خطرناک‌ترین رژیم‌های کاهش وزن

سلامت نيوز: روش هاي مختلفي براي کاهش وزن بصورت حتي مستند وجود دارد که گه گاهي توسط افراد خاص يا گروه هاي خاصي ارائه مي شود ولي اين دليل بر اين نمي شود که حتما تمام اين رژيم ها صحيح باشد چرا که اين روش ها به طور مداوم در بين مقالات موجود و حتي سايت هاي موجود مورد گفت و گو و بحث و مقابله قرار مي گيرند.
يک عضو هيات علمي اولين جشنواره و همايش تناسب اندام و بدنسازي با بيان اينکه: « رژيم کاهش وزن از هر فردي به فرد ديگر متفاوت است.» تاکيد کرد:« مهمترين چيزي که در رژيم هاي نادرست وجود دارد تبليغات فريبکارانه اي است که فرد را متقاعد مي کند در مدت کوتاهي کاهش وزن زيادي داشته باشد و در واقع آن را ضمانت مي کند.

چاقي هاي موضعي خطرناک تر است
دکتر مجيد حاجي فرجي با بيان اينکه بحث کنترل وزن و کاهش وزن در واقع بحث پيشگيري تا درمان است گفت:« به دليل تغيير سبک زندگي، مسائل ژنتيکي و سابقه خانوادگي، الگوي نامناسب غذايي و کاهش فعاليت فيزيکي به معناي واقعي عارضه اضافه وزن پيش مي آيد. متاسفانه بسياري از افراد نيز با وجود وزن متناسب و نرمال دچار چاقي هاي موضعي هستند.»
وي ادامه داد: «يک فرد مي تواند با شاخص توده بدني نرمال همچنان چاق باشد به طوري که بسياري از افراد به دليل چاقي هاي موضعي دچار اين مشکل هستند و اين شايد خطرناک تر از اضافه وزن هاي طبيعي باشد که در آن وزن به طور کلي بالا مي رود، لذا به همين دلايل است که ما رژيم هاي متفاوتي را براي کاهش وزن افراد همراه با يک برنامه صحيح زندگي و فعاليت فيزيکي مناسب توصيه مي کنيم.»

همه رژيم هاي کاهش وزن صحيح نيستند

رييس انجمن علمي تغذيه ايران خاطرنشان کرد:« روش هاي مختلفي براي کاهش وزن بصورت حتي مستند وجود دارد که گه گاهي توسط افراد خاص يا گروه هاي خاصي ارائه مي شود ولي اين دليل بر اين نمي شود که حتما تمام اين رژيم ها صحيح باشد چرا که اين روش ها به طور مداوم در بين مقالات موجود و حتي سايت هاي موجود مورد گفت و گو و بحث و مقابله قرار مي گيرند.»

خطر تشکيل سنگ صفرا با رژيم هاي کم کالري
وي در خصوص انواع رژيم هاي کاهش وزن گفت:« بطور کلي مي توان گفت رژيم هاي کاهش وزن به چند دسته تقسيم شوند. يک نوع از رژيم ها، رژيم هاي بسيار کم کالري اند که در مواردي نادر، بيمار تحت نظر و حتي در حالت بستري ناچارا تحت اين رژيم قرار مي گيرد و ميزان کالري دريافتي وي بين ??? تا ?? کيلو کالري است که معمولا خطر ايجاد سنگ کيسه صفرا، کمبود مواد مغذي و ريزمغذي ها را به همراه دارد و در درازمدت هم موثر نيست يعني اين نوع رژيم در کوتاه مدت به دلايل خاصي که خطري براي بيمار وجود دارد، ممکن است تجويز شود.»
دکتر حاجي فرجي ادامه داد:«رژيم هاي کم کربوهيدرات دسته ديگري از رژيم هاي کاهش وزن است که در اين رژيم مصرف کربوهيدرات در برنامه غذايي روزانه فرد کمتر از ?? گرم است و در کنار اين رژيم ها، رژيم هاي نامتعادلي داريم که يا بسيار کم چربي هستند و فرد بين صفر تا ?? درصد انرژي را از چربي مي گيرد در حالي که در مواقع عادي ما ميزان دريافت چربي را تا ?? درصد پيش بيني مي کنيم.»

ابتلا به ديابت نوع ? با رژيم هاي کتوژنيک
وي افزود:« رژيم هاي کتوژنيک از ديگر رژيم هاي نامتعادل کاهش وزن است که در آن ميزان مصرف چربي بالا و مصرف پروتئين متوسط است که البته بدون کربوهيدرات داده مي شود. اين رژيم در کوتاه مدت موجب کاهش وزن مي شود اما پيروي از اين رژيم بسيار مشکل است از طرفي عوامل خطر را افزايش مي دهد و ممکن است فرد در اثر پيروي از اين رژيم به ديابت نوع ?مبتلا شود.همچنين پيروي از رژيم هاي کتوژنيک موجب بروز يبوست و افزايش مقاومت به انسولين مي شود.»
رييس انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي افزود: « در اين رژيم ها بدن در واقع نوعي اعتياد به کربوهيدرات ها پيدا مي کند بدون اينکه کربوهيدرات افزايش پيدا کند و در يک وعده کربوهيدرات مصرفي يک سوم وعده اصلي را در بر مي گيرد که ناکافي است و حالت کتوز ايجاد مي کند. کتوز بروز مواد سمي در بدن است که خود عوارض زيادي دارد که در حوصله اين بحث نيست.»

قلبي بيمار با رژيم اتکينز
وي ادامه داد:« يکي از ديگر از رژيم هايي که تا مدت ها در ماهواره و سايت ها تبيلغ ميشد رژيم اتکينز است. اين رژيم محدوديت و دشواري زيادي براي ادامه دارد به دليل اينکه پروتئين مصرفي در اين رژيم بالا است و کربوهيدرات ها و چربي ها در برنامه غذايي فرد کاهش پيدا مي کند. تجويز اين مقدار چربي بويژه اسيدهاي چرب اشباع در اين افراد موجب افزايش شانس ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي مي شود.»
دکتر حاجي فرجي هشدار داد: «کمبود فيبر و ويتامين ها در رژيم اتکينز باعث مشکلات عديده اي براي فرد مي شود همچنين ممکن است اختلال در املاح و الکتروليت ها ايجاد کند از طرفي کمبود کربوهيدرات ها در اين رژيم مي تواند منجر به افت گلوکز کاذب شود که بويژه براي مغز که نياز به اين ماده مغذي دارد اشکالاتي ايجاد مي کند و مي تواند در يادگيري، هوشياري و هواس افراد تاثيري منفي بگذارد.»