ساخت شلوار هوشمند قوی کننده عضلات

محققان فنلاندي شلوار هوشمندي را ساخته اند که وضعيت فعاليت عضلات را ثبت مي کند. به گزارش ايرنا از پايگاه ساينس، اين شلوار که Mbody نام دارد، قابليت نظارت بر نحوه عملکرد عضلات و فشار وارد بر آن ها را فراهم مي کند.

براي داشتن تناسب اندام لازم است به تمام عضلات نيمه چپ و راست بدن به طور يکسان فشار وارد شود تا به طور متناسب رشد کنند و ورزيده شوند. اما اغلب چنين نيست.

سيستم Mbody به منظور بهره وري بيشتر از فعاليت هاي ورزشي، امکان اطلاع از ميزان فشار وارد شده به عضلات پاها را فراهم مي کند. اين سامانه از يک شلوار ورزشي، يک سيستم حسگر موسوم به MCell و يک برنامه کامپيوتري تشکيل شده که اطلاعات به دست آمده را براي گوشي همراه کاربر ارسال مي کند.

سامانه حسگر MCell که خود متشکل از مجموعه اي از حسگرهاي الکترونيکي است، بر فعاليت الکتريکي عضلات همسترينگ و چهارسر ران نظارت مي کند.

اين اطلاعات توسط سامانه MCell گردآوري شده و با استفاده از فناوري بلوتوث براي دستگاه موبايل مبتني بر اندرويد کاربر ارسال مي شود، سپس توسط نرم افزاري موسوم به Mbody Live پردازش مي شود.

کاربران با استفاده از اين نرم افزار مي توانند توده عضلاني و عملکرد عضلات پاي چپ و راست، تعادل عضلات جلو و پشت هر يک از پاها و همچنين سرعت و موقعيت حرکت خود را به طور مستقل مشاهده کنند. بدين ترتيب کاربر در هنگام ورزش

به سادگي مي تواند از توان عضلات و تناسب فشار وارد بر هريک از پاها مطلع شود.

سامانه Mbody علاوه بر اين موارد، امکان مشاهده سوابق تمرينات و بهره گيري از خدمات ابري به منظور انجام اموري مانند برنامه ريزي براي تمرينات و برقراري ارتباط با ساير ورزشکاران را نيز فراهم مي کند.

طراحان اين سيستم معتقدند که علاوه بر ورزش در حوزه هايي مانند توان بخشي، انواع بازي ها، دارورساني و امور نظامي و فضايي هم کاربرد دارد.

قيمت اين شلوار به همراه تمام تجهيزات آن که اخيرا به توليد انبوه رسيده، 1200 دلار است.