کنترل ریزش مو با رژیم غذایی مناسب

رئيس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکي نيشابور گفت: ريزش مو در اثر عوامل مختلفي ايجاد مي شود که پيروي از يک رژيم غذايي مناسب تا حد زيادي اين مشکل را برطرف مي‌کند.
حسين حسيني در گفتگو با مهر اظهارکرد: کم‌خوني يکي از علت‌هاي اصلي ريزش مو است که براي رفع آن، مصرف مواد غذايي غنياز آهن مانند گوشت، غلات کامل، سبزيجات برگي سبز تيره، تخم مرغ، خرما و کشمش توصيه مي‌شود.
وي ديگر منبع غني آهن را ميوه‌هاي خشک و آب آلبالو دانست و اظهار داشت: اين عامل اغلب يکي از موثرترين دلايل ريزش مو در خانم‌هاست که ممکن است نشانه‌اي از وجود اختلال در دستگاه گوارش و يا ناکافي بودن اسيد معده نيز باشد.
وي بيان کرد: ريزش مو در مردان نيز با پيروي از يک رژيم کم‌چربي مي‌تواند کاهش يابد.
اين پزشک مسئول گفت: برخي از دانشمندان معتقدند که مساله ريزش مو در مردان با افزايش سطح هورمون تستوسترون در دوران بلوغ ارتباط مستقيمي دارد که يک رژيم غذايي پرچرب و رژيمي که عمدتا از گوشت تهيه شده است با افزايش سطح تستوسترون در خون باعث افزايش ريزش مو مي‌شود.
اين مقام مسئول غذا و دارو نيشابور توضيح داد: مو به طور عمده از پروتئين تشکيل شده است، بنابراين به منظور داشتن رشد خوب موها، پيروياز يک رژيم غني از پروتئين توصيه مي‌شود که از منابع غني پروتئين مي‌توان پنير کم چرب، تخم‌مرغ، ماهي، لوبيا و ماست را نام برد.
حسيني با بيان اينکه دانشمندان اروپايي دريافته‌اند که مصرفپروتئين سويا باعث تحريک شدن فوليکول‌هاي مو شده و در نتيجه رشد مو را افزايش مي‌دهد، افزود: شير سويا از منابع غني پروتئين سويا هستند.
وي يادآور شد: عنصر ديگري که در ريزش مو تاثير عمده‌اي دارد سيليسيوم است و دانشمندان به دليل نقش بارز اين عنصر، استفاده از آن را در شامپوها توصيه کرده‌اند که در نتيجه باعث کاهش ميزان ريزش مو مي‌شود.
رئيس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکي نيشابور با اشاره به اينکه سيليسيوم در لايه خارجي سيب‌زميني، فلفل سبز و قرمز و خيار يافت مي‌شود، افزود: جوانه حبوبات و غلات و کلا دانه‌ها و غلاتي که به طور کامل يعني با پوست مصرف شوند نيزغني از سيليسيوم هستند.
حسيني تأکيد کرد: همچنين ويتامين Cبا افزايش جذب آهن بر ريزش مو تاثير مي‌گذارد و از طرف ديگر مصرف ويتامين باعث تسهيل خون‌رساني به بافت مو شده و گردش خون در پياز مو را افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود که پياز مو بهتر تغذيه شود و رشد بهتري داشته باشد.
وي اظهار داشت: ويتامين Eنيز، براي رشد موها ضروري است و مصرف اين ويتامين موجب افزايش اکسيژن‌گيري مي‌شود که در نتيجه باعث بهبود گردش خون پياز مو مي‌شود.
اين پزشک مسئول گفت: مصرف مغزها و دانه‌ها و روغن زيتون مي‌تواند نياز روزانه شما به ويتامين Eرا تامين کند.
حسيني توصيه کرد: درصورتي که ريزش مو مربوط به عملکرد نادرست غده تيروئيد باشد، غذاهاي غني از ويتامين Aو يد مصرف کنيد ولي بايد توجه داشت که مصرف زياد ويتامين Aمنجر به ريزش مو مي‌شود.
اين مقام مسئول غذا و دارو نيشابور افزود: دليل ديگر ريزش مو فقر رژيم غذايي مصرفي از نظر ويتامين‌هاي گروه B است و در ميان اين گروه ويتامين B6، بيوتين، اينوزيتول و اسيد فوليک از اهميت زيادي برخوردارند
حسيني بيان کرد: ساير ويتامين‌هاي گروه Bبه خصوص B5يا اسيد پنتوتنيک و B3يا نياسين نيز براي رشد مو ضروري هستند.
وي با بيان اينکه غذاهاي غني از ويتامين Bعبارت‌اند از لوبيا، نخود، هويج، گل کلم، لوبياي سويا، مخمر، مغزه ها و دانه ها و تخم مرغ گفت: ديگر عامل موثر در کاهش ريزش مو، مصرف روي است که اين ماده معدني از طريق افزايش فعاليت سيستم ايمني، باعث تحريک رشد مو مي‌شود.
وي اضافه کرد: اين ماده معدني در گوشت بره، پنير کم چرب، بوقلمون بدون پوست، لوبيا قرمز، ماست کم چرب، قارچ، تخمه آفتابگردان و بادام وجود دارد.