با چه روشی جلوی بازگشت وزن کم شده را بگیریم؟

هدف ما اين است که وزن به دست آمده را ثابت نگه داريم. اين کار به هيچ وجه آسان نيست و کاري طولاني و زمان بر است.کم کردن وزن کار سختي است اما ثابت نگه داشتن وزني که بعد از يک رژيم سخت به دست آمده، به مراتب دشوارتر است.به افرادي که اضافه وزن دارند يا بيش از حد چاق هستند، توصيه مي شود که حداقل 5 تا 10% از وزن شان را براي به دست آوردن سلامتي کم کنند، البته اين افراد حتماً بايد دقت داشته باشند که فوراً وزن کم شده شان برنگردد. در اين مطلب چند توصي? اساسي براي کمک در مسير تثبيت وزن ارائه مي شود.

فعاليت جسمي براي حفظ تناسب اندام شما ضروري است.

هدف ما اين است که وزن به دست آمده را ثابت نگه داريم. اين کار به هيچ وجه آسان نيست و کاري طولاني و زمان بر است. در واقع، اصلاح روش زندگي کار امروز و فردا نيست. اين کار نيازمند برطرف کردن خطاها و ايجاد تغييرات به مرور زمان است. اين هزين? ثابت نگه داشتن وزن است.

هدف، ايجاد تعادل بين مصرف انرژي (فعاليت هاي جسماني) و انرژي وارد شده به بدن (تغذيه) است. بيشتر اوقات فعاليت جسمي کافي نيست، و مقدار مواد غذايي وارد شده به بدن اضافه مي آيد. بنابراين بايد عادات مان را معکوس کنيم.

بدون انجام فعاليت هاي جسمي و سوزاندن انرژي، خيلي محال است که بتوان وزن را ثابت نگه داشت. در عوض، صرفاً يک برنامه ورزشي هم کافي نيست، مهم است که اين فعاليت به طور منظم انجام شود. مانند، نيم ساعت پياده روي، ژيمناستيک يا دوچرخه سواري با سرعت متعادل (که مي توان در آپارتمان هم انجام داد)، به شرطي که هر روز انجام شوند، مي توانند مفيد باشند.
بايد بدانيد که هرچه بيشتر تحرک داشته باشيد، در ثابت نگه داشتن وزن موفق تر خواهيد بود: ورزش کمک مي کند تا تعادل انرژي در بدن برقرار شود، فعاليت هاي قلبي و ريوي بهبود يابد و احتمال ابتلا به افسردگي، دلسردي، فرسودگي و پيري را کاهش مي دهد.

* مقدار وعده هاي غذايي تان را کم کنيد، بهتر است از بشقاب هاي کوچک استفاده کنيد، اين بشقاب ها باعث مي شوند که احساس کنيد غذاي بيشتري خورده ايد.
*هر روز 5 واحد ميوه و سبزي بخوريد.
*حتماً هر روز 3 وعده غذا بخوريد، البته شام تان بايد سبک باشد.
*ميزان کالري دريافتي تان را با حذف حداکثري چربي ها و الکل کم کنيد. اين دو، يعني چربي ها و الکل، نه تنها کالري بسيار بالايي دارند، بلکه باعث افزايش اشتها مي شوند.
*کربوهيدرات هاي کامل را که در فيبرها به مقدار زيادي وجود دارند، جزء الويت هاي تان قرار دهيد.
*در محل کار و يا جشن ها، نبايد از غذا خوردن صرف نظر کنيد، اما بايد با دقت در انتخاب غذا و کاهش مقدار آن، ميزان کالري دريافتي تان را مديريت کنيد. (به اين منظور، براي پيش غذا مواد خام و براي دسر ميوه بخوريد، ضمناً از خوردن چيپس غوطه ور در سس هم خودداري کنيد) هرگونه زياده روي، باعث افزايش وزن در طول هفته خواهد شد.

*علت هاي ريزه خواري تان را تحليل کنيد و از بين ببريدشان.
*ثابت نگه داشتن وزن، مختص چند روز و چند هفته نيست، بلکه تمام طول يک زندگي طولاني و سالم را در بر مي گيرد. به همين علت، بايد سبک زندگي تان را به آهستگي با عملکرد و ويژگي هاي طبيعي بدن مطابقت دهيد. غير از اين باشد، تثبيت وزن در تمام طول زندگي غيرممکن است زيرا اين راه پر از محروميت است که اين محروميت ناگزير باعث دلسردي و بدگماني نسبت به خود مي شود.