5 قدم برای پیشگیری از دیابت

سلامت نيوز: وقتي صحبت از ديابت نوع دو مي‌شود--که متداول‌ترين نوع ديابت است--پيشگيري بهترين راهکار است. همچنين اگر در معرض خطر بالايي براي ابتلا به ديابت هستيد، مثلاً اگر اضافه وزن زيادي داريد يا سابقه خانوادگي ديابت داريد، خيلي مهم است که پيشگيري از ديابت را به اولويت زندگيتان تبديل کنيد.
پيشگيري از ديابت درست مثل سالم غذا خوردن، بالا بردن فعاليت بدني و کم کردن اضافه وزن، جزء اصول اوليه است و هيچوقت براي شروع دير نيست. با ايجاد چند تغيير کوچک در سبک زندگي‌تان مي‌توانيد از بروز مشکلات جدي ديابت مثل تخريب اعصاب، کليه‌ها و قلب، جلوگيري کنيد.
نکته1: فعاليت بدني‌ بيشتري داشته باشيد.
فعاليت بدني روزمره فوايد بسيار زيادي دارد. ورزش کمکتان مي‌کند تا:
- وزنتان را پايين بياوريد.
- قند خونتان را پايين بياوريد.
- حساسيت شما به انسولين را بالا مي‌برد، که کمک مي‌کند قند خونتان درمحدوده طبيعي بماند.
تحقيقات نشان مي‌دهد که هم ورزش‌هاي هوازي و هم قدرتي مي‌تواند به کنترل ديابت کمک کند، اما بهترين نتيجه از برنامه تناسب‌ اندام حاصل مي‌شود که از هر دوي اين تمرينات استفاده مي‌کند.
نکته 2: فيبر فراوان بخوريد.
فيبر کمک‌هاي زيادي به شما مي‌کند:
- با بالا بردن کنترل قند خونتان، احتمال بروز ديابت را کاهش مي‌دهد.
- احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد.
- با کمک به احساس سيري، به کاهش وزن کمک مي‌کند.
موادغذايي سرشار از فيبر شامل ميوه‌ها، سبزيجات، حبوبات، غلات سبوس دار، آجيل و دانه‌ها مي‌شود.

نکته 3: تا مي‌توانيد غلات سبوس دار مصرف کنيد.
غلات کامل مي‌توانند احتمال بروز ديابت را پايين آورده و به حفظ سطح قند خون کمک کنند. سعي کنيد حداقل نيمي از غلات مصرفي‌تان کامل باشد. بسياري موادغذايي که از غلات کامل درست مي‌شوند آماده خوردن هستند مثل نان‌هاي مختلف، پاستا و بسياري از محصولات غلات صبحانه.

نکته 4: اضافه‌وزنتان را کم کنيد.
اگر اضافه‌ وزن داريد، پيشگيري از ديابت مي‌تواند به کم کردن وزنتان بستگي داشته باشد. هر يک کيلويي که کم مي‌کنيد، سلامتي‌تان را بهبود مي‌بخشد. در يک تحقيق مشخص شد افرادي که اضافه‌ وزن دارند، با کم کردن هر يک کيلو از وزن بدنشان، خطر ابتلا به ديابت را 16 درصد در خود کاهش دادند. هچنين آنهايي که وزن نسبتاً کمي پايين آورده--حداقل 5 تا 10 درصد از وزن اوليه خود--و به طور مرتب ورزش کردند، تا 60 درصد احتمال ابتلا به ديابت را در خود کاهش دادند.

نکته 5: از رژيم‌هاي غذايي جديد پرهيز کرده و انتخاب‌هاي سالم تري داشته باشيد.
رژيم‌هاي کم‌ کربوهيدرات، رژيم هاي تک خوري و ساير رژيم‌هاي جديد شايد در ابتدا به شما کمک کنند وزنتان را پايين بياوريد اما تاثير آنها در پيشگيري از ديابت شناخته شده نيست و اثر طولاني‌مدتي نيز نخواهند داشت. و با خارج کردن يا محدود کردن يک گروه غذايي خاص از برنامه روزانه، رسيدن مواد مغذي لازم را به بدنتان محدود مي‌کنيد. درعوض اين، براي داشتن يک برنامه‌غذايي سالم که به کاهش‌ وزنتان کمک کند، بيشتر بر حجم وعده‌هاي غذايي و سالم بودن موادي که مي‌خوريد تمرکز کنيد.