14 اثر شگفت انگیز آب بر روی بدن

آب منبع خوبي براي حفظ و شادابي پوست به شمار مي‌رود، براي سلامت قلب مفيد است، انرژي را افزايش داده و باعث کاهش وزن است.
آب ترکيب اصلي نسوج بدن است و به طور متوسط حدود 65 درصد وزن بدن يک شخص بالغ را آب تشکيل مي‌دهد که اين مقدار براي کودکان بيشتر است.

1- آب و سلامت پوست
قبل از هر چيز بايد بدانيد آب منبع خوبي براي سلامت پوست است و با از بين بردن سموم بدن باعث شفافيت طبيعي پوست شما خواهد شد. خطوط ريز و شيارهاي پوست به هنگام کمبود آب، بيشتر و عميق‌تر مي‌شوند. نوشيدن آب باعث چاق‌تر شدن سلول‌هاي پوستي و کاهش چين و چروک و جوان کردن پوست مي‌شود. همچنين آب باعث بهبود بخشيدن به جريان خون در پوست مي‌شود و پوست را از وجود ناخالصي‌ها پاک مي‌کند و امکان تغذيه بهتر پوست را فراهم مي‌کند.

2- آب و سلامت قلب
با نوشيدن مقدار آب توصيه شده در روز، مي‌توان از بروز حملات قلبي پيشگيري و يا احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. طي تحقيق منتشره در نشريه آمريکايي «اپيدميولوژي»، احتمال مرگ ناشي از حملات قلبي، در کساني که روزانه بيش از 5 ليوان در روز آب مي‌نوشند نسبت به کساني که کمتر از 2 ليوان در روز آب مي‌نوشند، 41 درصد کاهش مي‌يابد.

3- آب و افزايش انرژي بدن
ميزان انرژي در کساني که روزانه به مقدار کافي آب مي‌نوشند نسبت به افرادي که بدنشان با کمبود آب روبروست، از سطح بالاتري برخوردار است. کم آبي در بدن مي‌تواند منجر به سستي و خواب‌آلودگي و در نهايت ضعف عضلات و سردرد شده و همچنين سوخت و ساز بدن را کاهش دهد.
شما در بسياري از مواقع بدون اين که کاري انجام داده باشيد احساس خستگي مي‌کنيد، علت اين خستگي ممکن است کمبود آب بدن باشد. آب باعث انتقال اکسيژن و ساير مواد غذايي به سلول‌هاي بدن مي‌شود و کمبود آن باعث اختلال در رسيدن اين مواد به سلول‌ها مي‌شود. اگر بدن شما به اندازه کافي پر آب باشد، قلب شما نيز مجبور نيست براي رساندن خون به نقاط مختلف بدن، با شدت بيشتري کار کند.

4- آب و حفظ تناسب اندام
اگر به دنبال کاهش وزن هستيد، بدانيد که آب باعث افزايش متابوليسم بدن مي‌شود و باعث مي‌شود احساس سير بودن به شما دست دهد. بنابراين سعي کنيد به جاي نوشيدن نوشيدني‌هاي پر کالري، آب بنوشيد. همچنين چنانچه شما يک ليوان آب يخ بنوشيد بدن شما بايستي اين آب را گرم کند، در نتيجه مقداري از اين گرماي مورد نياز را از سوزاندن چربي‌ها به دست مي‌آورد. آب مي‌تواند با تحريک بدن با اين تفکر که «پر است» از افزايش وزن پيشگيري کند و به اين ترتيب شما را از افراط در خوردن غذاها باز دارد.

5- آب و سلول‌هاي بدن
آب، حلالي است که در آن بسياري از موادي که براي اعمال سلولي لازم است حل مي‌شود. آب موادي را که در خود حل کرده است در بدن انتقال داده و از طريق خون و مايع بين سلولي در اختيار سلول‌ها قرار مي‌دهد. واکنش‌هاي بيولوژيکي داخلي بدن در حضور آب انجام مي‌شود. آب براي اعمال داخلي مهمي مانند هضم، جذب و دفع مواد زائد و بسياري اعمال ديگر ضروري است و موجب تنظيم حرارت در بدن مي‌شود.

6- آب و بهبود کارکرد دستگاه گوارش
آب باعث سهولت حرکت مواد دفعي در روده مي‌شود و از بروز يبوست پيشگيري مي‌کند. در واقع آب نيز همانند فيبرها باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش مي‌شود. جذب بعضي از مواد معدني از دستگاه گوارش با کمک مولکول‌هاي آب انجام پذير است.

