آیا دستگاه های دراز و نشست لاغر می کنند؟

استفاده از دستگاه‌هاي دراز و نشست به‌گونه‌اي در رسانه‌ها تبليغ مي‌شود که گويا مي‌تواند معجزه کند و تمام چربي‌هاي دور شکم را ناگهان و به طور کامل از ميان ببرد. خيلي ها مي پرسند چنين ادعايي واقعيت دارد؟ آيا تنها راه از بين بردن چربي‌هاي دور شکم استفاده از اين دستگاه‌هاست؟
براي کاهش وزن يا رسيدن به اندامي متناسب، ابزارهاي متفاوتي وجود دارد، اما ابتدا دليل اصلي اين عدم تعادل را بايد پيدا کرد. تعادل بايد بين تغذيه، حرکت هاي فيزيکي و مسائل روحي ـ رواني در افراد وجود داشته باشد. زماني که اين تعادل برهم بخورد، افزايش چربي در خون مي تواند موجب چاقي و اضافه وزن افراد شود. به همين دليل، ابزارهايي هم که به کار مي بريم براي تعادل ايجاد است.
در مورد هر فردي که براي درمان چاقي به پزشک مراجعه مي کند چند اقدام انجام مي شود:
الف) انجام مشاوره روان شناسي و مشخص کردن مشکلات روحي ـ رواني احتمالي فرد
ب) بررسي ميزان فعاليت هاي روزانه و مشخص کردن اين که فرد چقدر فعاليت دارد
ج) انجام مشاوره تغذيه
وقتي اين اقدام ها انجام شد، تازه توصيه هاي ورزشي به فرد ارائه مي شود. ابتدا اين افراد با گرفتن يک رژيم غذايي مناسب مي توانند مقداري از چربي هاي اطراف شکم خود را کم کنند و در مرحله بعد، بهترين راه براي کاهش و جلوگيري از تجمع چربي در اطراف شکم، انجام ورزش هاي هوازي است.

ورزش هاي مناسب براي رفع چربي هاي دور شکم
چربي هاي اطراف شکم خطرآفرين است و با بيماري هايي مانند ديابت و آلزايمر ارتباط دارد. افراد چاق در رژيم غذايي بايد به چند عامل توجه کنند که يکي از آنها وجود کربوهيدرات، گلوکز و قندهاي زودجذب است که چربي هاي اطراف شکم را افزايش مي دهد.
کارمنداني که بيشتر ساعت هاي روز را مي نشينند و تحرکي ندارند در خطر بيشتري براي ابتلا به اين نوع چربي ها هستند. با اين حال، رژيم غذايي و ورزش بهترين راه براي رفع چربي هاي اطراف شکم است.
در واقع، ورزش هايي که موجب بالا رفتن ضربان قلب مي شوند و سيستم هوازي ماهيچه ها را تقويت مي کنند، بسيار مفيد و کمک کننده هستند. وقتي ورزش هاي هوازي به مدت طولاني انجام مي‎شوند، باعث سوزاندن چربي هاي اطراف شکم مي شوند، در نتيجه فرد به وزن ايده آل و مناسب خود مي رسد، اما متاسفانه يک باور عمومي نادرست وجود دارد.
خيلي ها به اشتباه فکر مي کنند ورزش حتما بايد طولاني باشد، در صورتي که هميشه اين گونه نيست. براي مثال افراد مي توانند جلسه هاي 10 دقيقه اي ورزش هاي هوازي انجام دهند، پياده روي و از دوچرخه ثابت استفاده کنند. انتهاي روز، هر فردي بايد 50 دقيقه اين ورزش ها را در زمان هاي مختلف انجام دهد که انجام اين ورزش ها مي تواند به تعريق بيشتر فرد کمک کند.
در تعداد زيادي از باشگاه ها اين تصور وجود دارد که بايد ورزش ها را به مدت طولاني انجام داد، اما وقتي ورزش در زمان هاي متفاوت و کم انجام شود، به لاغرشدن کمک زيادي مي کند و فرد راحت تر مي تواند ورزش کند و فشار کمتري بر فرد وارد مي شود.
افراد چاقي که قصد لاغرشدن و کاهش چربي هايشان را دارند، مي توانند از اين روش استفاده کرده و فشار زيادي بر بدن خود وارد نکنند. پژوهش ها نشان داده انجام ورزش هاي هوازي سه روز در هفته مي تواند به کاهش وزن و رسيدن به تناسب اندام کمک کند.

تاثير ورزش هاي شکمي در لاغري
تصور نادرست بسياري از افراد اين است که پيش از رفتن به مهماني يا مراسم مهم، ورزش هاي شکمي انجام دهند و تصور مي کنند شکم شان آب شده و چربي هاي اطراف شکم کاملا از بين رفته است؛ براي مثال افرادي هستند که قبل از جشن عروسي يا مهماني 100 بار دراز و نشست رفته اند و فکر مي کنند اين ورزش ها موجب کاهش وزنشان مي شود.
ورزش دراز و نشست باعث کاهش وزن و کاهش فوري چربي هاي اطرف شکم نمي شود و تنها مقداري از ماهيچه هاي اطراف شکم را قوي و چربي ها را جمع مي کند؛ دقيقا همانند زماني است که فرد گن مي پوشد. انجام ورزش هايي مانند دراز و نشست وقتي نادرست و با رعايت نکردن اصول باشد، به مهره هاي کمري آسيب زيادي وارد مي کند. اگر افراد دراز و نشست را بدون آمادگي قبلي انجام دهند، عوارض زيادي خواهد داشت.