علت اصلي خشكي پوست در فصل پاييز چيست؟

يك متخصص پوست گفت: حمام كردن با آب داغ از علل ايجاد خشكي پوست به ویژه در افراد مسن است.

دكتر مسعود ملكي مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، درباره علل ايجاد خشكي پوست عنوان كرد: بعضي از خشكي‌هاي پوست دلایل ژنتيكي دارند مانند بیماری ایکتیوز ارثي كه در تمام فصول سال پوست خشك است؛ همچنين خشكي پوست در افرادی ‌كه آلرژی پوستي دارند، در فصل پاييز تشديد مي‌شود گرچه در بقيه فصول سال خشكي پوست وجود دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اينكه استفاده از بخاري گازي يا شوفاژ، رطوبت فضا را كاهش مي‌دهند، اظهار کرد: با روشن كردن دستگاه بخور يا حداقل قرار دادن ظرف آبي روي بخاري يا شوفاژ مي‌توان رطوبت محيط را جایگزین و از خشكي پوست جلوگيري كرد.

ملکی ادامه داد: پوشش مناسب در فصل سرما، قرار نگرفتن در مقابل باد مستقيم بخاري خودرو، استفاده از كرم‌ها و پمادهاي چرب‌كننده، استفاده از شوينده‌هاي ملايم‌تر و ضعيف‌تر و كمتر كردن دفعات شست‌وشو به كاهش خشكي پوست در فصل پاييز كمك مي‌كند.

وی در خصوص استفاده از كرم و پمادها، اظهار كرد: در افرادي كه كرم‌هاي مرطوب كننده باعث ايجاد جوش روي صورت مي‌شود، مي‌توان از كرم‌هاي مرطوب‌كننده فاقد چربي و فقط در مناطقي كه خشكي ايجاد شده است، استفاده كرد.

ملکی با بیان اینکه افراد مسن مي‌توانند از شامپوهاي بدن و صابون‌هاي كرم‌دار برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده کنند، افزود: برای اطفال نيز بهتر است از شامپو و صابون ویژه کودکان و بعد از استحمام از كرم‌هاي نرم‌كننده ويژه كودكان استفاده شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی درباره علل ايجاد خشكي پوست، عنوان كرد: بعضي از خشكي‌هاي پوست، علل ژنتيكي دارند مانند بیماری ایکتیوز ارثي كه در تمام فصول سال پوست خشك است، همچنين در افرادی ‌كه آلرژی پوستي دارند در فصل پاييز خشكي پوست تشديد مي‌شود گرچه در بقيه فصول سال خشكي پوست وجود دارد.

ملکی تصريح كرد: خشكي پوست، در چروكي پوست تاثير چشم‌گيري ندارد و تنها ظاهر پوست را نازيبا می‌کند و احساس ناخوشايندي به فرد مي‌دهد.

اين متخصص پوست ادامه داد: نوعي خارش زمستاني در افراد مسن هنگام فصول سرد سال ايجاد مي‌شود كه علت آن خشكي پوست است و اگر درمان نشود منجر به نوعي اگزما به نام اگزماي كراكل مي‌شود.

ملكي اضافه كرد: اين خشكي بيشتر در ساق پا و پهلوها بوجود مي‌آيد و از علائم آن، قرمزي پوست است كه در اثر عدم محافظت، پوست شيار شيار شده و سوزش همراه با خارش‌هاي دردناك ايجاد مي‌شود.