11 توصیه مهم برای تقویت استخوا‌ن‌ها

استخوان‌ها مهم‌ترين و ضروري‌ترين اعضاي بدن هستند، چرا که هرچه قوي‌تر باشند، سلامت، تندرستي و تناسب اندام‌هاي بدن بيشتر تامين مي‌شود.

به گزارش ايسنا؛ کارشناسان بهداشت و سلامت عمومي تاکيد دارند که علاوه بر مصرف مقادير کافي کلسيم در طول روز از طريق رژيم غذايي، راه‌ها و توصيه‌هاي ديگري نيز براي تقويت بافت استخواني و بهبود سلامت اين اعضاي مهم وجود دارد.

در اين مقاله 11 پيشنهاد مفيد و موثر ارائه شده که رعايت آنها به تقويت استخوان ها و حفظ سلامت اين بافت در طولاني مدت کمک مي‌کند. اين توصيه هاي مفيد عبارتند از:
1- از مصرف سبزيجاتي مانند کلم بروکلي که داراي برگ هايي به رنگ سبز تيره هستند و همچنين فرآورده‌هاي لبني غافل نشويد، چون اين مواد غذايي سرشار از ويتامين D هستند و به طور شگفت آوري به تقويت استخوان ها کمک مي‌کنند.
2- سير و پياز نيز منبع غني از عنصر سولفور هستند که مصرف آن به استحکام استخوان ها کمک مي‌کند.
3- از مصرف نوشيدني‌هاي گازدار جدا پرهيز کنيد. اين نوشابه‌ها حاوي فسفر زياد هستند و فسفر زياد باعث مي‌شود بدن کلسيم از دست بدهد، بنابراين نوشابه‌هاي گازدار بيشتر به تضعيف بافت‌هاي استخواني کمک مي‌کنند.
4- از مصرف مواد غذايي حيواني و غني از پروتئين به مقدار زياد نيز خودداري کنيد. اين مواد غذايي نيز در کاهش سطح کلسيم در بدن نقش دارند و باعث مي‌شوند بدن کلسيم از دست بدهد.
5- مصرف قهوه و چاي را کاهش دهيد و در عوض يک ليوان شير بنوشيد. شير غني از کلسيم و ساير املاح تقويت کننده بافت استخواني مانند ويتامين D، پروتئين مفيد و پتاسيم است که به استحکام استخوان ها کمک مي‌کنند.

6- حتما به هر شکلي که مي‌توانيد فعاليت بدني و تحرک داشته باشيد. بالا رفتن از پله‌ها، دويدن، بالا و پايين پريدن و انجام تمرينات ورزشي شبيه به وزنه برداري در تقويت استخوان ها موثر است.
7- اگر در طول روز به اندازه کافي از مواد غذايي حاوي املاح مفيد براي استخوان ها استفاده نمي‌کنيد، مکمل‌ها را به رژيم غذايي روزانه خود بيافزاييد. قبل از مصرف هر مکمل يا ترکيب گياهي حتما با يک متخصص تغذيه مشورت کنيد.
8- هيچ وقت براي انجام بازي‌هاي ورزشي دير نيست. فوتبال، بدمينتون و بسکتبال همگي به افزايش حجم عضلات و در نهايت به تقويت و سلامت استخوان ها کمک مي‌کنند. با اين حال اگر اين بازي‌هاي ورزشي شادي بخش را از جواني آغاز کنيد هرگز به پوکي استخوان مبتلا نخواهيد شد.
9- مي‌توانيد از گياهان استخوان ساز در رژيم غذايي روزانه خود استفاده کنيد. گياه آلفا آلفا، علف جو، ريشه گياه قاصدک، گزنه و جعفري از اين گونه هستند.
10- سحرخيز باشيد و صبح ها حداقل 15 دقيقه در معرض نور خورشيد صبحگاهي قرار بگيريد تا ويتامين D به اندازه کافي در بدنتان توليد شود.
11- سيگار و الکل را فراموش کنيد چون هر دو در افت تراکم استخواني و تحليل استخوان ها نقش دارند.