17 درصد ماموران ناجا اضافه وزن دارند!

حدود يکسال از اجراي طرح «تناسب اندام ماموران پليس» مي‌گذرد؛ ماموران پليس، آن طور که فرمانده‌شان گفته است با تغيير الگوي تغذيه و افزايش تحرک وزنشان را کاهش دهند. هر چند که تناسب اندام ماموران پليس چاق در تمامي کشورها در دستورکار قرار دارد اما روي کار آمدن اين بحث در ناجا مدت‌ها به سرخط تمامي اخبار بدل شد و حالا آماري منتشر شده؛ مبني بر اضافه وزن 17 درصد از نيروهاي پليس ايران و آنگونه که بنظر مي‌رسد ناجا براي اين افراد برنامه‌هايي دارد تا در زماني مناسب، به تناسب اندام برسند.

به گزارش ايسنا، سال گذشته بود که بحث اضافه وزن ماموران پليس به عنوان يک طرح فوري در دستورکار معاونت نيروي انساني ناجا قرار گرفت. آن زمان بود که سردار سعيد شکري‌پور - معاون وقت تربيت و آموزش ناجا عنوان کرد که پليسي که مي‌خواهد ماموريت‌هاي انتظامي و امنيتي را انجام دهد بايد از نظر چابکي و چالاکي در حدي باشد که بتواند با مجرمان برخورد کند.

او گفت که حداقل و حداکثر وزن پرسنل مشخص شده است و پليسي که مي‌خواهد مظهر اقتدار ملي باشد بايد از نظر جسماني و ظاهري نيز به گونه‌اي باشد که بدون دست بردن به تجهيزات پليسي و تنها با اتکا به اقتدار خود از ارتکاب جرم از سوي مجرمان جلوگيري کند.

معاون تربيت و آموزش وقت ناجا آن زمان آماري از ميزان چاقي در بين پليس‌هاي ايران اعلام نکرد اما در ميان سخنانش گفت که بايد با يک برنامه ورزشي و غذايي مناسب به سمتي پيش رويم که به يک تناسب جسماني برسيم.

پس از آن سردار حسين ذوالفقاري - فرمانده مرزباني ناجا نيز بار ديگربحث چاقي ماموران پليس را پيش کشيد و اعلام کرد که افرادي که در اين يگان (مرزباني) فعاليت مي‌کنند در صورتي که بيش از 10 کيلوگرم اضافه وزن داشته باشند تا پايان سال مهلت دارند که وزن خود را کاهش دهند. با اين که ذوالفقاري اعلام نکرد که پس از پايان اين مهلت که حدود شش ماه بود چه برخوردي با پليس‌هاي چاقي که لاغر نکرده‌اند، مي‌شود اما او در مصاحبه‌اش گفت که مرزبانان، جزء رسته عملياتي ناجا محسوب مي‌شوند و بايد از آمادگي لازمي برخوردار باشند.

به گزارش ايسنا، هنوز زمان زيادي از بحث تناسب اندام پليس‌هاي چاق نگذشته بود که سردار زاده‌کمند - جانشين معاون هماهنگ کننده ناجا نيز سخن از لاغر کردن نيروهاي پليس داراي اضافه وزن آورد و گفت: توجه به ورزش جزء برنامه‌هاي تعريف شده ناجا است و ما نيز ورزش و آمادگي جسماني نيروها را در دستورکار داريم و بر همين اساس همه نيروهاي ما در طرح‌ها و برنامه‌هاي آمادگي جسماني شرکت مي‌کنند.

رفته رفته بحث تناسب اندام پليس‌هاي چاق جدي شد اما آماري از تعداد اين افراد منتشر نشد تا اينکه سرانجام سردار اسماعيل احمدي‌مقدم - فرمانده نيروي انتظامي از جديت ناجا در برنامه‌هاي تناسب اندام خبر داد و گفت: تناسب اندام و تحرک ماموران پليس براي ما بسيار مهم است به گونه‌اي که اصلاح الگوي تغذيه و افزايش تحرک جزو برنامه‌هاي لاغري ماموران است.

