دلایلی متقاعد کننده برای دویدن

به نظر شما پيش نياز يک بدن سالم چيست؟ براي داشتن يک اندام مناسب و عالي چه بايد کرد؟ شايد دويدن بهترين انتخاب باشد. اما اگر هنوز در خصوص دويدن به عنوان بهترين کار براي کاهش وزن و رسيدن به اندام ايده آل خود شک داريد، اين علل را از دست ندهيد.

?- مي توانيد هر جايي، شروع به دويدن کنيد. چه روي تردميل، چه در پارک و چه هر جاي ديگر که فکر مي کنيد، مي توانيد بدويد. بد نيست حتي مي توانيد برنامه خود را براي دويدن طوري تنظيم کنيد، که بدانيد تا چند ماه ديگر مجبور به خريد کفش ورزشي جديد هستيد.
?- دوستان جديدي پيدا مي کنيد. ‎به راحتي مي توانيد با افراد جديدي آشنا شويد. چه آنها که مي دوند و چه آنها که مي توانيد به دويدن تشويقشان کنيد، همه مي توانند دوستان شما باشند. بسياري از مردم به دنبال يک تفريح سالم هستند که در کنار آن بتوانند دوستان خوبي هم براي خودشان پيدا کنند. دويدن يکي از بهترين گزينه ها براي آنهاست.
?- کمتر خرج مي کنيد. هزينه هاي کوچک و بزرگ باشگاه ورزشي را به ياد آوريد. از شهريه تا خريد ابزار و وسايل خاص براي انجام ورزش. اما براي دويدن، تمام چيزي که نياز است يک کفش مناسب و يک گرمکن ورزشي است.
?- کمتر مجبور به ملاقات دکتر مي شويد. افراد فعال، کمتر از ساير افراد به مشکلات خاصي مانند سرطان روده بزرگ و … مبتلا مي شوند. همچنين شانس ابتلا به سرطان پستان در خانم هايي که نسبت به بقيه زمان بيشتري را به دويدن اختصاص مي دهند، نسبت به ساير زن ها تا ?? درصد کاهش ميابد.
?- مي توانيد کربوهيدارت بيشتري مصرف کنيد. شما دوست نداريد براي شام يک بشقاب ماکاروني بخوريد؟ تنها در صورتي که سوخت و ساز بدن تان را با فعاليت هاي فيزيکي مانند دويدن افزايش دهيد، مي توانيد بدون نگراني از چاق شدن، غذاهايي مانند برنج و ماکاروني را مصرف کنيد.
?- جذابيت هاي تازه به دويدن بيافزاييد. به سختي مسيري که قرار است بدويد فکر نکنيد. سعي کنيد به آمادگي جسماني و بهبود سلامت قلبي خود فکر کنيد تا دويدن براي شما جذابيت بيشتري داشته باشد. تحقيقات نشان داده اند، دوندگاني که احساس شادي بيشتري به هنگام دويدن دارند، براي زمان طولاني تري آن را انجام مي دهند. نتيجه هم مشخص است: سلامت بيشتر و تناسب اندام.
?- بيشتر عمر مي کنيد. کمتر کسي پيدا مي شود که دوست نداشته باشد بيشتر عمر کند. فردي که استمرار بيشتري در دويدن داشته باشد، نه تنها شانس بروز بيماري ها و معلوليت ها را در خود کاهش داده است، بلکه فعاليت در سنين بالاتر نيز براي او آسان تر است. دويدن، حتي براي يک بار در هفته مي تواند موهبت هايي چون افزايش عمر و سلامت بيشتر را به شما هديه کند.
‎?- سريع تر لاغر مي شويد. دويدن، يکي از بهترين و سريع ترين راه ها براي سوزاندن کالري هاي اضافه است. به عنوان مثال، يک فرد ?? کيلويي مي تواند ??? کالري را با يک ساعت دويدن بسوزاند.
?- مي توانيد از خود فردي جذاب را بسازيد. دويدن نه تنها مي تواند شما را مانند يک ورزشکار حرفه اي خوش فرم و جذاب کند، بلکه انجام آن به صورت منظم منجر به توان بدني بيشتر و خلق و خوي بهتر در شما مي شود.
