۲۰ اشتباه بزرگ که مانع کاهش وزن تان می شود

بسيارند کساني که از اضافه وزن رنج مي برند و به دنبال راهي براي کم کردن وزن خود هستند اما اکثر اين افراد پس از انتخاب رژيم غذايي به نتيجه مطلوب که فکرش را کرده بودند نمي رسند ، اين موضوع باعث مي شود که با نا اميدي رژيم غذايي خود را رها کنند.

من که ورزش مي کنم، من که رژيم مي گيرم، من که هميشه نيمي از غذايم را نمي خورم، پس چرا لاغر نمي شوم؟ در حقيقت اينها سؤالاتي است که تقريبا همه افرادي که براي کاهش وزن تلاش مي کنند، از خود مي پرسند. حقيقت اين است که هيچ مشکلي بي دليل نيست و حتما اين افراد مرتکب اشتباهايي مي شوند که از آن بي اطلاع هستند.
? – خوردن کورن فلکس در وعده صبحانه

خوردن کورن فلکس (غذايي که از غلات تهيه شده و با شير مصرف مي شود) در صبح باعث مي شود شما قبل از رسيدن به وعده ناهار احساس گرسنگي کرده و در مجموع غذاي بيشتري در روز بخوريد. در عوض افرادي که در وعده صبحانه، تخم مرغ مي خورند هيچگاه به اين مشکل برنمي خورند زيرا پروتئين موجود در صبحانه تا ساعت ها احساس سيري را براي آنها به ارمغان مي آورد.

? – خوردن نان و برنج سفيد
سال ها بود که ادعا مي شد مصرف کربوهيدرات هاي تصفيه شده مانند نان سفيد يا برنج سفيد مي تواند باعث افزايش وزن به خصوص در قسمت هاي مياني بدن شود. براي بررسي صحت اين موضوع، دانشمندان رژيم غذايي با کالري کاملا يکسان را به ? گروه از انسان ها دادند و متوجه شدند افرادي که برنج سفيد يا نان سفيد بيشتري در رژيم غذايي خود دارند در هر سال ?? ميلي متر دور شکمشان بيشتر از گروه ديگر افزايش پيدا مي کند.

? – زياده روي در خوردن آبميوه
آبميوه و ديگر نوشيدني هاي شيرين نسبت به غذاهاي جامد اثرات بيشتري بر اضافه وزن انسان ها دارند. اگر شما فقط يک نوشيدني شيرين را در طول روز از رژيم غذايي خود حذف کنيد، بعد از ? ماه نيم کيلو گرم از وزن بدنتان کاسته مي شود. هر چه کاهش نوشيدني هاي شيرين بيشتر باشد، به همان اندازه نتيجه بهتر خواهد بود.

? – خوردن شير با چاي
سال گذشته، دانشمندان هندي متوجه شدند چاي ترکيباتي مانند theaflavins و thearubigins دارد که باعث کاهش جذب چربي در شکم و کم شدن ميزان کلسترول خون مي شود. ولي پروتئين هاي موجود در شير اين اثر را کاملا خنثي مي کند، پس بهتر است هيچگاه شير خود را با چاي ترکيب نکنيد.

? – نخواندن برچسب هاي غذايي
بررسي ها نشان مي دهد، افرادي که از روي عادت برچسب هاي غذايي را مي خوانند و ورزش مي کنند، وزن بيشتري در مقايسه با ديگران از دست مي دهند. نکته عجيب اين است که خواندن برچسب هاي غذايي به تنهايي و بدون ورزش کردن هم مي تواند باعث کاهش وزن شود. به اعتقاد دانشمندان اين کار سبب مي شود فرد درک بيشتري از کالري هايي که هنگام غذا خوردن وارد بدن مي شود پيدا کرده و به طور ناخودآگاه غذايش را کم کند.

? – اضافه نکردن ادويه به غذا
اضافه کردن فلفل تند به وعده هاي غذايي مي تواند سرعت سوزاندن کالري ها را بيشتر کند. علاوه بر آن فلفل اشتهاي انسان را براي خوردن غذاهاي چرب، شور و شيرين کاهش مي دهد.

? – نخوردن ماست
نتايج يک تحقيق در نشريه بين المللي چاقي نشان داده، افراد بزرگسالي که هر روز ? مرتبه ماست مي خورند، ??درصد بيشتر از ديگران وزن خود را از دست داده و زمان بيشتري هم اين کاهش وزن را حفظ کرده اند. علاقه مندان به مصرف ماست ?? درصد چربي بيشتري را هم در ناحيه شکم آب کرده اند. به نظر مي رسد چربي و پروتئين موجود در اين محصول لبني نقش زيادي در سوزاندن چربي دارد.
? – معاشرت با دوستان چاق
اگر دوست شما در حال افزايش وزن است، به احتمال زياد شما هم در معرض چاق شدن خواهيد بود. به گفته محققان دانشگاه هاروارد اگر فردي ? دوست چاق داشته باشد احتمالا ? برابر بيشتر از فردي که دوست چاق ندارد در آينده نه چندان دور افزايش وزن را تجربه خواهد کرد. به طور کلي انسان ها علاقه دارند رفتارهاي يکديگر را تقليد کنند و خوردن غذا هم بخشي از اين رفتارهاست.

? – خواندن کتاب ها و مجلات آشپزي
کشف جديد روانشناسان دانشگاه ساوث کاليفرنيا يکي ديگر از عوامل عجيب چاقي را آشکار کرد و آن چيزي نيست جز خواندن کتاب ها و مجلات آشپزي. نگاه کردن به تصاوير غذاهاي چرب و پرکالري موجود در اين مجلات باعث تحريک قسمت هاي کنترل اشتها در مغز شده و علاقه ما به خوردن غذاهاي شيرين و خوشمزه را افزايش مي دهد. خواندن دستورالعمل هاي پخت غذا هم به شدت مغز را تحريک کرده و شما را علاقه مند به خوردن غذا مي کند.

