وزارت بهداشت: موج سوم ایدز در راه است

رئيس اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به همه‌گيري موج سوم اچ‌.آي‌.وي در جامعه گفت: موظف هستيم، برنامه‌ها را اولويت‌بندي کنيم.

به گزارش فارس، عباس صداقت عصر امروز در حاشيه برگزاري نخستين کارگاه کشوري پيشگيري از انتقال اچ‌آي‌وي از مادر به نوزاد ويژه زنان در کرمان با اشاره به افزايش تعداد مبتلايان به اين بيماري اظهار داشت: بر اساس تحليل کارشناسان افزايش دانش و آگاهي جمعيت عمومي به ويژه جوانان و نوجوانان نسبت به بيماري ايدز ضروري است.

رئيس اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تصريح کرد: از اين رو به رسانه‌ها و سازمان‌هايي که در اين ارتباط مسئوليت و ماموريت دارند مانند آموزش و پرورش توصيه مي‌کنيم که برنامه‌هاي خود را در اين ارتباط زيادتر کنند.

وي با بيان اينکه اطلاعات جوانان در زمينه رعايت و راه‌هاي پيشگيري از بيماري ايدز بسيار پايين است با اشاره به همه‌گيري موج سوم اچ‌آي‌وي در جامعه گفت: موظف هستيم، برنامه‌ها را اولويت‌بندي کنيم.

صداقت عنوان کرد: از اواخر دهه 80 با افزايش تعداد موارد جديد در جمعيت زنان و افزايش موارد جديد ابتلا به اچ‌آي‌وي از طريق روابط جنسي محافظت نشده، مواجه شديم.

وي بيان کرد: از ابتداي سال 65 تا اوايل سال 92، تعداد مواردي که در اين زمينه ثبت شده حاکي بر اين است که 11 درصد موارد ابتلا مربوط به زنان است، اما تنها در سال 91 سهم ابتلاي زنان از موارد جديدي که در اين سال ثبت و گزارش شده به 26 درصد رسيده و اين افزايش نگران کننده است.

صداقت ادامه داد: بر اساس همين آمار اندازه‌گيري شده از سال 65 تا ابتداي سال 92، سهم روابط جنسي محافظت نشده در ابتلا به اچ‌آي‌وي حدود 13 درصد گزارش شده است.

رئيس اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت راه‌اندازي مراکز مشاوره ويژه زنان آسيب‌پذير را از ديگر اولويت‌هاي اين وزارتخانه خواند و گفت: در حال حاضر 30 مرکز در سطح کشور در اين زمينه فعاليت مي‌کنند.

وي بيان کرد: از سياست‌هاي ديگر افزايش دسترسي به مشاوره و آزمايش اچ‌آي‌وي بود که وزارت بهداشت توانست به طور جدي از اوايل امسال تست تشخيص سريع اچ‌آي‌وي را در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي حتي در بخش‌هاي غير دولتي و خصوصي با دستورالعمل مشخص در سراسر کشور ايجاد کند.

وي گفت: در حال حاضر آمارها نشان‌دهنده اين است که دسترسي افزايش يافته و با اين رويکرد، دسترسي مناسبي را براي افرادي که مبتلا هستند و از وضعيت خود خبر ندارند، فراهم کرده‌ايم.

صداقت خاطرنشان کرد: پيشگيري از انتقال اچ‌آي‌وي از مادران مبتلا به نوزاد سياست بسيار مهمي است که مي‌توان ادعا کرد در زمينه اجرايي شدن آن جزو نخستين کشورهايي در منطقه شمال آفريقا و شرق مديترانه هستيم که اين سياست را به طور جامع ديديم و آن را پياده مي‌کنيم.

وي با هشدار در ارتباط با شيوع مصرف روانگردان‌ها و مواد محرک صنعتي به ويژه در بين جوانان و زنان عنوان کرد: مصرف اين مواد با ترفندهاي مختلف از جمله تناسب اندام در بين زنان، افزايش تمرکز، افزايش قدرت برقراري روابط و افزايش اعتماد به نفس در کشور افزايش داشته است.

رئيس اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بيان داشت: مواد محرک و روانگرداني که در جامعه امروز به عنوان شيشه، کريستال و يا قرص‌هاي اکستازي معروف است، علاوه بر آثار بسيار مخربي که بر سيستم اعصاب و روان فرد مي‌گذارد، زندگي او را به اختلال مي‌کشاند.

وي گفت: وزارت بهداشت توانسته در همه استان‌هاي کشور حداقل يک مرکز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري راه‌اندازي کند و تمام خدمات مشاوره آزمايش اچ‌آي‌وي، خدمات مراقبت و بيماري‌هاي آميزشي در اين مراکز رايگان و محرمانه است.