9 سۆالی که باید قبل از رژیم لاغری از خود بپرسید

براي لاغر شدن هميشه دلايل متعددي وجود دارد. اما آيا وزن شما روي بيماري‌هايي مانند ديابت، کلسترول بالا يا فشار خون تأثير دارد؟ به گزارش تبيان، اگر قصد لاغري داريد و عزمتان را جزم کرده‌ايد که به تناسب اندام برسيد اين چند س?ال را از خود بپرسيد.

چند کيلو بايد کم کنم؟
 اول بايد ببينيد وزنتان چقدر است، چند کيلو اضافه وزن داريد و مي‌خواهيد چند کيلو کم کنيد. اگر وزني که بايد کم کنيد بيشتر باشد نيازتان به کمک‌هاي حرفه‌اي نيز بيشتر مي‌شود.
در واقع افرادي که مي‌خواهند بين 2 تا 5 کيلو لاغر شوند خودشان به تنهايي از پس آن بر مي‌آيند اما افرادي که چاق‌تر هستند و بايد بيش از اين‌ها وزن کم کنند بهتر است زير نظر متخصص باشند. چون اگر تنهايي و بدون حساب و کتاب شروع به لاغري کنند احتمال اين که به سلامتيشان آسيب بزنند خيلي زياد است.

چند کيلو مي‌خواهم کم کنم تا سالم‌تر و شاداب‌تر باشم؟
بايد بدانيد هدف اصليتان چيست و منطقي باشيد. بيشتر مردم حتي با کاهش چند کيلو هم احساس بهتري پيدا مي‌کنند. يعني نيازي ندارند که خيلي لاغر باشند تا احساس سلامت و تندرستي داشته باشند. اما بعضي‌ها تصور مي‌کنند که بايد خيلي لاغرتر شوند اما نمي‌توانند به اين هدف برسند و در بيشتر موارد لازم هم نيست که آن قدر لاغر باشند. در هر حال سعي نکنيد يک هدف دست نيافتني و دور از ذهن براي خود ترسيم کنيد. دور و بر رژيم‌هاي سختي که در مدت کوتاهي دل‌زده و نااميدتان مي‌کند نرويد.

آيا مشکلي در سلامتي‌ام وجود دارد که بايد حل شود؟
براي لاغر شدن هميشه دلايل متعددي وجود دارد. اما آيا وزن شما روي بيماري‌هايي مانند ديابت، کلسترول بالا يا فشار خون تأثير دارد؟ هر برنامه‌ي لاغري کارآمد راه حلي براي مقابله با بيماري‌هاي اين‌چنيني محسوب مي‌شود. اگر به طور جدي با اين مشکلات درگير هستيد لازم است که زير نظر متخصص و با نظم و ترتيب بيشتري به فکر کاهش وزن خود باشيد.

چند وقت است که اضافه وزن دارم؟
اگر مدت طولاني‌تري است که با اضافه وزن روبه رو هستيد کارتان کمي سخت‌تر مي‌شود. البته منظورمان اين است که نياز بيشتري به کمک‌هاي حرفه‌اي داريد. افرادي که به تازگي چند کيلو چاق شده‌اند مي‌توانند به راحتي با کنترل ميزان غذايي که مي‌خورند و ورزش، وزن خود را به ايده آل برسانند. اما معمولاً اين افراد سهل انگاري مي‌کنند براي همين مشکل روز به روز بيشتر مي‌شود.
بعد از لاغري هيچ وقت ثابت نگه داشتن وزنتان را فراموش نکنيد. به سختي‌هايي که براي لاغري کشيده‌ايد فکر کنيد و بعد از رسيدن به وزن مناسب دوباره عادت‌هاي غلط را از سر نگيريد.
معمولاً افرادي که به مدت طولاني‌تر با اضافه وزن دست و پنجه نرم مي‌کنند منطقي‌تر به قضيه نگاه مي‌کنند و نياز به تغييرات اساسي را بيشتر حس مي‌کنند. توصيه مي‌کنيم به محض اين که چند کيلوي اضافي را احساس کرديد دست دست نکنيد و به فکر چاره باشيد.