?? – نجويدن غذا به اندازه کافي
هر قدر غذا زمان بيشتري در دهان بماند، به همان اندازه زبان سيگنال هاي بيشتري را به مغز مي فرستد و او را به ترشح مايعات گوارشي تحريک مي کند. جويدن بيشتر غذا سريع تر احساس سيري را به انسان ها داده و ميزان ورود به بدن را محدود مي کند.

?? – غذا خوردن در بشقابي با رنگ اشتباه
يکي از عجيب ترين يافته هاي دانشمندان در هفته هاي گذشته، تاثير رنگ بشقاب روي ميزان غذا خوردن انسان هاست. بر اين اساس زماني که رنگ بشقاب با رنگ غذاي داخل آن شباهت داشته باشد به طور ناخودآگاه ميزان غذا خوردن مردم بيشتر مي شود. بر عکس اگر شما غذايي مانند اسپاگتي قرمز رنگ را در بشقاب سبز بخوريد، حجم غذا بيشتر نشان داده شده و شما زودتر دست از غذا خوردن مي کشيد.

?? – نداشتن خواب به اندازه کافي
محققان به اين نتيجه رسيده اند که نداشتن خواب کافي ژن هاي بدن را تشويق به افزايش وزن مي کند. خواب بيشتر از ? ساعت هم همين اثر را روي بدن دارد و احتمال چاقي را بيشتر مي کند.

?? – رژيم گرفتن به تنهايي
اگر شما تصميم به کاهش وزن داريد، بهتر است حتما براي خود يک هم تيمي پيدا کرده و با او به رقابت بپردازيد. همان طور که چاقي مي تواند مانند بيماري هاي ساري منتشر شود، تلاش براي کاهش وزن به صورت گروهي هم تاثير بسيار زيادي در افزايش انگيزه و پايبندي به رژيم هاي غذايي دارد. چندي پيش محققان متوجه شدند، افرادي که براي کاهش وزن در کلاس هاي گروهي مخصوص اين کار شرکت مي کنند، دو برابر بيشتر از اشخاصي که به تنهايي اين کار را انجام مي دهند نتيجه مي گيرند.

?? – گفتن جمله من نمي توانم!
زماني که به شما يک تکه کيک تعارف مي شود، به جاي گفتن جمله «من نمي توانم» بگوييد «من نمي خواهم!» دکتر «ونسا پاتريک» از دانشگاه «بوفالو» با انجام تحقيقات عجيبي مدعي شده است، زماني که شما مي گوييد: «من نمي توانم» به بدن خود پيام مي دهيد که دچار کمبود غذا هستيد و خود را براي خوردن وسوسه مي کنيد. اما وقتي مي گوييد: «من نمي خواهم» و از موضع قدرت با احساس گرسنگي برخورد کرده و توانايي بيشتري براي نخوردن پيدا مي کنيد.

?? – غذا خوردن در برابر تلويزيون
محققان دانشگاه «بيرمنگام» ادعا کردند، اگر تمرکز شما بر سر ميز غذا روي خوردن تان نباشد، بيش از مواقع ديگر کالري وارد بدنتان خواهيد کرد. بسياري از مردمي که هنگام تماشاي تلويزيون غذا مي خورند، مقدار زيادي مواد غذايي وارد بدن خود مي کنند و حتي نمي توانند به ياد بياورند که چه خورده اند.

?? – استرس داشتن
استرس، بدن را تشويق به انباشته کردن چربي در اطراف شکم مي کند که دليل اصلي آن هم ترشح هورمون «کورتيزول» در رگ هاي خوني است. اين هورمون نه تنها چربي ها را تشويق به جمع شدن در ميانه بدن مي کند بلکه نقش مهمي هم در بزرگ تر شدن سلول هاي چربي دارد.

?? – داشتن تنوع غذايي
نداشتن تنوع غذايي و خوردن غذاهاي يکنواخت، کليد موفقيت در کاهش وزن به حساب مي آيد. به گفته محققان ايالات متحده در مجله تغذيه، زناني که يک غذا را هر روز پشت سر هم مي خورند به مرور زمان اشتهايشان کمتر شده و لاغر مي شوند.

?? – گوش دادن به موسيشقي حين غذا خوردن
محققان دانشگاه جورجيا استيت معتقدند، اين کار ميزان غذا خوردن شما را بيشتر مي کند. حداقل اگر تمايل داريد هنگام صرف ناهار يا شام فضاي اتاقتان ساکت نباشد، سعي کنيد از موسيقي هاي بسيار ملايم استفاده کنيد. هرقدر ريتم موسيقي سر ميز غذا سريع تر باشد به همان اندازه ميزان و سرعت غذا خوردن هم افزايش پيدا مي کند.

?? – تنها ورزش کردن
زماني که شما به تنهايي ورزش مي کنيد با احتمال بيشتري آن را رها مي کنيد يا حرکات خود را به درستي انجام نمي دهيد. اما در عوض ورزش گروهي باعث ترشح مقدار زيادي از هورمون هاي شاد کننده در مغز شده و تعهد شما را به انجام کامل حرکات ورزشي بيشتر مي کند. ورزش گروهي هم چنين توانايي تحمل فشار و درد تمرين را بيشتر کرده و باعث تقويت انگيزه مي شود.

?? – ترکيب نکردن حرکات ورزشي
براي آنکه تناسب اندام داشته باشيد، بايد ورزش هايي مانند دوچرخه سواري، دويدن، کار با وزنه ها، ورزش هاي استقامتي و پيلاتس را با هم ترکيب کنيد.
منبع : دکترسلام