نرخ دو رقمی چاقی کودکان در کلان‌شهرها

دانشيار تغذيه دانشگاه علوم پزشکي اصفهان گفت: کم خوري و پرخوري هر دو بدغذايي محسوب مي‌شوند.
سيد مرتضي صفوي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه سوء تغذيه طيف وسيعي از بدخوري‌هاست که پرخوري و يا کم خوري را در برمي‌گيرد، اظهارکرد: هر دو اين طيف‌ها مشکل ساز است و کم خوري و پرخوري هر دو بدغذايي محسوب مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه در دوران نوزادي مادر يا شخصي که متولي تغذيه کودک است بايد نظارت داشته باشد تا بدخوري شکل نگيرد، افزود: کودکاني که بيش از حد غذاهاي شور مصرف مي‌کنند ذائقه شان اساساً شور است و در بزرگسالي هم غذاهاي شور را دوست دارند و اين باعث مشکلاتي مانند پرفشاري خون مي‌شود.
دانشيار تغذيه دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با بيان اينکه وقتي کودکان را با شکلات و در سنين بالاتر با نوشابه‌هاي شيرين عادت مي‌دهيم باعث ايجاد ذائقه شيرين و در نتيجه ديابت، چاقي و مشکلاتي عديده‌ ديگر مي‌شود، تصريح کرد: کم خوري باعث کوتاه قدي و کم وزني مي‌شود و پرخوري منجر به چاقي مي‌شود.
صفوي اضافه کرد: متاسفانه در کلان شهرها نرخ چاقي در کودکان دو رقمي شده است و توصيه مي‌شود که الگوي غذا تحت نظارت متخصص و مشاور تغذيه تنظيم شود تا افراد دچار مشکل نشوند چراکه چاق در صورت عدم کنترل و تبديل شدن به بيماري هزينه بر و مشکل ساز است.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر بيش از 90 درصد مردم به اندازه کافي کلسيم دريافت نمي‌کنند، خاطرنشان کرد: اين نوعي بدخوري است که متاسفانه ميان مردم جا افتاده است و حتي خانم هاي 35ساله پوکي استخوان دارند و از طرفي اندازه گيري چگالي استخوان هزينه بالايي دارد و براي خانم‌هاي بزرگسال مشکل ايجاد مي‌کند.
دانشيار تغذيه دانشگاه علوم پزشکي اصفهان گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد جذب کلسيم از طريق مصرف مواد گياهي مانند کلم، گل کلم ، اسفناج، کرفس، انواع مغزها و... بهتر است.
صفوي با اشاره به اينکه اگر افراد در سنين رشد تا چهار سهم لبنيات استفاده کنند که هر سهم شامل يک ليوان شير، يک ليوان ماست، دو ليوان دوغ، 45 گرم پنير و يک ليوان سرخالي کشک است، هيچ گاه رشدشان دچار نقصان نمي‌شود، افزود: اگر اين اندازه لبنيات مصرف نشود بدغذايي است و لذا افرد در سنين بعد دچار مشکل مي‌شوند.
وي با بيان اينکه کم خوني فقر آهن يکي از مشکلات رايج است که به خصوص در کودکان، مادران باردار و شيرده و دختران نوجوان وجود دارد، تصريح کرد: اين کم خوني به دليل عادت بد غذايي افراد مانند خوردن چاي بلافاصله بعد از غذا، اسيدسيتريک موجود در نان‌هاي تخمير نشده که مانع جذب آهن است، ايجاد مي‌شود.