پرخوری سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند

فارس: يک متخصص تغذيه گفت: در پرخوري، سيستم کنترل بدن به هم مي‌ريزد و بدن اين انرژي مازاد را به صورت چربي در بافت بدن ذخيره مي کندکه اين عدم تعادل انرژي در ادامه مي تواند در افراد آسيب‌پذير، فراخوان‌ بيماري هاي زيادي باشد.

سيد ضيا‌الدين مظهري اظهارداشت: مسئله تغذيه سالم به عيد و غير عيد بر نمي‌گردد؛ افراد اگر طالب تناسب اندام، سلامت پايدار و عمر طولاني هستند بايد در سفر و حضر، در اعياد و عزاداري به اين مسئله توجه کنند.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني افزود: بدن وقتي مي‌تواند وظايف دفاعي و کاري خود را انجام دهد که از تغذيه مناسب، متعادل و متنوع برخوردار باشد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران بابيان اينکه خوردن، فقط لذت بردن و رفع گرسنگي نيست افزود: تغذيه بايد توانايي آن را داشته باشد که مواد مورد نياز بدن را تأمين کند.
وي گفت: تغذيه بايد شامل منابعي از چربي‌، پروتئين‌، قند، ويتامين‌ و آنتي اکسيدان‌ها و ... باشد.
رئيس انجمن تشخيص و درمان چاقي در پاسخ به اينکه افراد چه کنند تا در عيد چاق نشوند گفت: مهمترين معضل جامعه ما پرخوري است و يک بعد آن سوء تغذيه است.
وي افزود: سوء تغذيه يعني عدم تعادل بين آن چيزي که بدن نياز دارد و کمتر يا بيشتر از آن دريافت مي‌کند.
رئيس انجمن تشخيص و درمان چاقي، پرخوري را سوء تغذيه‌اي خطرناک تري نسبت به کم خوري دانست و گفت: در کم خوري بدن قدرت تطابق با شرايط را دارد ولي در پرخوري، سيستم کنترل بدن به هم مي‌ريزد.
مدير گروه تغذيه واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد، انرژي را به سکه‌هاي درون قلک تشبيه کرد و افزود: در نظر بگيريد قلکي داريد و هر از گاهي در آن چند سکه مي‌ريزيد که باجمع شدن آن سرمايه‌اي به دست مي‌آوريد و در صورت نياز مي‌توان از آن استفاده کرد.
رئيس انجمن تشخيص و درمان چاقي، انرژي را نيز به همين صورت دانست و گفت: بدن نيز انرژي مازادش را ذخيره مي‌کند که اين ذخيره مواد، اعم از قندها، چربيها و پروتئين ها فقط به صورت چربي در بافت بدن ذخيره مي‌شود.
اين متخصص تغذيه افزود: چاق‌ترين فردي که شناخته شده مردي بوده با 640 کيلوگرم وزن که در سن 45 سالگي دارفاني را وداع گفته است.
مظهري تصريح کرد: متأسفانه ما در راستاي اعياد و عزاداري‌ها مسئله عدم تعادل انرژي را داريم که مي‌تواند در افراد آسيب‌پذير فراخوان‌هاي بيماري زاي زيادي به وجود بياورد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه عيد و غير عيد فرقي ندارد افزود: اسراف در مصرف مواد، بيش از اندازه مورد نياز بدن، در فردي که قابليت تحمل آن را ندارد مي‌توانددر افرادمبتلا به فشار خون ، به سکته مغزي يا قلبي بينجامد.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني به افراد توصيه کرد: در خوردن فست فود‌ها و غذاهاي شور و آجيل شور بايد به ميزان نمک دريافتي توجه کنند چرا که حيات آدمي بسته به تعادل سديم با پتاسيم دارد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران افزود: سديم و پتاسيم يکي در درون سلول و ديگري در بيرون سلول، پتانسيل الکتريکي ايجاد مي‌کنند که اگر بدن به هر شکلي سديم بيشتري دريافت کند بدن براي خنثي کردن آن، آب جذب مي‌کند.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني ادامه داد: آب بيشتر منجر به فشار خون مي‌شود. فشار خون هم مي‌تواند در بيماران قلبي و عروقي خطرات بالقوه‌اي را ايجادکند.
مظهري گفت: در مورد قند هم مهم نيست اين ماده از چه طريقي دريافت مي‌شود چرا که در صورت عدم تعادل قند نيز فرد مي‌تواند حتي به کما برود.
وي گفت: افرادي که طالب سلامتي هستند بايد در ايام عيد هم برنامه تغذيه اي ثابت خود را داشته باشند و سعي کنند از پرخوري و زياده روي در مصرف آجيل و تنقلات بپرهيزند و اين ايام رابه سير و سياحت، ديد و بازديد و صله ارحام اختصاص دهند.