مصرف زیاد خرما منجر به چاقی می‌شود

کاهش مصرف مواد قندي: مصرف بيش از حد مواد قندي و نشاسته‌اي مانند برنج، ماکاروني، شيريني، کيک، شکلات، مربا، عسل، نوشابه‌ها باعث افزايش وزن، بالا رفتن فشار خون و چربي خون شده و منجر به بروز بيماري‌هاي قلبي - عروقي مي‌شود. بنابراين بايد در برنامه غذايي روزانه از مصرف بيش از اندازه اين مواد خودداري کرد.
استفاده از ميوه‌هاي تازه بجاي شيريني و شکلات به عنوان ميان وعده، مصرف دوغ کم نمک و بدون گاز، آب و آب ميوه‌هاي طبيعي بجاي نوشابه‌هاي گازدار، خودداري از مصرف زياد قند و شکر همراه با چاي، همچنين بايد تذکر داد اگر در مصرف کشمش و خرما زياده‌روي شود منجر به افزايش کالري دريافتي و چاقي خواهد شد.
- کاهش مصرف نمک: کاهش مصرف نمک به هنگام تهيه و طبخ غذا و عدم استفاده از نمکدان در هنگام صرف غذا و سر سفره، خودداري از مصرف غذاهاي کنسرو شده و بسياري از مواد غذايي بسته بندي شده آماده به دليل دارا بودن مقادير زياد نمک، خودداري از مصرف بيش از اندازه غذاهاي شور مثل ماهي دودي، آجيل شور، چيپس، پفک،‌ انواع شور، سوسيس و کالباس و استفاده از سبزي‌هاي تازه، سير، ليمو ترش تازه، آب نارنج، آويشن، شويد و ... براي بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک.
- افزايش مصرف فيبر: فيبرها ترکيباتي هستند که در ديواره سلول‌هاي گياهان مثل سبزي‌ها، ميوه‌ها، سبوس، ‌غلات کامل، حبوبات و مغزها وجود دارند. مصرف فيبرها خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را کاهش مي‌دهند و همچنين از يبوست پيشگيري مي‌کنند.
- افزايش مصرف ميوه‌هاي و سبزي‌ها در برنامه غذايي روزانه: ميوه‌ها و سبزي‌ها در پيشگيري از بيماري‌هاي نظير بيماري‌هاي قلبي – عروقي و برخي از انواع سرطان به خصوص سرطان‌هاي سيستم گوارشي و يبوست موثرند بنابراين مصرف سه تا پنج واحد از ميوه‌ها و سبزي‌ها در برنامه غذايي روزانه توصيه مي‌شود. همچنين مصرف در برنامه غذايي روزانه سبزي‌ها يا سالاد مثل کاهو، کلم، گوجه فرنگي، خيار، هويج، فلفل دلمه‌اي سبز و ...همراه با غذا توصيه مي‌شود.
همچنين بايد از ميوه‌هاي تازه به عنوان ميان وعده استفاده و به جاي تنقلات تجاري که ارزش غذايي کمي دارند از خشکبار نظير برگه زرد آلود، کشمش و ... و سبزي‌هاي تازه نظير هويج، گل کلم، خيار،‌ گوجه فرنگي و ... به عنوان ميان وعده استفاده شود.
براي داشتن قلب سالم فعاليت بدني، ‌ورزش منظم متناسب با سن و شرايط جسمي خود را فراموش نکنيد. روزانه حداقل 30 دقيقه پياده‌روي کنيد. استرس و فشارهاي رواني يکي از عوامل ابتلا به بيماري‌هاي قلبي است، روش‌هاي کنترل و برخورد مناسب با استرس را ياد بگيريد.