??- مي توانيد حافظه خود را تقويت کنيد. دويدن حتي عاملي موثر در قدرت حافظه و مانعي براي کاهش زوال عقلي به شمار مي رود. برخي تحقيقات نشان داده اند که دويدن، از مغز در برابر آلزايمر محافظت مي کند و احتمال بروز آلزايمر را در افرادي که سابقه اين بيماري در خانواده شان وجود داشته، کاهش داده است.
??- به کاهش فشار خون خود کمک مي کنيد. دويدن، يک راه حل طبيعي براي ثابت نگه داشتن فشار خون است. تمريناتي مانند دويدن، ظرف چند هفته مي توانند فشار خون فرد را کاهش داده و به حد طبيعي اش برسانند.
??- استخوان هاي خود را محکم تر مي کنيد. تمرين هاي مقاومتي بهترين راه براي کمک به استحکام استخوان ها هستند. بهترين تمريني که مي توانيد بدين منظور انتخاب کنيد، دويدن است. دويدن، علاوه بر کمک به ساخت ماهيچه هاي قوي تر، به سالم ماندن استخوان ها -حتي در افراد مُسن- کمک مي کنند.
??- انرژي خود را تقويت مي کنيد. اگر احساس تنبلي مي کنيد، کافيست اندکي بدويد. دويدن، کمک شاياني به افزايش انرژي و رفع خستگي و حس تنبلي مي کند.
??- بهانه اي براي دويدن پيدا کنيد. سگ ها بهترين دوستان انسان ها هستند. اين حيوانات وفادار مي توانند شريک هاي خوبي براي دويدن شما باشند. اگر مي خواهيد خود را مجبور به دويدن کنيد، شايد داشتن يک سگ پشمالو که هر روز نياز به دويدن دارد، بتواند شما را هم به اين ورزش مفيد، مجاب کند.
??- ماهيچه هاي مياني خود را قدرتمند کنيد. توان بدني، کارهاي روزمره را براي شما ساده تر مي کنند. دويدن راه حلي مناسب براي درگير کردن عضلات ناحيه مياني بدن و در نتيجه افزايش قدرت و بنيه بدني خواهد بود.
??- خواب بهتري خواهيد داشت. دوندگان خواب بهتري نسبت به ساير افراد دارند. دويدن، افزايش کيفيت خواب و در نتيجه کارايي بهتر در طول روز را منجر مي شود.
??- دويدن را در طول سال به تعويق نياندازيد. سعي کنيد با در نظر گرفتن وضع و دماي هوا در روزهاي مختلف سال، برنامه دويدن خود را از قبل آماده کنيد. حتي اگر روزهايي هستند که نمي توانيد در فضاي آزاد به دويدن بپردازيد، سعي کنيد با دويدن بر روي تردميل، آن را جبران کنيد.
??- گوش کنيد و سرعت تان را بيشتر نماييد. گوش کردن به موزيک مورد علاقه در هنگام دويدن، علاوه بر اينکه باعث مي شود ديرتر از دويدن خسته شويد، منجر به افزايش سرعت نيز مي گردد.
??- برنامه دراز مدت خود را دوباره بررسي کنيد. نتايج تحقيقات مختلف نشان داده افرادي که اهدافي بلند مدت در خصوص تناسب اندام خود دارند، تمرکز و تداوم بيشتري بر روي انجام هرچه بهتر برنامه ورزشي خود دارند. در حاليکه کساني که يک برنامه ورزشي را بدون برنامه مشخص دنبال مي نمايند، خيلي زود آن را فراموش مي کنند.
??- از مشکلات قلبي پيشگيري مي کنيد. تنها يک ساعت دويدن در هفته، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را در مقايسه با افرادي که هرگز نمي دوند، به نصف مي رساند.
??- مي توانيد استرس را با دويدن از خود دور کنيد. تلاش کنيد دويدن را جايگزين نشستن و تماشاي تلويزيون کنيد. اين مساله علاوه بر کمک به سلامتي، منجر به افزايش سطح سروتونين در مغز مي شود که به کاهش استرس کمک مي کند.
??- استقامت خود را افزايش دهيد. اجراي منظم و مداوم تمرينات ورزشي و به خصوص دويدن، علاوه بر افزايش توان بدني و استقامت شما، لذت بخش و سازنده است.
منبع: سالم زي