خوراکی های فوق العاده علیه استرس زیاد

عصرايران- استرس ممكن است همه جا با شما باشد، مثل محيط كار، در هنگام رانندگي، در جشن‌ها و مراسم و يا حتي در منزل و زماني كه اخبار ناخوشايندي ممكن است از طريق راديو و تلويزيون به گوشتان برسد، اما در دنياي پرتنش امروز، چه كساني ممكن است از استرس در امان باشند؟
كارشناسان معتقدند كه يك رژيم غذايي تحريك كننده و نامنظم و آشفته در واقع پيش فاكتوري براي بروز استرس است كه معمولا شامل مصرف چاي و ميان وعده‌ها به طور مكرر و نامنظم است، اما با دنبال كردن يك رژيم غذايي منظم و همچنين انتخاب خوردني‌هايي مناسب مي‌توان تا حد امكان استرس روزانه را از خود دور نگهداشت.
سايت تغذيه هول فود كاتولوگ فهرستي از مواد غذايي ارائه ‌كرده‌ است كه اين خوردني‌ها تاثير بسزايي در دور كردن استرس از انسان دارند و يا به عبارتي آرامش بخش هستند.

ـ «ماست»
ماست به ويژه‌ براي فصل تابستان مفيد است، چون سبك بوده و هضم آن هم آسان است دكتر شيفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در اين باره مي‌گويد: ماست يا هر محصول لبني ديگر غني از ماده‌اي به نام تيروسين است كه ميزان سروتونين را در مغز افزايش مي‌دهد. به بياني ديگر پروتئين‌ها در محصولات لبني مقدار سروتونين را كه نوروهورموني در مغز است، افزايش مي‌دهند و در نتيجه استرس اعصاب را كاهش داده و شما را آرام مي سازد.

ـ «شكلات تلخ»
پزشكان مي گويند: مصرف شكلات تلخ از مقدار هورمون استرس مي‌كاهد و ساير آشفتگي‌هاي بيوشيميايي مرتبط با استرس را متعادل مي‌سازد.

ـ «مركبات»
ميوه‌ها حاوي قند طبيعي هستند كه ذهن را از استرس خالي مي‌سازند و مركبات و ميوه‌هاي تابستاني تاثير بيشتري در اين زمينه دارند.

ـ «بادام درختي»
بادام سرشار از ويتامين «B2» و ويتامين «E»، منيزيم و روي است ويتامين‌هاي B و منيزيم تاثير بسزايي در توليد سروتونين دارند كه خلق انسان را تنظيم مي‌كنند و استرس را تسكين مي‌دهند. روي هم مي‌تواند با برخي از اثرات منفي استرس مقابله كند و ويتامين E هم به عنوان يك آنتي اكسيدان مولكول‌هاي راديكال آزاد را كه با استرس و بيماري قلبي مرتبط هستند، نابود مي‌سازد.

ـ «چاي»
چاي ضمن كنترل كالري‌ها، خلق و خوي شما را نيز بهبود مي‌بخشد. چاي بابونه، چاي ياسمن و ساير چاي‌هاي گياهي تاثير شگفت انگيزي روي بدن شما دارند و مي‌توانند مثل يك داروي مسكن عمل كنند.

ـ «ماهي»
«ماهي» منبع غني از چربي‌هاي امگا ــ 3 است كه حاوي ويتامين‌هاي گروه B به ويژه‌ B6 و B12 مفيد براي مقابله با استرس هستند. در واقع ويتامين B12 يكي از مهمترين مكمل‌ها براي ساخت سروتونين به عنوان هورمون شادي در مغز است و كمبود ويتامين B12 مي‌تواند سبب افسردگي شود.

ـ «كلم بروكلي»
يكي ديگر از خوردني‌هاي مفيد براي مقابله با استرس است كه وقتي به پاستا، برنج و يا سالاد افزوده مي‌شود، تاثير معجزه آسايي در ايجاد شادي در شما اعمال مي‌كند. كلم بروكلي هم سرشار از ويتامين‌هاي گروه B شامل اسيد فوليك است كه به كاهش ترس، اضطراب و نگراني استرس و حتي افسردگي كمك مي‌كنند. فيبر موجود در اين سبزي نيز براي مقابله با يبوست و سندرم روده تركيب پذير مفيد است كه اين سندرم در واقع حاصل استرس بلند مدت است

ـ «سير»
سير براي آرام كردن تنش و استرس و نيز كاهش گلوكز خون مفيد است سير سرشار از آنتي اكسيدان‌ها است و اين مواد در مقابله با استرس بسيار مفيد هستند.