عوارض كاشت ناخن

استفاده از روش‌هاي زيبايي ناخن روز به روز رايج‌تر مي‌شوند، اما آيا استفاده‌كنندگان از خطرات اين روش‌ها هم باخبرند؟
اين روزها در تمام بروشورهاي تبليغاتي آرايشگاه‌ها، بخشي به کاشت ناخن اختصاص دارد که هزينه آن، بسته به محل جغرافيايي سالن‌هاي آرايش هزينه‌اي حدود ?? هزار تومان در قسمت‌هاي شمالي تا ?? هزار تومان در بخش‌هاي مرکزي شهر است.
اين هزينه تنها صرف يک دوره کاشت ناخن مي شود و هر دو هفته يک بار به تناسب بلند شدن ناخن‌ها لازم است که ترميم انجام شود. قيمت ترميم اين ناخن‌ها هم از ?? هزار تا ?? هزار تومان است که به ميزان رشد ناخن‌ها بستگي دارد.
علاوه بر پُرهزينه بودن، کاشت ناخن در زماني حدود ? ساعت انجام مي‌شود. براي اين منظور سطح ناخن به وسيله سوهان‌هاي برقي تراشيده مي‌شود تا جايي که تنها لايه بسيار نازکي از ناخن باقي بماند. علت اين تراشيدن اين است که وقتي از ژل يا پودرهاي مخصوص براي فرم دادن به ناخن استفاده مي‌کنند، ظاهري برجسته نداشته باشد.
ناخن‌هاي کاشته شده در مواردي که قابل تشخيص از ناخن طبيعي نيستند و به اصطلاح عامه «خوب کاشته شده‌اند»، خطرناک‌ترند و در صورت شکستن ناگهاني، آسيب جدي‌تري را براي فرد به دنبال دارند، چرا که مواد مصنوعي مورد استفاده براي کاشت ناخن بر روي لايه‌اي متشکل از يک رديف سلول، چنان محکم چسبيده‌اند که اگر در اثر ضربه يا کشيدگي ناگهاني بشکنند يا کنده شوند، بافت زير ناخن شامل پوست، گوشت و عروق نيز همراه با آنها جدا مي‌شود و آسيب هاي جدي را به وجود مي‌آورد.
ناخن‌هاي مصنوعي به صورت‌هاي مختلفي از جمله پلاستيكي و كاغذي وجود دارند که بنا به موقعيت‌هاي مناسبتي با چسب‌هاي گوناگون از چسب قطره‌اي گرفته تا چسب آهن، بر روي ناخن چسبانده مي‌شوند.
اما تزئين ناخن‌ها نيز داستان خودش را دارد و بسيار متنوع و پيچيده است؛ از کاشت ناخن، فرنچ و مانيکور پتيکور و پانچ ناخن گرفته تا لاک و استمپ ناخن.
اما پانچ ناخن دست و پا نيز روش جديدي است که امسال مورد توجه قرار گرفته است، بدين صورت که پس از سوراخ کردن ناخن، آويزي را بر روي آن مي‌گذارند که بسته به سليقه افراد از يک نگين کوچک تا آويزهايي به شکل قلب، ستاره و... است و با زنجيرهاي نازک به ناخن متصل مي‌شوند.
اما آيا همه آنهايي كه از اين وسايل استفاده مي‌كنند، از خطرات آن باخبرند؟ خانم ها بيشتر از آقايان به ظاهر و زيبايي ناخن‌هاي خود اهميت مي‌دهند و پول و زمان زيادي را صرف نگهداري و زيبا نمودن ناخن‌ها مي‌كنند و در بسياري از موارد، ناخن‌ها نشان دهنده عادات شخصي و بهداشتي افراد هستند.