7 راز لاغری در سال جدید

1- به طور مرتب غذا بخوريد
باور کنيد لب به غذا نزدن چاره‌ي کار نيست. صرف‌نظر کردن از وعده‌هايي غذايي تأثير منفي روي متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدن مي‌گذارد. مي‌دانيد اگر بدنتان را از مواد غذايي محروم کنيد چه اتفاقي مي‌افتد؟ بدن آينده‌نگري مي‌کند و براي روز مبادا کلي چربي اضافي ذخيره مي‌کند. به جاي اينکه خودتان را از خوردن محروم کنيد، وعده‌هاي بيشتر و مغذي‌تر و البته با حجم کمتري ميل کنيد. اگر دقيق‌تر بگوييم بايد هر 3 ساعت يک‌بار غذا و يا ميان وعده‌ي سبک ميل کنيد و بعد از ساعت 7 شب ديگر چيزي نخوريد. چون بعد از اين ساعت متابوليسم بدن کندتر مي‌شود براي همين هم بدن کالري کمتري مي‌سوزاند.

2- پيمانه ها کوچک مي‌شوند
معلوم است هر وقت حجم غذايي که مي‌خوريد را کاهش ديد وزنتان نيز کاهش پيدا مي‌کند. تقريباً از 40 يا 50 سال پيش حجم غذايي که در رستوران‌ها و جاهاي مختلف سرو مي‌شود بيشتر شده و اکثر مردم نيز نسبت به آن سال‌ها چاق‌تر شده‌اند. عادت کنيد تا اندازه‌ي پيمانه ها را کوچک‌تر کنيد. در بشقاب‌هاي کوچک‌تر غذا بکشيد و سعي کنيد به جاي محروم کردن خود از خوردن، کمتر بخوريد و ميان وعده هاي سالم را جايگزين هله‌هوله کنيد.

3- رژيم‌هاي شوک آور تعطيل
رژيم‌هاي لاغري اين حس را ايجاد مي‌کنند که تغذيه و غذا خوردن دشمن ما هستند. اين فکر را از سرتان بيرون کنيد. غذا خوردن دشمن ما نيست. مواد غذايي متنوع منبع دريافت مواد مغذي و سالم ماندن است. اشتباه نکنيد. رژيم‌هاي يويويي يعني اينکه مدام چاق و لاغر شويد دشمن قسم خورده‌ي سلامتي ما هستند. زماني که به طور ناگهاني ميزان مواد غذايي مصرفي روزانه‌تان را بسيار کم مي‌کنيد بدن براي تأمين نيازهاي خود متابوليسم اش را کندتر مي‌کند تا بهتر بتواند انرژي ذخيره کند. در نتيجه روند لاغري هم کند تر و مشکل‌تر مي‌شود.به جاي اينکه خودتان را از خوردن محروم کنيد، وعده‌هاي بيشتر و مغذي‌تر و البته با حجم کمتري ميل کنيد

4- به مغزتان فرصت دهيد
آرام‌تر غذا بخوريد. تند تند غذا خوردن يکي از عوامل چاقي است. به خاطر اينکه مغز نيم ساعت وقت مي‌خواهد تا فرمان سيري را صادر کند. يعني اينکه شما سير شده‌ايد و معده‌تان پر شده است اما مغز کمي بعدتر سيگنال‌هاي سيري را ارسال مي‌کند. براي همين زماني که شما تند و تند لقمه‌ها را مي‌بلعيد از سير شدنتان غافل مي‌شويد. اين مي‌شود که بيشتر از نيازتان مي‌خوريد و چاق‌تر مي‌شويد. بين هر لقمه‌اي که به دهان مي‌بريد قاشق و چنگال را داخل بشقابتان بگذاريد. لقمه را با دقت و آرامش بجويد و دوباره قاشق را برداريد.

5- در يخچال و گنجه‌ها چه خبر است؟
يخچالتان را تفتيش کنيد: چه مي‌بينيد؟ چند شيشه سس مايونز، باقيمانده‌ي پنير، شيريني خامه اي، باقيمانده پيتزا؟ حالا کابينت‌ها را باز کنيد. وضعيت چطور است؟ اينجا هم پر از پفک، چيپس، بيسکوييت، کيک و کلوچه است؟ با خودتان صادق باشيد. اگر به راستي يخچال و گنجه‌هايتان پر از مواد غذايي چرب، شيرين و پرکالري باشد اميدي به لاغريتان نداشته باشيد. همه‌ي اين مواد غذايي را از آشپزخانه‌تان دور کنيد. هله‌هوله‌ها و مواد غذايي آماده و صنعتي دوست تناسب اندام شما نخواهند بود.

6- کمي وزش کنيد
اگر مدام مهماني مي‌رويد و کلاً خودتان هم مي‌دانيد که آدم پرخوري هستيد بايد بدانيد که در طول روز زمان کافي براي کالري سوزي نخواهيد داشت. براي همين نقش ورزش پررنگ‌تر مي‌شود. ورزش با ورزيده کردن عضلات، وزن را پايين نگه مي‌دارد و زيبايي ظاهري شما را بيشتر مي‌کند. يعني اينکه خوش اندام‌تر و خوش فرم‌تر مي‌شويد. براي اينکه به وزن و اندام ايده آل‌تان برسيد هم بايد ميزان کالري‌هاي دريافتيتان را کاهش دهيد و هم اينکه ورزش کنيد.

7- بايد دليل پرخوريتان را کشف کنيد
کمي فکر کنيد. با خودتان صادق باشيد و دليل پرخوري‌هايتان را جستجو کنيد. آيا زماني که خيلي استرس داريد و يا حوصله‌تان سر رفته به سراغ مواد غذايي مي‌رويد؟ توجه داشته باشيد بعضي وقت‌ها زياده‌روي در خوردن منشأ هورموني دارد. به عنوان مثال تغييرات هورموني ايجاد شده قبل از عادت ماهانه خانم‌ها باعث مي‌شود که بيشتر خانم‌ها ميل زيادي به مصرف مواد غذايي شور يا شيرين داشته باشند. عامل ديگر پرخوري نقش احساسات و عواطف است. برخي افراد زماني که افسرده هستند بيشتر مي‌خورند. از طرف ديگر در دوره‌ي ناراحتي و افسردگي معمولاً فعاليت بدن هم کم مي‌شود. براي همين هم احتمال چاقي و اضافه وزن بالا مي‌رود. در اين‌گونه مواقع اول به فکر رفع ناراحتي، اضطراب و استرس‌هاي خود باشيد. اعتياد به مواد غذايي راه حل مناسبي براي تغيير حال و هوايتان نيست.
منبع: جام نيوز