7- آب و دفع سموم از بدن
نقش ديگر آب اين است که مواد زائد و سمومي مثل اوره را که در اثر متابوليسم مواد پروتئيني در بدن توليد مي‌شود، دفع مي‌کند. به ياد داشته باشيد طي هر برنامه سم زدايي از بدن بايد از آب استفاده کنيد. اين ماده حياتي سموم را رقيق کرده از بدن دفع مي‌کند.
آب مهم‌ترين ماده سم زدا محسوب مي‌شود. آب با زدودن سموم از بدن به ارتقاي سلامت آن کمک بسزايي مي‌کند و دهيدراتاسيون يا از دست دادن آب بدن صدمات شديدي را بر بدن وارد مي‌کند.

8- آب و سوزش معده
يکي از فوايد آب جلوگيري و درمان سوزش معده است. اين عارضه ممکن است به احتمال نشانه‌ي کمبود آب در بخش فوقاني دستگاه گوارش بوده و نشانه‌ي مهم تشنگي بدن است. استفاده از داروهاي ضد اسيد در درمان اين درد، دهيدراتاسيون را برطرف نمي‌کند و بدن همچنان از کمبود ذخيره آب رنج مي‌برد. با نوشيدن آب، اسيد معده، معالجه مي‌شود، از اين رو براي سيستم هاضمه مفيد است.

9 – آب و آرتريت
اثر ديگر اين مايع حياتي پيشگيري و بهبود آرتريت است. درد مفصلي روماتوئيدي يا همان آرتريت ممکن است نشانه‌ي کمبود آب در مفاصل دردناک است. اين بيماري در هر دو گروه جوانان و سالمندان مشاهده مي‌شود. استفاده از داروهاي مسکن مشکل را برطرف نمي‌کند بلکه اثرات جانبي را هم در پي دارد. دريافت آب و کاهش مصرف نمک در درمان آرتريت موثر است.

10- آب و کمردرد
تأثير آب در جلوگيري و درمان کمردرد نيز مطرح شده است. درد قسمت پاييني کمر و آرتريت ستون فقرات نشانه‌ي کمبود آب در ستون مهره‌ها و ديسک‌ها است. دريافت آب بيشتر به رفع اين مشکلات کمک مي‌کند.

11- آب و کاهش استرس
85 درصد بافت مغز را آب تشکيل مي‌دهد. به هنگام تشنگي، بدن و مغز، براي انجام فعاليت‌هاي خود با فشار و استرس مواجه مي‌شوند. براي کاهش سطح استرس، هميشه به هنگام کار يک ليوان آب بر روي ميز خود داشته باشيد و يا به هنگام ورزش، يک بطري آب به همراه داشته باشيد تا با استرس کمتري به فعاليت بپردازيد.

12- آب و جلوگيري از گرفتگي عضلات
نوشيدن آب باعث مي‌شود که عضلات کمتر دچار گرفتگي شوند و اکسيژن رساني کافي و پاک سازي سموم از آن‌ها راحت‌تر انجام شود.
آب و کليه
همچنين آب به عنوان يک روان کننده در مفصل‌ها عمل مي‌کند. هنگامي که بدن شما آب کافي داشته باشد، مي‌توانيد با قدرت بيشتر و با مدت زمان بيشتري کارهاي بدني را انجام دهيد.

13- آب و کاهش خطر ابتلا به سنگ‌هاي کليه و مثانه
با کاهش نوشيدن آب، خطر ابتلا به سنگ‌هاي مجراي ادراري افزايش مي‌يابد.
آب باعث رقيق کردن نمک‌ها و مواد معدني موجود در ادرار مي‌شود و مانع از تشکيل کريستال‌هاي سنگ‌هاي مجراي ادراري مي‌شود. سنگ‌هاي کليه و مثانه در ادرار رقيق نمي‌توانند شکل بگيرند، بنابراين خطر ابتلا به اين عارضه‌هاي دردناک کاهش مي‌يابد.

14- آب و جلوگيري از بيماري‌هاي مزمن
و بالاخره اين که گفته مي‌شود آب در جلوگيري از آنژين قلبي، ميگرن، کوليت، آسم، فشار خون بالا، ديابت در مراحل اوليه، کلسترول بالا، افسردگي، سندرم خستگي مزمن، لوپوس، ام.اس و ديستروفي عضلاني نقش دارد.