4 راهکار برای شروع موفق در رژیم کاهش وزن

بي شک داشتن يک شروع خوب و صحيح در ميزان موفقيت نهايي موثر است. طبق همان ضرب‌المثل قديمي خودمان که مي‌گويد: سنگ اول چو نهد معمار کج، تا ثريا مي‌رود ديوار کج؛ مي‌بايست کارها را از روش صحيحشان شروع نمود. اما سنگ‌هاي اول در کاهش وزن تعيين اهداف مناسب و انتخاب مسير صحيح مي‌باشند، که در ادامه‌ي آن با رعايت الگوي صحيح به سر منزل مقصود خواهيد رسيد.
واژه‌ رژيم در کل يک واژه‌ي ناخوشايند است و ما را ياد محروميت و دردهاي گرسنگي مي‌اندازد؛ لذا براي پيشگيري از درد و رنج همراه با رژيم لاغري بايد از يک برنامه صحيح پيروي نمود. آيا شما نيز خواهان يک شروع بهتر در برنامه کاهش وزنتان هستيد؟ مي‌توانيد در اين راستا از توصيه هاي ذيل کمک بجوييد.

1- اهدافتان براي کاهش وزن را بهتر بشناسيد
قبل از تصميم براي اقدام به کاهش وزن، مي‌بايست ميزان تغييري که براي کاهش وزن نياز داريد را بسنجيد. در اين راستا افراد داراي اضافه وزن زياد يا چاق بهتر است به مراکز کاهش وزن مراجعه کنند؛ يعني جايي که افرادي که نياز به کاهش مقادير زيادي از وزن مازادشان را دارند؛ از يک برنامه سازماندهي و نظارت شده پيروي نمايند.
اما اگر شخصي داراي اضافه وزن اندک و خفيف است مي‌تواند با کنترل حجم غذاي دريافتي و افزايش فعاليت بدني به کاهش وزن دست يابد. هر چند که براي تنظيم ميزان غذاي دريافتي نيز مي‌بايست با يک متخصص تغذيه مشورت نمود و يا از راهنماها در اين زمينه استفاده نمود.
لازم نيست براي افزايش فعاليت بدني حتماً به باشگاه برويد بلکه با پياده‌روي و استفاده از تردميل و افزايش فعاليت‌هاي روزانه‌ي خود نيز مي‌توانيد فعاليت بدني روزانه‌تان را ارتقاء بخشيد؛ همچنين متخصص تغذيه مي‌تواند راهکارهايي براي افزايش فعاليت بدني روزانه‌تان را به شما نشان دهد.
اطمينان کسب کنيد که فقط براي شخص خودتان ملزم به کاهش وزن شده‌ايد
و به خاطر اين نيست که شخص ديگري شما را تحت فشار قرار داده که اين کار را انجام دهيد
2- شخصيت خودتان را در ارتباط با کاهش وزن بهتر بشناسيد
ويژگي شما در نگرش و رفتار شما در ارتباط با غذا خوردن موثر است. احتمالاً يکسري عادات غذايي نامناسب داريد که بايد آن‌ها را بشناسيد براي مثال:
* غذا خوردن غير ارادي و ناخودآگاه: اگر شما دچار تمايلات غير ارادي به غذا خوردن هستيد يعني مثلاً با ديدن خوراکي و تنقلات به صورت غير ارادي به سمت آن‌ها مي‌رويد و آن‌ها را مي‌خوريد، بنابراين شما رژيم گيرنده‌اي هستيد که بايد اين تمايلات غيرارادي و کنترل نشده را اصلاح و مهار نماييد.
* افراد دچار بي‌توجهي و عدم تمرکز بر غذا خوردن: اگر از جمله افرادي هستيد که به زمان و ميزان غذا خوردن خود توجه و تمرکز کافي نداريد؛ ممکن است در هنگام تماشاي تلويزيون يا کارهاي ديگر به خوردن غذا و ميان‌وعده‌هاي غذايي بپردازيد، که بايد اين عادت خود را اصلاح کنيد.
عصبي بودن: اگر انساني عصبي و مضطرب هستيد، احتمالاً مشکلات بيشتري خواهيد داشت. افراد دچار عصبانيت، استرس و ناراحتي، ممکن است از غذا خوردن براي بهتر نمودن احساسشان استفاده کنند.
شخصيت محکم و استوار: کاهش وزن براي شخصيت‌هاي محکم و استوار سخت نيست. اگر شما خيلي خود محور، داراي حس همکاري و مصمم هستيد؛ اوقات راحت‌تري را در کاهش وزن سپري خواهيد نمود.
افراد معاشرتي: بنا به نظر برخي متخصصين افراد معاشرتي و اجتماعي احتمالاً بهتر از بقيه مي‌توانند دريافت غذاي خود را تحت کنترل و نظارت داشته باشند.
3- ترکيب هر دو گزينه‌ي ورزش و رژيم غذايي
برخي ممکن است بپرسند از بين رژيم غذايي و فعاليت بدني؛ کداميک در ارجحيت قرار دارد؟ پاسخ، هر دوي آن‌هاست، در واقع ترکيب نمودن رژيم غذايي با ورزش و فعاليت بدني است که مي‌تواند شما را به سرمنزل مقصودتان يعني کاهش وزن برساند.
4- ايجاد يک تعهد راسخ در زمينه کاهش وزن
دانستن اين که چرا مي‌خواهيد کاهش وزن يابيد، به موفقيت شما کمک مي‌کند. بنابراين قبل از اين که يک برنامه‌ي کاهش وزن را شروع کنيد از خودتان سؤال‌هاي زير را بپرسيد:
* آيا من براي انجام اين کار آماده‌ام؟
* آيا انگيزه اين کار از درون من نشات مي‌گيرد؟
* آيا مي‌توانم با پسرفت‌ها و يا کاهش پيشرفت‌هاي گاه و بيگاه کنار آيم؟
* آيا مي‌توانم به طور کامل به کاهش وزن تمرکز کنم؟ (براي مثال اگر شما هم اکنون در خلال تغيير شغل يا ديگر حواس پرتي‌ها قرار داريد؛ بهتر است اول اين مسائل را برطرف کنيد و سپس به تلاش در راستاي کاهش وزن متمرکز گرديد.)
در نهايت اطمينان کسب کنيد که فقط براي شخص خودتان ملزم به کاهش وزن شده‌ايد و به خاطر اين نيست که شخص ديگري شما را تحت فشار قرار داده که اين کار را انجام دهيد. علاوه بر اين در آخر توصيه مي‌شود که کارها را آهسته انجام دهيد، توصيه‌هاي مذکور را در ذهن خود داشته باشيد و بدون معطلي در جاده سلامت و تناسب اندام قرار گيريد.