در هوای سرد بدوید!

آيا دويدن در هواي سرد براي بدن مناسب است؟
دويدن يکي از بهترين فعاليت‌ها براي کم کردن وزن، دست‌يابي به تناسب اندام و سلامتي است. آيا دماي هوا بر فوايد دويدن و پياده‌روي سريع تاثير‌گذار است؟
به گزارش ايسنا، دماي هوا نمي‌تواند مانع ورزش کردن شود. تنها بايد اصول خاصي که براي ورزش کردن در شرايط مختلف وجود دارد را رعايت کرد و از لباسهاي مناسب استفاده کرد. پايگاه اينترنتي «utile» در اين‌باره نوشته است: براي دويدن به هنگام سرما، بايد فوايد و اصول اصلي ورزش کردن بدون تاثيرات منفي بر سلامتي را دانست. پياده‌روي به هنگام سرما هميشه آسان نيست، براي از دست ندادن لذت ورزش بايد فوايد پياده‌روي و چگونگي انجام آن به هنگام سرما را دانست.

*اصول پياده‌روي در هواي خنک
اگر مي‌خواهيد زماني که هوا سرد است بدويد، مي‌توانيد اين کار را انجام دهيد زيرا براي بدن خطرناک نيست.
اگر عادت داريد که صبح‌ها هنگامي که هوا سردتر است بدويد، بهتر است سرعت زيادي نداشته باشيد، زيرا ماهيچه‌ها و شش‌ها توان کافي را ندارند.
هنگامي که هوا سرد است، تاندون‌ها، ماهيچه‌ها و غضروف‌ها نياز به زمان بيشتري براي انبساط دارند. به همين دليل، گرم کردن بدن بايد طولاني‌تر باشد.
ورزشکار دويدن به هنگام سرما بايد تنفس صحيح داشته باشد يعني دم را با بيني و بازدم را با دهان انجام دهيد.
بدين ترتيب هوا وارد نايژه‌ها مي‌شود و از راه‌هاي تنفسي بالايي مي‌گذرد، اين روش باعث مي‌شود هواي وارد شده گرم شود و سيستم تنفسي وريدها که حساس هستند، سرد نشوند.
انتخاب لباس نيز به هنگام دويدن در سرما دم است. بايد در لباسهاي خود راحت باشيد و حرارت بدنتان حفظ شود.
سعي کنيد سر خود را بپوشانيد و از کلاه و هدبند استفاده کنيد. بدين شکل از سينوزيت جلوگيري مي‌شود. به علاوه، بهتر است ازدستکش استفاده کنيد تا گرماي بدن از اين ناحيه هدر نرود.
براي اينکه آب بدنتان را از دست ندهيد، نوشيدن مايعات را فراموش نکنيد. هنگامي که هواي سرد به بدن وارد مي‌شود، از دست دادن آب بدن بيشتر مي‌شود. قبل و بعد از ورزش آب بنوشيد.
هر جلسه پياده‌روي سريع بين 35 تا 45 دقيقه است که باعث تحريک مغز و ترشح آندورفين مي‌شود. اين ماده باعث شادتر شدن و خوش‌اخلاق‌ شدن مي‌شود. سرما، بهانه مناسبي براي ورزش نکردن نيست.