وي با بيان اين که مساله چاقي در پليس نه تنها در نيروهاي مسلح بلکه در جامعه نيز به چشم مي‌خورد، گفت: چاقي بيماري‌هايي همچون چربي خون، قند و امراض ديگر را به همراه مي‌آورد و بايد براي پيشگيري از بيماري و تناسب اندام و افزايش تحرک، الگوهاي خاصي را مدنظر قرار دهيم.

احمدي‌مقدم با بيان اين که ماموران چاق نمي‌توانند تحرک و چالاکي مدنظر پليس را داشته باشند گفت: با اينکه در ابتداي استخدام ميانگين قد ماموران و تلورانس وزن آن‌ها مد نظر قرار مي‌گيرد اما چاقي و اضافه وزن در طول خدمت ايجاد مي‌شود و به همين دليل توسعه مراکز ورزشي و همچنين اصلاح الگوي تغذيه بايد براي پرسنل در نظر گرفته شود.

وي با بيان اين که يگان‌هاي رزمي و مرزي که فعاليت سخت‌تري دارند در اولويت‌هاي بعدي کاهش وزن قرار دارند از دستور‌العملي در سازمانش صحبت کرد که براساس آن ماموران چاق که نتوانند وزن خود را اصلاح کنند در ترفيع آنان مشکل ايجاد مي‌شود و براساس دستورالعمل ستاد کل نيروهاي مسلح نيز اگر ماموري پس از هشت سال نتواند ترفيع بگيرد پس از بررسي در کميسيون از خدمت رها مي‌شود.

احمدي‌مقدم گفت: نيروهاي رزمي از زمان اجراي اين طرح حداقل پنج کيلو از وزن خود را کم کرده‌اند اما او نيز آماري از ميزان اضافه وزن مامورانش به ميان نياورد تا اين که حالا پس از گذشت تقريبا يک سال از اجراي اين طرح سردار دکتر مجيدي - رئيس بهداري ناجا مي‌گويد که اين سازمان طرح سنجش BMI (تناسب قد و وزن) ماموران را انجام داده است و نتايج آن را براي فرماندهي ناجا بيان کرده است.

وي مي‌گويد که جزئيات اين نتايج را به خاطر ندارد اما معتقد است 15 تا 17 درصد از ماموران ناجا اضافه وزن دارند که برنامه و طرحي براي کاهش وزن اين افراد در نظر گرفته شده است.

رئيس بهداري ناجا با اين که بيشتر افرادي که در نيروي انتظامي داراي اضافه وزن هستند در دهه چهار به بعد زندگي خود قرار دارند، گفت: بيشتر اين افراد به کارهاي ستادي روي آورده‌اند و قصد داريم با کنترل کالري و ورزش آن‌ها را به تناسب اندام برسانيم.

مجيدي افزود: براساس طرحي که در دستورکار است ناجا در ابتدا سياست تشويقي را براي ماموران داراي اضافه وزن در نظر گرفته و پس از آن به سياست‌هاي اجباري روي مي‌آورد تا تعادلي ميان قد و وزن مامورانشان ايجاد شود.

وي تاکيد مي‌کند که علت اصلي چاقي، کاهش فعاليت بدني است و به همين دليل انجام ورزش در پليس اجباري شده است و هر مامور اجبارا در هفته چهار و نيم ساعت ورزش مي‌کند.
مجيدي مي‌گويد آماري ندارد که در کدام رسته انتظامي بيشترين اضافه وزن ثبت شده است. اما معتقد است که در ماموران جوان اضافه وزن کمتر ديده مي‌شود.
به گزارش ايسنا، تقريبا بيش از يک سال از طرح تناسب اندام ماموران چاق مي‌گذرد و حالا پليسي که سعي دارد با ايجاد تغيير و تحول از پليس سنتي به پليسي مدرن، روزآمد و کارآمد بدل شود.
علاوه بر استفاده از فناوري‌هاي نوين و ... حالا بحث تناسب اندام ماموران پليس در دستور قرار گرفته است تا آن گونه که عنوان شده است پليسي چالاک و چابک و پرتحرک در ناجا به کار گرفته شود و به نظر مي‌رسد نيروي انتظامي راه سختي را براي کاهش وزن مامورانش در پيش ندارد چرا که آن گونه که سردار مجيدي عنوان کرده بيشتر آن 17 درصدي که اضافه وزن دارند در دهه چهارم عمر خود قرار دارند و بزودي بازنشسته مي‌شوند.