ورزش های مفید و مضر برای سلامتی قلب

انجام هر نوع ورزش در سلامتی بدن موثر است. به طور کلی اکثر فعالیت های ورزشی روی قلب و عروق تأثیر مستقیم دارند اما برخی از آنها مشخصا در سلامتی قلب بسیار اهمیت دارند . در زیر برخی از این ورزش ها را با هم بررسی میکنیم.

1.      پیاده روی سریع

چنانچه به بیماری خاصی مبتلا هستید که به شما اجازه انجام ورزش های سنگین را نمی دهد،  پیاده روی روزانه گزینه بسیار خوبی برای شما است. اگر از جمله افرادی هستید که  مدتهاست فعالیت فیزیکی خاصی انجام نداده اید با پیاده روی آهسته در فواصل زمانی کوتاه 5 دقیقه ای شروع کنید. بر اساس مطالعات موجود، دو ساعت پیاده روی در هفته می تواند خطر حملۀ قلبی و سکته را به میزان 30% کاهش دهد. بعضی از متخصصین می گویند انجام 30 تا 60 دقیقه پیاده روی به مدت 5 بار در هفته حداکثر سلامتی را برای قلب شما به ارمغان می آورد.

2.      دوچرخه سواری

استفاده از دوچرخه بجای ماشین می تواند روش دیگری برای ورزش کردن باشد. یک ساعت دوچرخه سواری تقریباً 650 کالری انرژی می سوزاند. اما بهترین فایدۀ دوچرخه سواری بالا رفتن تدریجی ضربان قلب است. حداقل 20 دقیقه دوچرخه سواری به اندازه یک جلسه تمرین ورزشی یک ساعته  مفید است.

ورزش هایی که برای سلامتی قلب و عروق مضرند:

برخی ورزش ها به علت وارد کردن فشار زیاد به قلب و عروق برای بیماران قلبی توصیه نمی شود از قبیل

وزنه برداری ، رفتن به جکوزی و سونا که تغییرات همودینامیکی و تغییرات سریع و ناگهانی در سیستم بدن ایجاد می کند یا ورز ش هایی که به حرکات شتابی خیلی سریع نیاز دارد و یکدفعه به سیستم بدن انرژی وارد می کند. چنین ورزش هایی با ایجاد تغییرات ناگهانی در ریتم قلب برای بیماران قلبی خطر آفرین است.

ورزشکاران به چه نکاتی باید برای سلامت قلب توجه کنند؟

به طور کلی قبل از شروع هر ورزشی به صورت حرفه ای، بهتر است از سلامت قلب خود مطمئن شوید. ممکن اختلالات مادرزادی یا غیر آن وجود داشته باشد که در حین فعالیت های عادی به هیچ عنوان مشکل ساز نباشد اما در صورت فعالیت بدنی شدید باعث بروز مشکلات جدی شود.