چگونه کالری بیشتری بسوزانیم؟

در سال هاي اخير کاهش وزن و تناسب اندام به يکي از دغدغه هاي اصلي در جامعه به ويژه در ميان بانوان و دختران جوان تبديل شده است.
به همين دليل همواره شاهد تبليغات درباره محصولاتي هستيم که ادعا مي کنند بدون هيچ زحمتي کالري و چربي هاي اضافي بدن را مي سوزانند.

اما آيا به راستي ميانبري براي افزايش سوخت و ساز بدن وجود دارد؟
اگر شما نيز قصد کاهش وزن داريد، اين نکته را به خاطر بسپاريد که تنها راه رسيدن به وزن مطلوب، کاهش کالري دريافتي و افزايش کالري مصرفي بدن است.
ورزش و فعاليت هاي بدني موجب افزايش مصرف کالري و بالا بردن متابوليسم بدن مي شوند.
بديهي است که ورزش و تحرک مستلزم مصرف انرژي است، اما اگر قصد داريد از ورزش براي افزايش سوخت و ساز بدن استفاده کنيد، بايد بدانيد که براي اين منظور بايد تمرينات ورزشي مداوم، منظم و پيوسته داشته باشيد. در حقيقت هر چه قدر زمان بيشتري به انجام تمرينات ورزشي بپردازيد به همان نسبت کالري بيشتري مصرف مي کنيد.
به عقيده متخصصان پياده روي سريع و منظم مي تواند ساده ترين و بهترين روش براي سوزاندن کالري و بهبود متابوبيسم بدن باشد.
زماني که شما به صورت روزانه و منظم ورزش مي کنيد، کالري بيشتري جهت تامين سوخت مصرف مي کنيد و حتي بعد از اتمام تمرين نيز بدن شما همچنان کالري بيشتري مصرف مي نمايد و اين يعني افزايش متابوليسم بدن که مهم ترين گام براي حفظ سلامتي و برخورداري از اندام متناسب است.
مشخص کردن اينکه تا چه مدت پس از ورزش سوخت و ساز بدن شما همچنان در سطح بالايي باقي مي ماند، چندان آسان نيست و تا حد زيادي به شرايط فيزيولوژيک بدن و ميزان و شدت فعاليت ورزشي بستگي دارد. اما به طور حتم مي توان گفت که سرعت متابوليسم بدن حداقل تا 24 ساعت بعد از انجام تمرينات ايروبيک (هوازي) منظم، بالا مي باشد. نکته کليدي براي حفظ متابوليسم بدن در سطح بالا، تداوم و نظم در انجام تمرينات ورزشي هوازي است.
اگر طرفدار ورزش هاي قدرتي هستيد، خوب است بدانيد که اين تمرينات موجب افزايش حجم عضلات مي شوند. از آنجايي که به طور کلي بافت ماهيچه اي بيشتر از بافت چربي، کالري مصرف مي کند، با افزايش توده ماهيچه اي، متابوليسم بدن نيز افزايش مي يابد. بر اساس مطالعات، 10 پوند ماهيچه در حالت استراحت، به ميزان 50 کالري در روز انرژي مصرف مي کند، در حاليکه 10 پوند بافت چربي 20 کالري مي سوزاند.
بنابراين موثرترين روش براي افزايش ميزان متابوليسم و سوزاندن کالري بيشتر، انجام تمرينات ايروبيک يا تمرينات قدرتي و يا تلفيقي از هر دو مي باشد. تمرينات قدرتي به خصوص با افزايش سن اهميت بيشتري مي يابند، زيرا اين سنين دقيقا زماني است که متابوليسم بدن شما در حال کاهش است و بهترين روش براي متوقف کردن اين روند رو به افت، افزودن تمرينات قدرتي به ساير ورزش هاي روزانه است.
منبع: سيمرغ