خانم های باردار بخوانند

باید ها و نباید های تناسب اندام در دوران بارداری
تناسب وزن را یکی از نکات مهم دوران بارداری دانست و گفت: «تناسب وزن و قد به صورت عدد BMI عنوان می‌شود. به صورت میانگین این رقم باید بین ۲۵ تا ۳۰ باشد. اگر برای شما این رقم بالا‌تر از ۳۰ باشد، نشان دهنده شروع بر هم خوردن تناسب میان قد و وزن، چاقی و به‌‌ همان نسبت افزایش چربی خون است.»

وی افزود: «حال نکته اینجاست که این شاخص در دوران بارداری باید عددی بین ۱۸ تا ۲۵ باشد. با توجه به این نکته اگر شما تا قبل از بارداری BMI استانداردی داشته‌اید، افزایش ۶ تا ۱۱ کیلوگرمی وزن برای شما کاملا طبیعی و استاندارد خواهد بود. این افزایش وزن در ۴ ماهگی به بعد بیشتر دیده می‌شود.»

این متخصص در رابطه با اضافه وزن دوران بارداری در خانم‌هایی که قبل از این دوران نیز اضافه وزن داشته‌اند، افزود: «در رابطه با خانم‌هایی که قبل از بارداری هم دچار اضافه وزن بوده‌اند افزایش وزن تا ۹ کیلوگرم تخمین زده شده است. باید به این نکته توجه بسیار زیادی داشت که افزایش وزن غیر طبیعی در دوران بارداری یکی از نشانه‌های قوی در ابتلا به دیابت بارداری خواهد بود.»

به گفته این متخصص نکاتی که گفته شد مسلما به معنای استفاده از رژیم‌های لاغری در دوران بارداری نیست. کاهش وزن در این دوران برای مادر و جنین بسیار خطرناک و دردسر ساز خواهد بود. علاوه بر این نکته باید گفت که در سه ماهه ابتدای دوران بارداری به علت Morning Sickness یا‌‌ همان تهوع‌های صبح گاهی کاهش وزن طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد و با وجود کاهش وزن جنین غذای مورد نیاز خود را از بدن مادر می‌گیرد و این کاهش وزن تعبیری بر ضعیف شدن و تهدید سلامت جنین نیست.

وی خاطر نشان کرد که کم کردن عمدی وزن، موجب کاهش ذخایر انرژی و کالری بدن و در نتیجه کاهش میزان تغذیه استاندارد جنین است، که به شدت باید از آن پرهیز کرد.
دکتر سمیعی در ادامه گفت: «با تمام این اوصاف می‌توان گفت که درصد بلایی از خانم‌ها دچار سردرگمی می‌شوند که پس چگونه باید از سلامت کامل نوزاد و به خطر نیفتادن سلامت او در حین رعایت تناسب وزن و قد را به طور هم زمان داشت. ورزش کردن و تغذیه سالم در دوران بارداری نیز می‌تواند هم تناسب اندام را به همراه داشته باشد و هم سلامت مادر و جنین را تضمین کند. این نکته مسمومیت‌ها، دیابت و سایر مشکلات دوران بارداری را نیز از سر راه برمی دارد.»
وی در پایان گفت: «استفاده از میزان مناسب نوشیدنی‌ها سالم و آب نیز سلامت دوران بارداری را تضمین می‌کند همچنین کمک پزشکان متخصص تغذیه و سرخود عمل نکردن در انتخاب نوع تغذیه در دوران بارداری را نیز نباید از یاد برد.»