راه های سالم برای افزایش وزن

روشهاي سالم براي افزايش وزن
اکثر افرادي که خيلي لاغر هستند، حسرت افزايش وزن را مي‌خورند، در حالي که افراد زيادي اضافه وزن دارند و با نااميدي در حال تلاش براي کاهش وزن هستند.

در کل، کار کساني که تلاش مي‌کنند وزن اضافه کنند، بسيار سخت و چالش برانگيز است. علت اينکه شما وزن اضافه نمي‌کنيد مي‌تواند مشکلات سلامتي، بي‌اشتهايي، ورزش‌هاي چربي سوز، کار روي ماهيچه‌ها يا تنها ژن‌هاي لاغري باشد.اگر فقط کمي کمبود وزن داريد، مشکل به حساب نمي‌آيد، مطالعات نشان داده‌اند که کمي کمبود وزن فايده‌ هم دارد! اگر با وزن خود مشکلي نداريد، براي تناسب اندام مي‌توانيد به طور عادي ورزش کنيد.

افزايش کالري دريافتي راه‌حل شماست، اما مغذي بودن را مدنظر داشته باشيد. اگر مي‌خواهيد وزن اضافه کنيد، آن را از راهي سالم انجام دهيد؛ يعني با پرخوري و خوردن غذاهاي ناسالم اين کار را انجام ندهيد تا شکم‌تان بزرگ شود و مشکل تناسب اندام پيدا کنيد.

براي افزايش وزن روي غذاهاي سالم تمرکز کنيد، در اينصورت هم کالري مورد نياز بدنتان تامين مي‌شود و هم مواد مغذي‌ سلامتي شما را تضمين مي‌کنند. براي افزايش وزن به غذاهاي مغذي با کالري بالا نياز داريد، اما نه فقط غذاهايي که پر از چربي يا شکر هستند. پس غذاهايي را انتخاب کنيد که حاوي انواع ويتامين‌ها، مواد معدني، مواد مغذي و کالري بالا باشند تا با هر لقمه آن قوت بگيريد. با غذاهاي مغذي شروع کنيد و سپس هرچه که مي‌توانيد غذاي خود را غني کنيد؛ مي‌توانيد موادي مثل ماست، ميوه‌هاي شيرين، دانه‌هاي روغني و مغزيجات و چربي‌هاي سالم به غذاي خود اضافه کنيد.

مدام بخوريد تا وزن اضافه کنيد
گذشته از دليلي که براي افزايش وزن داريد، خوردن هر چه بيشتر غذا و اسنک‌هاي مغذي، راهي براي گنجاندن کالري بيشتر در يک روز است. تلاش کنيد 6 بار در روز غذا بخوريد و حداقل 3 وعده‌تان حاوي پروتئين، نشاسته، سبزيجات و چربي باشد.

يک نمونه مي‌تواند شامل ساندويچ بوقلمون با نان تمام غله، سس مايونز، گوجه و اسموتي تازه باشد.مدام غذا بخوريد و عاقلانه انتخاب کنيد تا بتوانيد در يک هفته به طور متوسط بين 250 تا 500 گرم وزن اضافه کنيد.

حجم عضلات‌ خود را افزايش دهيد
زماني که وزشکاران مي‌خواهند عضله بياورند، بايد همراه با کالري و پروتئين کافي، تمرين‌هاي استقامتي نيز انجام دهند تا مطمئن شوند وزن قسمت‌هاي صحيحي از بدن‌شان اضافه مي‌شود.

براي بيشتر ورزشکاران، غذا‌ها و نوشيدني‌هاي پر پروتئين و پر کالري مثل ميلک شيک توصيه مي‌شود، پس بلافاصله بعد از ورزش، اسنک‌هاي پر پروتئين مثل شکلات‌هاي انرژي زا، شير شکلات کم چرب يا ميلک شيک حاوي پروتئين بخوريد تا سوخت لازم بعد از تمرين را به ماهيچه‌هاي‌تان برسانيد. قبل از خواب هم بهتر است مقداري پروتئين لبني بخوريد.

ورزشکاراني هم که نمي‌خواهند ماهيچه بياورند بايد دائم اسنک‌هاي سالم بخورند تا سوخت فعاليت‌هاي فيزيکي‌شان تامين شود و وزن اضافه کنند يا وزن خود را حفظ نمايند.وزنه زدن براي شما مزايايي را به همراه دارد که با دانستن آنها ميل شما به ورزش بيشتر و بيشتر مي شود. مطلب تغذيه بعد از ورزش را نيز مطالعه کنيد و اطلاعات خود را در اين زمينه تکميل کنيد.

وزن اضافه کردن بعد از بيماري
بيماري اغلب همراه با کاهش وزن است، زيرا بيشتر بيماري‌ها باعث کاهش اشتها مي‌شوند. بيشتر رژيم‌ها در طي بيماري فاقد کالري، پروتئين، ويتامين و مواد معدني کافي هستند و همه اين مواد مغذي براي بازگشت به بدن به وضعيت خوب تغذيه نيازمندند. به طور معمول وقتي مي‌خواهيد بعد از بيماري يک رژيم سالم بگيريد، بهترين تجويز خوردن اسموتي‌ها و نوشيدني‌هايي است که مي‌توان آنها را جايگزين غذاي اصلي کرد. همچنين غذاهايي که تخم مرغ دارند (انواع کوکوها) و انتخاب غذاهاي بدون مزه و ملايم (انواع سوپ) مي‌تواند به بهبود سلامت شما کمک کند. هضم اين غذا‌ها ساده است، مواد مغذي خوبي دارند و آماده کردن آنها نيز آسان است.