بهار اشک میلیون ها ایرانی را درآورد!

مهر: بهار براي حدود 18ميليون ايراني، بهترين فصل سال نيست؛ 18ميليون نفري که از آلرژي فصلي رنج مي برند و مثل يک و نيم ميليارد همتاي جهاني شان، اين فصل را با سردرد و آبريزش و خارش بيني پشت سر مي گذارند!
آلرژي بهاره اما امسال يک تفاوت مهم با سال هاي گذشته دارد؛ شروع زودتر و مدت طولاني تر که به لطف زمستان زودرس امسال باعث شد تا بيني هاي حساس، بوي بهار را از نيمه زمستان حس کنند و زودتر دچار آلرژي فصلي شوند. به طوري که مرکز آسم و آلرژي آمريکا که هر سال ميزان گرده گياهان را اندازه گيري مي کند، امسال اعلام کرد که تا به حال هيچ گاه ميزان گرده‌ها در زمستان تا اين اندازه بالا نبوده است. به همين علت هم امسال آلرژي بهاره از زمستان شروع شد و خيلي ها آن را با سرماخوردگي زمستاني اشتباه گرفتند.

متهمان يک بيماري جهاني
حساسيت فصلي هم زمان با گرده افشاني گياهان در بهار شروع مي شود اما محدود به بهار نيست و مي تواند در زمان هاي مختلف، آلرژي افراد حساس را شدت دهد. در ايران درختان نارون، گردو، تبريزي، ‌افرا، چنار و زبان گنجشک متهمان رديف اول حساسيت فصلي هستند اما گل هايي مثل شمعداني و گل سرخ هم در ايجاد حساسيت تاثير دارند.
آمارها نشان مي دهد که حدود 20 تا 25 درصد مردم دنيا دچار حساسيت فصلي هستند و در بهار دچار حملات مکرر عطسه، آبريزش بينى، خارش و آبريزش چشم ها، خارش گلو، دهان و گوش ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى کلى و سنگيني مي شوند.

درد بي درمان آلرژي
هيچ درمان قطعي اي براي آلرژي فصلي وجود ندارد. اگرچه بعضي از داروها به طور موقت عوارض اين آلرژي را کنترل مي کنند اما تاثير آن در اشخاص مختلف بسته به نوع آلرژي شان متفاوت است. اما در مجموع در شرايط حساسيت، داروهاي آنتي هيستامين مي توانند به کمک شما بيايند.
اصلي ترين عوارض اين داروها خواب آلودگي است که البته در نسل دوم آنتي هيستامين ها، يعني داروهايي مثل لوراتادين، تريزين، فکسوفنادين، دسلوراتادين و لووستريزين اين مشکل تا حدود زيادي برطرف شده است. اسپري هاي ضد احتقان هم براي حساسيت هاي خفيف مناسب هستند اما در حساسيت هاي شديد مشکل شما را رفع نمي کنند. بنابراين چاره کار، پيشگيري هاي غير دارويي است.

رژيم غذايي براي مبتلايان به آلرژي فصلي
هيچ غذايي نيست که آلرژي فصلي را درمان کند اما برخي غذاها هستند که اين آلرژي را شدت مي دهند. حداکثر کمکي که به يک فرد آلرژيک مي توانيد بکنيد اين است که او را از خوردن عسل، ادويه، مغزهاي حساسيت زا (مثل گردو، بادام، فندوق، بادام زميني و...) و غذاهايي که بوي تندي دارند، منع کنيد.
در عين حال برخي مواد غذايي هستند که با بالا بردن توان ايمني بدن، عوارض آلرژي را کم مي کنند. در ميان اين غذاها پياز و سير، ويتامين هاي گروه C ،B و K، مواد آنتي اکسيدان مثل سيب، کلم بروکلي و گل کلم هم به چشم مي خورد.