انواع چای و خواص آن

چای یک نوشیدنی حاوی کافئین میباشد که با خیساندن بـرگـهـای گیاه کاملیا سیننس در آب داغ تـهــیه میگردد.

کشورهای عمده تولید کننده چای عـبــارتند از: چین، هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، کره، ســریلانکا، تایوان، ژاپن، استرالیا، آرژانتین، کنیا، اندونزی و نپال.

برگهای چای پس از چیدن مانند سیبی که در معرض هوا قرار میگیرد تغییر رنگ میدهد، خیلی سریع پژمرده شــده و اکسیده میگردند. علت آن تخمیر آنزیمی است که باعث تجزیه کلروفیل و آزاد شدن تانین برگهای چای می گــردد. چای به 4 گروه بر اساس درجه و مدت زمان اکسیداسیون برگ هـای چــای تـقسیم بندی می شود. در واقـــع رونــد اکسیـداسیــون در هــر گــروه در مـــرحــله خاصی با خارج ساختن آب برگها توسط حرارت دادن متوقف میگردد.

1- چای سیاه :

روند تولید آن به این نحو می بـاشد که برگهای چای را پس از برداشت آن در دما و رطوبت کـنـتـرل شـــده رهــا می کنــنــد تــــا اکسید گردد.
اکسـیـداسیـون در چای سبز قابل ملاحظه بوده و مدت آن
2 هفته تا یک ماه بطول می انجامد. سـپس برگـهای چای خشک می گــردند تا رونداکسیداسیون متوقف گردد. چای سـیاه نـســبت به انواع دیگر کافئین بیشتری دارد بهـمین خاطر طعم آن قویتر می بـاشد. امــا بــر خلاف چای سبز، چای سیاه طعم خودرا پس از گذشت سالها از تاریخ تولید حفظ میکند. این نوع چای متداولترین و پر مصرف ترین نوع چای در دنیا میباشد.


2-چای سبز:

رونـد اکـسـیداسیون در ایـن نوع چای پس از حداقل اکـسید شدگی متوقف می گـردد. پـس از چـیـدن بـرگ هــای چـای سـریـعا بـا بـخـــار آب داغ
آنزیمهای اکسید کـنـنـده موجود در برگهای چای را از میان
ـرده و سـپـس بـرگها را خشک می کنند. در واقـع در چـای ســــبز مرحله اکسیداسیون حذف می گردد. این نوع چای طعم ملایم و گیاه مانندی دارا بوده و بیشتر در چین و ژاپن مصرف میگردد.

3- چای اولانگ:

اولانـگ بـه مـعـــنی اژدهای سبز می بـاشد و مرحله اکسیداسیون آن 2 تا 3 روز بطول می انجامد. این چای نیز در چین و ژاپن مصرف می گـردد.


4- چای سفید(WHITE TEA):

در تهیه آن از برگهای تازه روئیده (جوانه ها) چای استفاده میگردد که اکیسد نیز نمیگردند. بیشترین اثر ضد سرطانی را این نوع چای به خود اختصاص داده است. این چای در چین مصرف میگردد.

انواع دیگر چای بر حسب ترکیبات آن

چای یخ : معمولا به چای اندکی لیمو ترش و شـیـره ذرت اضـافـه شــده و درون فنجان حاوی یخ ریخته شده و سرو می گردد.