تاثیرات معجزه‌آسای میوه‌ها بر روی پوست

مي‌گويند ميوه‌ها و سبزي‌ها به دليل دارا بودن ويتامين‌ها و املاح معدني تاثير بسزايي در سلامت پوست دارد. هميشه هم سوال اصلي بيشتر خانواده‌ها بويژه خانم‌ها از متخصصان اين بوده است که خوردن کدام ميوه موجب شادابي، شفافيت و لطافت پوست مي‌شود؟
 مجله ايران دخت در ادامه نوشت: ميان انواع ميوه‌ها آنهايي را که براي سلامت پوست مفيدتر است بشناسيد، ميوه‌هايي که حاوي ويتامين‌هاي A، B، C، D، E و روي بيشتري است در اولويت قرار دارد.
 قبل از آنکه به سراغ درمان‌هاي گران‌قيمت براي زيبايي پوست صورتتان برويد مي‌توانيد مصرف اين ميوه‌ها و سبزيجات و تاثير معجزه‌آساي آن بر پوست صورتتان را امتحان کنيد.
بهتر است بدانيد که بهترين راه براي رهايي از چروک‌هاي پوستي و مبارزه با سرطان‌ها،خوردن ميوه‌ها با پوست است.
ولي طبق تحقيقات انجام شده، بعضي از انواع آنتي اکسيدان‌هاي محافظ سلامتي در پوست ميوه‌ها موجود است، بنابراين دور ريختن پوست آنها عاقلانه نيست؛ مثلا ميوه کيوي با اينکه پوستي کرکي دارد و خوردن آن چندان خوشايند نيست اما به هر حال بايد راهي براي بدست آوردن مواد مغذي آن موجود باشد. پس بهتر است به هر طريق ممکن آنها را مصرف کنيد.
ميوه‌هاي قرمز رنگ همچون توت‌فرنگي، شاه‌توت، تمشک، گيلاس، انار و انگور بيشتر خواصشان مديون رنگشان است. رنگدانه‌هاي آنتوسيانين (نوعي آنتي‌اکسيدان است) موجود در آنها با حذف راديکال‌هاي مضري که هميشه در حال تشکيل و آسيب رساندن به پوست است به احيا و ترميم سلول‌هاي آسيب‌ديده کمک کرده و پوست را از عوامل آسيب‌رسان بيروني مثل آفتاب، داروها و افزايش سن حفظ مي‌کند. تاکاروتن اين ميوه‌ها هم نوعي آنتي‌اکسيدان قوي است که حافظ پوست بوده و باعث ايجاد رطوبت و تنفس بهتر آن مي‌شود.
ميوه‌ايي همچون ليموترش، پرتقال، گريپ‌فروت، خيار، گوجه‌فرنگي و فلفل ويتامين C بالايي دارد. کلاژن يک پروتئين مهم در تشکيل پوست است که اين ويتامين به رشد و ترميم آن کمک مي‌کند. ويتامين C خاصيت ضد اکسيدکنندگي دارد و پوست را سفيد و شفاف کرده و از التهاب و قرمزي ناشي از آفتاب‌سوختگي مي‌کاهد. همچنين اين ميوه‌ها به دليل پتاسيم بالا با افزايش ادرار سموم بدن را دفع و از تورم و برافروختگي پوست مي‌کاهند.
هويج، انبه، کاهو و اسفناج به دليل داشتن ويتامين A ضدسم قوي بوده و به جهت تقويت سيستم ايمني بدن با عفونت‌هاي پوستي مقابله کرده و باعث انعطاف‌پذيري و کاهش چين و چروک مي‌شود و براي التيام زخم‌ها مفيد است.

البته برخي از انواع ميوه‌ها نقش طراوت دهنده را بر روي پوست دارند. موز، سيب، گل کلم و سيب‌زميني سرشار از ويتامين B و پتاسيم است. پتاسيم به لطافت و نرمي پوست کمک کرده و باعث گردش بهتر خون مي‌شود و پوست را روشن مي‌کند. ويتامين‌هاي گروه B هم چربي پوست را متعادل کرده و به دليل آن که تقويت‌کننده سيستم عصبي بدن است با ايجاد آرامش روحي و رواني در شادابي و صافي پوست تاثيرفوق‌العاده‌اي دارد.

ويتامين‌هاي E، D و روي هم به ميزان کم در ميوه‌ها و در مقادير بيشتر در انواع جوانه‌ها، حبوبات، مغز دانه‌ها، روغن‌هاي نباتي، گوشت قرمز و آبزيان يافت مي‌شود.

آب از عوامل مهم در طراوت پوست محسوب مي‌شود به دين منظور ميوه‌هاي آبداري همچون ميوه‌هاي جاليزي با تنظيم عملکرد کليه‌ها و جلوگيري از غليظ ‌شدن خون به آبرساني سلول‌ها کمک کرده و زيبايي و سلامت را به پوست هديه مي‌دهد. اين را هم بدانيد قند بالاي ميوه‌هاي شيرين مي‌تواند با مواد معدني موجود در خون از جمله مس و آهن ترکيب شده و علاوه بر ايجاد راديکال‌هاي آزاد به بخش چربي سلول‌ها صدمه زده و اين سلسله واکنش‌هاي مخرب و التهاب زا موجب تسريع روند پيري پوست شود.