5 توصیه برای پرخوری‌های آخرشب

تبيان - يکي از آشناهاي ما معتقد است شام را که مي‌خوري انگار تازه راه معده باز مي‌شود. بعد بايد فاز اول هدفمندي بخور بخور را آغاز کرد. اول ميوه، هله‌هوله و تنقلات، بعد کمي تخمه و اگر بود آجيل و به خصوص پسته. بالاخره که نمي‌شود برنامه‌ي نود يا سريال‌ها را بدون تخمه و آجيل ديد. کمي که مي‌گذرد چيزي ته دل آدم ضعف مي‌رود. اگر باشد يک ليوان شير با يک موز اضافه خيلي خوب است.
راند آخر هدفمندي بخور و بخورهاي شبانه‌ي اين دوست ما يک پياله بستني مي‌باشد. البته الآن ببينيدش کم کم دارد شبيه يک گلابي بامزه مي‌شود اما هرگز قبول نمي‌کند کاري که مي‌کند اشتباه است و اضافه وزن دارد. دوست ندارد کسي اين «يک ذره دلخوشي» را از او بگيرد!
خيلي از ما عادت کرده‌ايم بعد از شام ريزه خواري بکنيم. اما اين کار به نفع سلامت و تناسب اندام ما نيست. براي اينکه بتوانيد کم کم اين عادت را کنار بگذاريد چند ترفند برايتان داريم. لطفاً با ما همراه باشيد.

به ميان وعده هاي سبک فکر کنيد
براي پيشگيري از پرخوري‌هاي شبانه بهتر است که عصرانه‌ي خوبي ميل کنيد. يک واحد ميوه، يک پياله ماست يا دو سه عدد بيسکوييت شما را تا رسيدن زمان شام به راحتي سير مي‌کند و لازم نيست براي شام و بعد از آن پرخوري کنيد. در حالت کلي زماني که با شکم خالي و با گرسنگي زياد به استقبال شام مي‌رويد امکان پرخوري خيلي زياد مي‌شود. اما زماني که چند ساعت قبل از شام عصرانه ميل کنيد معده‌تان با درايت تمام منتظر يک شام خوب و مناسب خواهد بود بدون اينکه تا رسيدن شام نصف بربري با سبزي خوردن و هر آنچه سر ميز يا سفره است ناپديد شود.

شام کافي ميل کنيد
درست است که هميشه توصيه مي‌شود وعده‌ي شام بايد سبک‌تر از بقيه‌ي وعده هاي غذايي ميل شود (چون بعد از آن زمان خواب فرا مي‌رسد) اما با اين حال بايد به اندازه‌ي کافي شام خورده شود. به خاطر اين که اگر معده‌تان پر نشود و احساس سيري نکنيد بعد از شام تازه شروع به ريزه خواري خواهيد کرد و اين حالت بدتر است. براي اين که شام مناسبي ميل کرده باشيد سعي کنيد در غذاهايتان از سيب زميني و هويج و غيره استفاده کنيد. چون اين مواد غذايي در معده حجيم مي‌شوند و احساس سيري زودهنگامي ايجاد مي‌کنند. براي همين لازم نيست پرخوري کنيد.
تلويزيون مدام در حال تبليغ مواد غذايي و خوراکي‌هايي است که عقل از سر آدم مي‌ربايد. به جاي تماشاي تلويزيون با خانواده گپ بزنيد، بازي‌هاي قديمي را احيا کنيد، اسم و فاميل بازي کنيد، جدول حل کنيد، حالا که هوا خوب است. با خانواده و دوستان به پارک محلتان برويد و کمي قدم بزنيد

از خريد هله‌هوله ها و تنقلات بپرهيزيد
تصميم «شب‌ها ريزه خواري نمي‌کنم» از خريد در سوپرمارکت کليد مي‌خورد. بايد در هنگام خريد با آگاهي کامل عمل کنيد و از خريد مواد غذايي بيهوده و خالي از خاصيت بپرهيزيد. به عنوان مثال از خريد چيپس، آب نبات، بيسکوييت هاي کرم دار، پفک و کلاً هله‌هوله ها بپرهيزيد. يعني در سبد خريدتان جايي براي مواد غذايي خيلي چرب، شور و يا خيلي شيرين نباشد. بهتر است اين قبيل خوراکي‌ها را هر از گاهي آن هم قبل از غذا ميل کنيد نه اين که روي مبل دراز بکشيد و تا آخر برنامه‌هاي تلويزيوني هم بخوريد و هم فيلم ببينيد.

زودتر دندان‌هايتان را مسواک بزنيد
يکي از ترفندهايي که خيلي خوب جواب مي‌دهد و نمي‌گذارد بعد از شام پرخوري کنيد مسواک زدن است. براي همين توصيه مي‌کنيم خيلي زود بعد از صرف شام دندان‌هايتان را مسواک بزنيد. طعم خمير دندان يکي از اشتها کورکن‌هاي طبيعي و خوب است. حتماً شما هم اين تجربه را داشته‌ايد. بعد از مسواک زدن به ندرت پيش مي‌آيد که چيزي بخوريم چون به اين فکر مي‌کنيم مجبوريم دوباره مسواک بزنيم براي همين از خير خوردن مي‌گذريم. اگر تا حالا تجربه‌اش را نداشته‌ايد به امتحانش مي‌ارزد. بعد از مسواک زدن احتمال ريزه خواري خيلي خيلي کم مي‌شود.

تلويزيون را خاموش کنيد
اين روزها فکر کردن به اين موضوع هم سخت است چه برسد به انجام آن. ولي بايد بدانيد که خود تلويزيون يکي از عوامل ترغيب کننده به پرخوري است. تماشاي تلويزيون بي اختيار آدم را به سمت کابينت‌ها و گنجه هاي حاوي خوراکي‌ها مي‌کشاند. تلويزيون مدام در حال تبليغ مواد غذايي و خوراکي‌هايي است که عقل از سر آدم مي‌ربايد. به جاي تماشاي تلويزيون با خانواده گپ بزنيد، بازي‌هاي قديمي را احيا کنيد، اسم و فاميل بازي کنيد، جدول حل کنيد، حالا که هوا خوب است با خانواده و دوستان به پارک محلتان برويد و کمي قدم بزنيد.