بازار ایران مملو از میوه‌های وارداتی/ ممنوعیت‌های بی‌خاصیت!

در حالي نامه نگاريها ميان وزارت جهادکشاورزي و وزارت بازرگاني براي ممنوعيت واردات ميوه ادامه دارد که در زمان برداشت ميوه داخلي، هلو و زردآلو از ترکيه وارد کشور شده است و در ميدان ميوه و تره بار به‌راحتي خريد و فروش مي‌شود.

به گزارش مهر، وزير جهاد کشاورزي سال 89 براي نخستين بار در نامه اي به وزير بازرگاني شرايط تعرفه اي و ورود محصولات کشاورزي را اعلام کرد، در اين نامه ها به خصوص به عدم واردات ميوه تاکيد شده بود و اينکه تمامي محصولات کشاورزي در زمان برداشت نبايد وارد شوند.

اما همچنان سيل واردات ميوه از کشورهاي مختلف مانند شيلي و ترکيه به کشورسرازير است؛ اگر چه مسئولان اعلام کرده بودند که عيد امسال از ميوه هاي ذخيره سازي شده و توليد داخل براي بازار مصرف استفاده مي شود اما اغلب خرده فروشي ها سطح شهر مملو از ميوه هاي وارداتي بودند و در ميادين ميوه مردم، براي خريد از تنها محل فروش ميوه ايراني، صف کشيده بودند.

وجود ميوه هاي وارداتي همچنان در بازار ميوه مورد انتقاد متوليان توليد بود تا زماني که وزير جهاد کشاورزي دوباره در نامه اي که به تازگي به وزير بازرگاني نوشت، واردات 35 نوع محصول کشاورزي را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس اين نامه، واردات گوجه‌فرنگي تازه يا سرد شده، پياز، موسير، سير، تره فرنگي، ساير سبزيجات سيرگونه، کاهو، کلم، گل کلم، مار چوبه، فلفل فرنگي، ساير سبزيجات، اسفناج، انواع قارچ‌ها، انواع ميوه‌هاي خشک کرده، ليمو، ليمو ترش، گريپ فروت، گلابي، آلو، سيب، هلو، شليل، شفت‌الو، خربزه، هندوانه، مويز، توت‌فرنگي، تمشک، انگور، زغال اخته، کيوي، انار، زرشک و عناب ممنوع شده است.