5 عادت تغذیه ای خسته کننده

بدن انسان وابستگي زيادي به ميزان و نوع انرژي و مواد مغذي موجود در خوردني‌ها دارد و به همين دليل زمان و نحوه خوردن غذا مي‌تواند به شما انرژي دهد يا انرژي‌تان را تحليل ببرد.
شبکه خبري فاکس نيوز در يک مقاله جديد پنچ عادت معمول در برنامه تغذيه‌اي روزانه را معرفي کرده که مي‌توانند موجب تحليل رفتن انرژي و در نتيجه خستگي شوند. اين پنج عادت عبارتند از:

- گرسنه ماندن به مدت طولاني
وقتي بيش از دو ساعت چيزي نخوريد، قندخونتان افت مي‌کند. غذا باعث تامين گلوکز که قند موجود در جريان خون است، مي‌شود. سلول‌هاي‌ بدن ما از گلوکز براي توليد انتقال‌دهنده‌هاي انرژي استفاده مي‌کنند. بنابراين با کاهش قندخون انرژي‌تان هم کاهش مي‌يابد. براي ثابت نگه‌داشتن ميزان قندخون هر دو تا سه ساعت يک ميان‌وعده سالم مصرف کنيد.

- خوردن صبحانه‌ بسيار شيرين
صبحانه شيرين مانند کيک و مافين دشمن انرژي است. بنابراين توصيه مي‌شود که روزتان را با غذاهاي حاوي فيبر خوراکي محلول که در جو و مغزها يافت مي‌شود، آغاز کنيد. به گفته «ديويد کتز»، بنيانگذار مرکز پژوهشي پيشگيري دانشگاه ييل، اين نوع از فيبرها در روده حل شده و از جذب قند و چربي‌ زيادي در خون که عامل تشديدکننده خستگي هستند جلوگيري مي‌کنند.

- انتخاب نادرست سبزيجات
هرچند همه سبزيجات مفيد هستند اما از بروکلي، کلم برگ، گل کلم و کلم پيچ بيشتر استفاده کنيد. اين محصولات حاوي «ايزوتيوسيانات‌ها» هستند که مواد لازم براي توليد ميتوکندري را تهيه مي‌کنند. ميتوکندري بخشي از سلول است که منجر به توليد انرژي مي‌شود.

- کمبود مصرف گوشت قرمز
آهن موجود در گوشت قرمز کليد اصلي انرژي و کسب بنيه است. حدود 12 درصد زنان 20 تا 49 سال مبتلا به کمبود آهن هستند. کمبود آهن باعث ايجاد احساس خستگي مي‌شود. زنان تا 51 سالگي روزانه 18 ميلي‌گرم و پس از آن 8 ميلي‌گرم آهن نياز دارند. گوشت قرمز بهترين منبع آهن است. گياهاني مانند لوبيا قرمز هم حاوي آهن هستند. ويتامين C نيز به جذب آهن کمک مي‌کند و براي جذب بهتر آهن، يک ساعت پس از مصرف آن از نوشيدن قهوه يا چاي پرهيز کنيد.

- کاهش مصرف کربوهيدرات‌ها
بدن ما به کمک کربوهيدرات‌ها فعاليت مي‌کند. کربوهيدرات‌ها بدون کاهش ذخاير عضلات، چربي مي‌سوزانند. يک رژيم غذايي ايده‌آل حاوي 50 تا 55 درصد کربوهيدرات، 20 تا 25 درصد پروتئين و 25 درصد چربي است. کربوهيدرات‌ها پس از جذب، انرژي توليد مي‌کنند.