داستان کشف غار علیصدر

خبرآنلاين: درباره غارعليصدر روايت‌هاي عجيب زيادي شنيده مي‌شود؛ غار شگفت‌انگيزي که طولاني‌ترين غار آبي دنيا لقب گرفته است.

اين غار يکي از جاذبه هاي اصلي گردشگري همدان است که به همراه آثار تاريخي ديگر مثل آرامگاه با با طاهر وگنجنامه اين شهر را به عنوان يکي از مقاصد اصلي گردشگري در ايران معرفي کرده است.

در اين غارسنگ‌ها و قنديل‌هايي که در اين غار وجود دارند به شکل مجسمه‌هايي مثل پنجه عقاب و شير دوسر درآمده‌اند. تا چند سال پيش که هنوز تمامي غار کاوش نشده بود عده‌اي مي‌گفتند اين غار ‌بي‌انتهاست؛ گروه ديگري مي‌گفتند اين غار از همدان شروع شده و تا اراک و کرمانشاه کشيده شده است. به همين خاطر غارنوردان تصميم گرفتند تمام طول 11 هزار و 200 متري آن را طي کنند؛ اين غارپيمايي هيجان‌انگيز نکته‌هاي شگفت‌انگيز ديگري را از طولاني‌ترين غار آبي جهان فاش کرد.
مردم روستاي علي صدر و روستاهاي اطراف، از قديم‌الايام به وجود اين غار پي برده بودند و از آب آن بهره‌برداري مي‌کردند. تا اينکه در5 مهرماه 1342 شمسي گروهي 14 نفره از اعضاي هيئت کوه‌نوردي همدان به سرپرستي محمدطاهرهمايوني، غار علي صدر را مورد بازديد و کاوش قراردادند و توانستند با وسايل ابتدايي، مانند فانوس و تيوپ لاستيکي، مسافتي از غار را طي کنند. در سال 1346 با پخش خبر کشف اين غار شگفت‌انگيز و بي انتها درسطح رسانه‌هاي ملي، سيل محققان، کوهنوردان و علاقه‌مندان به آثار طبيعي به سوي آن سرازير شد.
در سال 1352 کوهنوردان همدان دهانه و ورودي غار را به قطر 50 سانتي‌متر تعريض کردند و از سال 1354 استفاده عمومي از غار علي‌صدر آغاز شد. از آن روز تاکنون جهت سهولت بازديد و رفاه حال گردشگران کارهاي زيادي درون غار انجام شده که علاوه بر افزايش طول مسير آبي براي قايقراني، مسيرهايي در خشکي به مسير بازديد افزوده گشته که مناظر جديد و بديعي را در جلوي ديدگان مشتاق گردشگران قرار مي‌دهد
درباره غار عليصدر روايت‌ها و داستان‌هاي زيادي وجود دارد؛ برخي مي‌گويند در زمان جنگ که قتل و غارت مردم را تهديد مي‌کرد، روستاييان از اين غار به عنوان يک پناهگاه امن استفاده مي‌کردند. درباره نام اين غار هم مي‌گويند که اسم غار عليصدر در گذشته از اسم چوپاني به نام علي سد يا علي صد گرفته شده که به مرور زمان به عليصدر تغيير کرده است. اما واقعيت اين است که در نزديکي غار، روستايي به نام عليصدر وجود دارد؛ به همين خاطر اسم روستا را روي غار گذاشته‌اند.
از زماني که غارنوردان و کوهنوران حرفه‌اي نقشه کاملي از غار عليصدر تهيه کردند گردشگران زيادي براي بازديد از اين غار زيبا به همدان سفر مي‌کنند. وقتي وارد غار عليصدر مي‌شويد با ساخته‌هاي شگفت‌انگيز طبيعت که در مدت چندين هزار سال تشکيل شده‌اند روبه‌رو مي‌شويد. ديدن اين مناظر آن‌قدر هيجان‌انگيز است که شما متوجه گذر زمان نمي‌شويد.
مسعود ملکي - کارشناس ارشد گردشگري و مسؤول روابط عمومي شرکت عليصدر - درباره اين غار مي‌گويد: «ساختار طبيعي غار عليصدر باعث شده تا اشکالي به صورت طبيعي و بدون دخالت بشر ساخته شود.در قسمتي از غار، سنگي وجود دارد که به صورت پنجه عقاب است. در قسمت ديگري از غار، سنگي به چشم مي‌خورد که شبيه اسم مبارک‌ الله است.
قسمت‌هاي زيادي از غار به شکل‌هاي مختلفي درآمده‌اند؛ مثل شير دوسر، کبوتر، قايق وارونه يا قسمت ديگري از سنگ‌هاي غار که به شکل خوشه انگور است. سنگ‌هاي ديگري هم وجود دارند که خيلي شبيه گل‌کلمند؛ آن‌قدر طبيعي که احساس مي‌کنيد واقعا گل کلم هستند.» علاوه بر زيبايي‌هاي غار عليصدر که يکي از جاذبه‌هاي اين مکان شگفت‌انگيز به شمار مي‌رود آب و هواي دلچسب اين منطقه هم تاثير زيادي در جذب مسافران دارد.