلاني و استخواني بدن مي‌شود. بدين شکل بدن در برابر بيماري‌ها مقاوم‌تر مي‌شود و ديرتر نشانه‌هاي پيري مشاهده مي‌شوند.

7- افزايش اراده
دويدن به طور مداوم آسان نيست. به همين دليل خيلي از افراد پس از مدتي دويدن، اين عادت را کنار مي‌گذارند. با ادامه دويدن و غالب شدن بر تنبلي، اراده افزايش مي‌يابد.

8- بالا رفتن ايمني بدن
دويدن ميزان گلبول‌هاي سفيد خون را افزايش مي‌دهد. اين گلبول‌ها براي ايمني بدن ضروري هستند. همچنين باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه ديابت و پوکي استخوان مي‌شود.

9- بالا رفتن هماهنگي بدن
با وجود اينکه دويدن ورزش ساده است، هماهنگي اعضاي بدن را زياد مي‌کند. به خصوص اگر اين دويدن در زميني با موانع کوچک انجام شود.

10- خواب بهتر
اينکه چه قدرت و چطور مي‌خوابيم به سلامتي مربوط است. بعد از يک ورزش شديد مانند مانند دويدن بدن شما نياز به استراحت و تجديد قوا دارد. بعد از دويدن بدن خسته مي‌شود و مي‌توان خوابي عميق داشت. دوندگان معمولا سريع‌تر به خواب مي‌روند و خواب عميق‌تري نسبت به افراد عادي دارند.