معایب و مزایای کفش‌های گهواره‌ای

يک جراح استخوان و مفاصل گفت: در تبليغات اين نوع از کفشها، افزايش قد به دنبال پوشيدن آنها ادعا مي‌شود در حالي که واقعيت ندارد و استفاده از آنها در افرادي که مشکلات مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات دارند، توصيه نمي‌شود.

آرش شرافت وزيري در گفت‌وگو با فارس گفت: در دهه 90 نوعي از کفش به بازار عرضه شد که داراي کفه هاي ضخيم‌تر از معمول به همراه پاشنه گرد بود که به عنوان کفه گهواره اي معروف شد.

وي ادامه داد: اين نوع کفه در هر نوعي از کفش قابل استفاده است که يک قوس طولي در کف پا ايجاد مي‌کند. فرم گهواره اي کفه اين نوع کفش به راه رفتن کمک مي‌کند و به افرادي که به هر دليلي داراي محدوديت حرکتي از ناحيه مچ پا هستند مي‌تواند کمک کند.

اين جراح استخوان و مفاصل گفت: در افرادي که داراي آرتروز مفصل شست پا هستند و هنوز آماده جراحي نيستند يا تصميم به جراحي ندارند با استفاده از اين کفشها فشار بر انگشتان هنگام گام برداشتن کم مي شود.

شرافت وزيري همچنين گفت: استفاده از اين کفشها به تقويت عضلات پا کمک مي کند و چون ناپايداري نسبي در حين ايستادن و راه رفتن ايجاد مي‌شود در نتيجه استفاده بيشتري از عضلات کمر و شکم خواهد شد.

عضو انجمن آسيبهاي ورزشي افزود: با وجود تمام مزايايي که اين گونه کفشها دارند اما آنچنان که در مورد اين کفشها تبليغ مي‌شود شدت تأثيرگذاري بالايي ندارند و عضلات نيز پس از مدت کوتاهي به کفشهاي ديگر عادت کرده و ساختار بدني مجدد به وضعيت قبلي بر مي‌گردد.

وي گفت: از سوي ديگر به دليل خاصيت ناپايداري ايجاد شده توسط اين گونه کفشها، استفاده از آنها بهافرادي که مشکلات مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات دارند توصيه نمي‌شود و حتي در افرادي که برخي بيماريهاي نورولوژيک مانند عدم تعادل دارند، نبايد از اين کفش ها استفاده کنند چون احتمال افتادن اين افراد را افزايش مي‌دهد.
شرافت وزيري ادامه داد: مطالعات زيادي روي ميزان تأثيرگذاري اين کفشها در تناسب اندام انجام شده اما اثرات چشمگيري گزارش نشده است،همچنين پوشيدن اين کفشها در حين دويدن يا ورزشهاي پرتحرک، نسبت به کفشهاي ورزشي ديگر برتري نداشته و توصيه هم نمي‌شوند.
اين جراح استخوان و مفاصل افزود: در تبليغات اين نوع از کفشها، افزايش قد به دنبال پوشيدن آنها ادعا مي‌شود در حالي که واقعيت ندارد و تنها تأثيري که هنگام پوشيدن اين کفشها که باعث ايجاد توهم در افزايش قد مي‌شود راست تر ايستادن فرد است.
وي گفت:کفشهاي کفه گهواره‌اي در مجموع کفشهاي مناسبي براي راهپيمايي روي سطوح هموار هستند مخصوصاً براي افرادي که اختلالات دردناک در کف پا دارند. اما بايد توجه داشت که خواص شگفت آوري که در تبليغات براي اين کفشها عنوان مي شود واقعيت ندارد.