آیا شنا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند

دکتر رابرت در اين زمينه مي گويد: "سؤالات مختلفي در اين مورد مطرح مي شود و اغلب افراد سؤال مي کنند که شنا چگونه مي تواند به سوختن کالري کمک کند؟" تحقيقاتي در اين زمينه انجام شده که حاکي از آن است که کاهش وزن از طريق شنا کردن قدري مشکل است.
زمانيکه در آب غوطه ور مي شويم، اين فرورفتگي در آب سبب مي شود که متابوليسم بدن کاهش پيدا کند، زمانيکه متابوليسم آرام شود، بدن نياز به کالري کمتري پيدا مي کند و بالطبع ميزان کمتري از کالري سوخته ميشود.
در حاليکه رابرت چنين نظريه اي را بيان مي کند در پايان مي افزايد که البته اين نتيجه نيازمند تحققات بيشتر است و هنوز به طور قطعي نمي توان ادعا کرد که شنا به درد کاهش وزن نمي خورد؛ اما بد نيست نظريه محققان ديگر را نيز بشنويم: آنها معتقدند که شنا نيز مانند ساير ورزش ها نياز به ممارست و تداوم داشته و براي بدست آوردن نتيجه مطلوب بايد از يک برنامه مدون استفاده شود."پژوهشگران معتقدند که براي کاهش وزن از طريق شنا، ابتدا بايد يک مرحله تند و با فشار زياد (سرعتي) را انجام دهيد، سپس فشار خون را پايين آورده، وارد يک مرحله کند و استقامتي شويد.
اگر طبق اين دستور العمل شنا نکنيد، مثل اين است که در حال پياده روي نرم و آهسته هستيد. "سو نلسون" کارشناس ورزش هاي آبي در مؤسسه ورزش هاي آبي کلورادو، آمريکا، اظهار مي دارد که بيماران چاق بسيار زيادي را از طريق شنا درمان نموده. او مي گويد: " مردي 250 کيلويي به من مراجعه کرد که دچار رماتيسم مفصلي نيز بود.

من او را به عنوان يکي از کارکنان مجموعه پذيرفتم و او موفق شد 150 کيلو از وزن خود را کم کند."از کجا بايد شروع کرد محققان معتقدند که براي شروع مي توانيد مربي شنا بگيريد يا به استخر هاي گروهي ملحق شويد. البته برخي از استخر ها هستند که نام "حرفه اي" را به ابتداي اسم مجموعه ورزشي خود اضافه کرده اند؛ نبايد کلمه "حرفه اي" شما را به اشتباه بيندازد و تصور کنيد که فقط افرادي که شنا را به طور کامل بلد هستند مي توانند به اين استخر ها وارد شوند؛ نه!
اين مجموعه ها دوره هاي ابتدايي، متوسط و پيشرفته را برگزار مي کنند و حتي کلاس هاي تفريحي نيز دارند.در جلسات اول، انجام حرکات ريتميک شنا و نفس گيري قدري مشکل به نظر ميرسد.
مربيان شما را به تدريج با نحوه درست انجام حرکات و نفس گيري آشنا مي کنند. آنها در هر زمان به طور مجزا بر روي يک مبحث تمرين مي کنند.اگر جزء افراد مبتدي هستيد، به آرامي شروع کنيد؛ ابتدا مي توانيد تنها براي ?? دقيقه شنا کنيد. با 2 تا 3 مرتبه تمرين در طول هفته، مدت زمان شنا کردن را به 10 دقيقه برسانيد. البته در اين نيم ساعت بايد گرم کردن و سرد کردن را نيز بگنجانيد. در زمان باقيمانده هم بر روي قدرت، سرعت، و کيفيت ارائه کار خود تمرکز کنيد.
*سو مي گويد: "من واقعاً مبتدي ها را تشويق مي کنم، ياد گرفتن شنا نيازمند مدت زمان زيادي است؛ ما روي خاک زندگي مي کنيم به همين دليل آب برايمان کمي غريب و ناآشنا است." راههاي بسيار زيادي وجود دارد که مي تواند به شما کمک کند از پس شنا کردن بر بياييد.
مي توانيد حرکات را بر روي تخته شنا انجام دهيد و در امتداد طول استخر راه برويد و حرکات را در خشکي اجرا کنيد.سو معتقد است که مبتدي ها مي توانند وارد قسمت کم عمق شوند و با راه رفتن تنها حرکات دست را اجرا کنند. سپس سر خود را نيز در آب فرو ببرند و نفس گيري را نيز تمرين کنند.
يک لباس شناي راحت و عينک مناسب از ملزومات کار به شمار مي رود. اگر احساس مي کنيد که هنوز نمي توانيد سر خود را درون آب فرو ببريد، مي توانيد بعداً از عينک استفاده کنيد.انتخاب صحيح زمانيکه آناهيتا، 2 سال پيش تصميم گرفت هفته اي 2 مرتبه شنا کند، قادر نبود هيچ ورزش ديگري را انجام دهد. اما هنگاميکه 10 کيلو از وزنش کم شد و سيستم تنفسي او نيز در شرايط بهتري قرار گرفت، توانست پياده روي کرده و به تدريج دويدن را نيز امتحان کند. او امسال قصد دارد که در مسابقات سه گانه بانوان (شامل دو 100 متر، پرش ارتفاع، و پرتاب وزنه) شرکت کند.
"براي بدست آوردن تناسب اندام، شنا بهترين انتخاب است و براي بدن نيز هيچ گونه مشکلي ايجاد نمي کند. احساس مي کنم که اين ورزش باعث ايجاد آرامش نيز مي شود.""زمانيکه گوش گير ها را در گوشتان قرار مي دهيد، و کلاه شنا را بر سر ميگذاريد، فقط شماييد و آب؛ تلفن همراه يا... وجود ندارد و همه چيز بي رنگ مي شود.".