آيا قبلاً هم وزن کم کرده‌ام؟
اگر قبلاً هم رژيم گرفته‌ايد و الآن دوباره چاق شده‌ايد بايد فکر کنيد توانايي و قدرتتان چقدر بوده است؟ آيا منطقي است دوباره از نو شروع کنيد يا نه؟ آيا جزو افرادي هستيد که وسط کار همه چيز را رها مي‌کنيد؟ اگر وزنتان برگشته سعي کنيد بفهميد چرا اين‌گونه شده است؟ ايراد کار کجا بوده؟ زماني که به اين س?الات جواب دهيد در برنامه‌ي لاغري جديدتان موفق‌تر عمل خواهيد کرد.

راجع به تغذيه و مواد غذايي چقدر اطلاعات دارم؟
اگر راجع به تغذيه و مواد غذايي چيز زيادي نمي‌دانيد در گام اول و قبل از هر نوع رژيم، کارهاي شاق و محيرالعقول، نياز داريد اطلاعات درست و پايه‌اي راجع به مواد غذايي داشته باشيد. بايد بدانيد خواص مواد غذايي چيست؟ ميزان کالري آن‌ها چقدر است؟ چاق کننده ها کدام و همياران لاغري کدام هستند؟

آيا مشکلات روحي رواني در اضافه وزن من دخيل است؟
عوامل متعدد و پيچيده‌اي روي سبک زندگي و تغذيه‌ي ما تأثير دارند. مشکلات روحي رواني نيز روي تغذيه تأثير مستقيم دارد. البته اين بدين معني نيست کسي که مي‌خواهد لاغر شود بايد تمام مشکلات روحي‌اش را حل کند و هيچ مشکلي نداشته باشد. فقط کافي است کمک بگيرد و حمايت شود.
در واقع افرادي که مي‌خواهند بين 2 تا 5 کيلو لاغر شوند خودشان به تنهايي از پس آن بر مي‌آيند اما افرادي که چاق‌تر هستند و بايد بيش از اين‌ها وزن کم کنند بهتر است زير نظر متخصص باشند.
هر چقدر که درگيري‌ها و مسائل روحي روانيتان بيشتر باشد نياز بيشتري به کمک يک متخصص خواهيد داشت. اگر به جايي رسيديد که ديديد مشکلات روحي رواني رفتارها و عادت‌هاي غذايي‌تان را زير و رو کرده است حتماً بايد زير نظر متخصص تغذيه باشيد. اين افراد بهتر مي‌توانند برنامه و رژيم غذايي شما را کنترل کنند.

چقدر بايد براي لاغري هزينه کنم؟
بهتر است به هزينه‌هايي که رژيم و برنامه‌هاي لاغري روي دستتان مي‌گذارد هم فکر کنيد. هزينه‌ي مواد غذايي مفيد، هزينه‌ي متخصص تغذيه، ورزش و مدت زماني که براي اين کار اختصاص خواهيد داد را حساب کنيد. اگر براي همه‌ي اين کارها هزينه و وقت کافي را اختصاص دهيد راحت‌تر به کارتان خواهيد رسيد تا اين که بدون حساب و کتاب شروع کنيد.

براي تثبيت وزن خود چه کار بايد بکنم؟
امان از اين چاق و لاغر شدن‌ها. بعد از لاغري هيچ وقت ثابت نگه داشتن وزنتان را فراموش نکنيد. به سختي‌هايي که براي لاغري کشيده‌ايد فکر کنيد و بعد از رسيدن به وزن مناسب دوباره عادت‌هاي غلط را از سر نگيريد. برنامه‌ي غذايي درستي در پيش بگيريد. بعد از لاغري بايد حداقل به مدت دو سال وزنتان را ثابت نگه داريد. تغييرات عادت‌هاي غذايي و بهبود سبک زندگي يعني رعايت بهداشت جسمي و روحي بهترين روش براي حفظ وزن ايده آل است.