تناسب اندام با شنا

بسياري از ما با فرا رسيدن فصل تابستان به يکي از استخرهاي شهرمان مي ‌رويم و ثبت نام مي‌ کنيم و شروع مي‌ کنيم به شنا کردن، بدون اينکه هدفي داشته باشيم و در آخر هم مشخص نمي ‌شود که چه سودي از شنا برده‌ايم. برخي نيز مي ‌خواهند با شنا کردن به تناسب اندام برسند، اما نمي‌ دانند چگونه؟.
بسيار خوب، ما براي شما، هم يک راهنماي انتخاب هدف و هم يک نسخه ورزشي نمونه تهيه کرده‌ايم.گفتگوي ما را با دکتر فرشاد غزاليان، فيزيولوژيست ورزشي و عضو هيات علمي ‌دانشگاه علوم تحقيقات و مدرس فدراسيون پزشکي- ورزشي بخوانيد

آقاي دکتر، آيا شنا موجب لاغري مي ‌شود؟
ببينيد، براي رسيدن به هدفي مشخص، مي ‌توانيم نوع شنا را تعيين کنيم. کاهش يا حتي افزايش وزن و به طور کلي تناسب اندام با استفاده از ورزش شنا چنين است که اگر نوع شنا کردن ما با سرعت متوسط و در مسافت طولاني باشد، بيشتر به سمت لاغري مي رويم و اگر نوع شنا کردن ما قدرتي، يعني با سرعت بيشتر و در مسافت و زمان کمتري باشد، به سمت افزايش وزن پيش مي ‌رويم. البته بايد بدانيم که افزايش وزن، با شنا کردن محدود است، چون پس از رسيدن به حدي از قدرت، مقاومت بيشتري نمي ‌توان در برابر عضله ‌ايجاد کرد تا شوک وارده به آن سبب افزايش توده، حجم و قدرت عضلات شود، اما تناسب اندام و هماهنگي کار عضلاني و انعطاف‌پذيري مفاصل، بيشتر خواهد شد و اين موضوع از تناسب اندام هم بهتر است.