تناسب اندام پیش از تولد

امکان تولد نوزاد کم‌وزن در بين خانم‌هايي که در دوران بارداري و پيش از آن سيگار مي‌کشيده‌اند بسيار زياد است. همچنين احتمال تولد نوزادان با مشکلات مغزي نيز در بين خانم‌هاي الکلي خيلي بالاست. بنابراين مي‌بينيد که عادات بد رفتاري و تغذيه‌اي مادران چه‌قدر مي‌تواند سلامت کودک‌شان را به خطر بيندازد. اگرمادري دردوران بارداري يا پيش از آن عادت به خوردن غذاهاي بسيارچرب يا شيرين داشته باشد باعث افزايش سلول‌هاي چربي و بالا رفتن قند کودکش حتي قبل از تولد مي‌شود و احتمال ابتلاي فرزندش به چاقي بيش از حد و ديابت در دوران کودکي و پس از آن چند برابر مي‌گردد.

تحقيقات نشان داده است که سطح گلوکز و اسيدهاي چرب آزاد رحم در خانم‌‌هاي چاق بيشتر از سايرين است که اين امر سبب کاهش يافتن پروتئين دريافتي بدن نوزاد مي‌شود که در نتيجه آن سيستم کنترل اشتها و سوخت و ساز بدن نوزاد تخريب و روند صحيح رشد مغزش به درستي صورت نمي‌پذيرد. طي تحقيقي که محققان آمريکايي روي دو فرزند مادراني که بعد از به دنيا آوردن فرزندشان اولشان اقدام به کاهش وزن کرده و سپس فرزند دومشان را به دنيا آورده بودند، انجام دادند، به اين نتيجه رسيدند که اگر چه هر دو فرزند از يک مادرند و بايد از نظر ژنتيکي شبيه هم باشند اما فرزند دوم به مراتب از اولي لاغرتر است. بنابراين انجام اين تحقيق نقش تغذيه و چاقي مادران را در به دنيا آوردن کودکان چاق و مشکل‌دار به روشني ثابت نمود. با اين حساب تنها نکته‌اي که مي‌توان به مادران باردار و آنهايي که به زودي قصد بچه‌دار شدن دارند، گوشزد کرد، اين است که حسابي مراقب سلامت و تغذيه‌شان باشند تا بتوانند نوزاداني سالم به دنيا آورند.

? مصائب بي‌خوابي
داشتن خواب کافي و مناسب به قدري در داشتن اندامي موزون مهم است که بيماران چاق وقتي براي کم کردن وزن به پزشک مراجعه مي‌کنند، علاوه بر بررسي غذاهاي مصرفي روزانه‌شان از نظر دارا بودن خواب کافي در شبانه‌روز هم مورد بررسي قرار مي‌گيرند. اگر خواب اين بيماران کمتر از هفت تا هشت ساعت در شبانه‌روز باشد، آنگاه احتمال اينکه پزشک برايشان بيشتر خواب تجويز کند تا دارو يا رژيم غذايي خاص بسيار بالاتر است. وقتي شما به اندازه مي‌خوابيد، احساس نشاط و سرزندگي بيشتري مي‌کنيد و راحت‌تر هم مي‌توانيد وزن کم کنيد.
به نظر شما اصلا خوابيدن چه ربطي به تناسب اندام دارد؟ محققان دانشگاه شيکاگو گزارش داده‌اند که خواب کم و ناکافي سبب به هم ريخته شدن تعادل هورمون‌هاي بدن مي‌شود، به طوري که اگر کم بخوابيم ميزان هورمون لپتين که احساس سيري را براي ما به دنبال دارد، کاهش مي‌يابد و در عوض ميزان هورمون گرلين در بدن افزايش پيدا مي‌کند، هورموني که باعث مي‌شود ما مدام احساس گرسنگي کنيم. در نتيجه ما مدام احساس گرسنگي کنيم و اگر اين گرسنگي کاذب هم باشد باز ما را به سمت اولين خوراکي دم دستمان سوق مي‌دهد. حالا رابطه چاقي وخواب را فهميديد؟! بنابراين آسان‌ترين و ارزان‌ترين توصيه مبارزه با چاقي داشتن خواب کافي و مناسب است.