بعد از غذا دسر شیرین نخوریم

چند ماه است عادت کرده‌ام پس از صرف هر وعده غذايي، يک خوراکي شيرين مانند شيريني يا شکلات بخورم. از يک طرف مي‌ترسم اين عادت باعث افزايش دريافت کالري و چاق شدنم بشود و از طرف ديگر هم شنيده‌ام که مصرف شيريني پس از خوردن غذا مي‌تواند به هضم بهتر و سريع‌تر آن کمک کند. آيا اين فرضيه درست است؟»
در پاسخ به پرسش بايد بگويم که به‌طور حتم، ‌وقتي که شما غذاي کافي در وعده ناهار يا شام مي‌خوريد،‌ ديگر نبايد کالري اضافي از طريق مصرف شيريني يا شکلات دريافت کنيد. اگر عادت به خوردن شيريني، شکلات يا دسرهاي شيرين مانند کيک، بستني، انواع ‌ژله يا کارامل بعد از صرف غذا درشما نهادينه شود، آن وقت است که بايد نگران بالا رفتن وزنتان شويد؛ به خصوص زماني که براي خوردن يک وعده دسر شيرين، چيزي از حجم غذا يا دريافت کالري روزانه‌تان کاهش ندهيد.

اگر دريافت انرژي مازاد با افزايش انرژي مصرفي در طول روز همراه نباشد، مسلم است که فرد به مرور زمان دچار چاقي و اضافه‌وزن خواهد شد. پس اگر علاقه شديدي به مصرف يک دسر شيرين و با حجم کم داريد يا بايد حجم وعده غذايي‌تان را کاهش دهيد تا بتوانيد آن دسر را بخوريد يا بايد ميزان فعاليت‌هاي فيزيکي‌تان را در طول روز افزايش دهيد. مثلا اگر قرار باشد حجم غذاي مصرفي‌تان را کم نکنيد و پس از صرف غذا، يک برش کيک هم بخوريد،‌ برحسب اندازه کيک بايد حدود ?-? ساعت فعاليت فيزيکي داشته باشيد تا کالري مازاد ناشي از مصرف کيک را در بدنتان بسوزانيد و چاق نشويد.

از طرفي هم متاسفانه اين باور غلط در ميان بسياري از مردم ما وجود دارد که خوردن شيريني پس از صرف غذا باعث هضم بهتر آن مي‌شود. سوال من از کساني که اين ادعا را دارند، اين است که آخر چطور خوردن يک ماده شيرين،‌ چرب و سرشار از کالري بعد از يک وعده غذاي کامل مي‌تواند کمکي به هضم غذا بکند؟ مصرف دسرهاي شيرين پس از غذا، فقط باري به معده اضافه مي‌کند و ربطي هم به هضم بهتر غذا ندارد بنابراين بهتر است کم‌کم اين عادت غذايي را کنار بگذاريد.

منبع :سلامت ايران