7 تا از بدترین‌هایی که می‌خوریم

تبيان: در شرايط فعلي که آلودگي هوا، آلودگي صوتي با کلي آلودگي ديگر و استرس و غيره دست به دست هم داده‌اند و جسم و جان ما را تهديد مي‌کنند سالم و تندرست ماندن کار خيلي سختي است. يعني بايد به افرادي که اين روزها کاملاً سالم و تندرست هستند رستم دستان گفت. شما حساب کنيد به تمام اين آسيب‌هاي بيروني و استرس‌هاي زندگي يک تغذيه‌ي نامناسب هم اضافه شود.

نامناسب شماره‌ يک: پيراشکي
حتي دور و بر مغازه‌هايي که پيراشکي و فست‌فود مي‌فروشند نگرديد. اصلاً اجازه دهيد اسم اين قبيل خوراکي‌ها را «بمب» بگذاريم. باور بفرماييد به همان اندازه هم مخرب هستند. اين پيراشکي‌هايي که مي‌خريد و احتمالاً به دست بچه‌هايتان هم مي‌دهيد حاوي ترکيباتي است که براي سلامتيتان مضر است: اسيدهاي چرب ترانس، قند زياد و آرد تصفيه شده يعني همان آرد سفيد بدون سبوس جزو ترکيبات اين مواد غذايي مي‌باشد. اين‌ها همان بمب‌هايي هستند که گفتيم.
پيراشکي‌ها بين 10 تا 20 گرم چربي دارند که بين 250 تا 300 کالري بيهوده به بدن تحميل مي‌کنند.

نامناسب شماره‌ دو: فرآورده هاي گوشتي
انستيتوي مطالعات سرطان در آمريکا اعلام کرده است که فرآورده‌هاي گوشتي مانند کالباس، سوسيس، سوسيس‌هاي دودي و شور حاوي مواد نگه‌دارنده‌ي شيميايي هستند که احتمال سرطان کولون را بالا مي‌برد.
اين محصولات غذايي مضر همچنين حاوي نمک بيش از حد، چربي و کلسترول بالايي بوده و در عين حال فاقد هر نوع ماده‌ي مغذي چشمگيري مانند فيبر و ويتامين مي‌باشند.

نظر خودتان چيست؟ آيا عاقلانه است چنين مواد غذايي فاقد مواد مغذي و سرشار از نمک و چربي و مواد شيميايي را در سبد غذايي‌تان جا دهيد؟

نامناسب شماره‌ سه: غذاهاي يخ زده و آماده

درست است مشغله هاي دنياي امروز زمان در آشپزخانه بودن را کم کرده است و خيلي‌ها تا از سرکار بر مي‌گردند آن قدر خسته‌اند که به فکر کالري و چربي و اين چيزها نيستند و فقط مي‌خواهند سريع شامي آماده و ميل کنند. اما حواستان باشد که اين مواد غذايي صنعتي آماده سرشار از کالري‌اند.

حتماً شما هم زياد شنيده‌ايد مارگارين فاقد کلسترول و بهتر از کره است. اما بدانيد

که مارگارين يکي از منابع اصلي چربي‌هاي ترانس مي‌باشد که ميزان کلسترول

خون را بالا مي‌برد و به جداره‌ي رگ‌ها آسيب مي‌رساند

همين ناگت‌هاي مرغ آماده‌اي که در بازار با مارک‌هاي مختلف به فروش مي‌رسند و در عرض چند دقيقه هم روي ميز مي‌روند حاوي حدود 46 گرم چربي و 1020 کالري هستند. با تمام خستگي و کمي وقتي که داريد باز هم سعي کنيد خودتان آشپزي کنيد.

نامناسب شماره چهار: همين چيپس خودمان

حتماً بارها در همين بخش خودمان يا جاهاي ديگر خوانده‌ايد که اين قبيل هله‌هوله‌ها سرشار از چربي‌هايي هستند که به تناسب اندام و سلامت شما رحم نمي‌کنند.

اما موضوع به همين جا ختم نمي‌شود. چيپس‌ها همچنين حاوي ماده‌ي سرطان‌زايي به نام آکريلاميد هستند. اين مواد زماني که يک ماده‌ي غذايي در دماي بالا سرخ يا کباب مي‌شود به وجود مي‌آيد. متخصصان مي‌گويند آکريلاميد دليل اصلي ابتلاي ميليون‌ها نفر از مردمان آمريکاي شمالي به سرطان محسوب مي‌شود. زماني که در بين خريدهايتان چيپس را به سبدتان اضافه مي‌کنيد به ياد بياوريد چه گفتيم!

نامناسب شماره پنج: مواد غذايي فاقد چربي

ديدن واژه‌هايي مانند «کم چرب»، «بدون چربي»، «رژيمي» و چنين ادعاهايي روي بسته بندي مواد غذايي اغفالتان نکند. توليد کنندگان بيسکوييت‌ها، سس‌ها، ماست‌ها و ديگر مواد غذايي حاوي اين واژه ها معمولاً به محصولات خود قند، نمک يا مواد نگه‌دارنده مضر اضافه مي‌کنند تا طعم و مزه‌ي محصولاتشان را بالا ببرند. در واقع به نوعي جبران مافات مي‌کنند. متخصصان توصيه مي‌کنند به جاي انتخاب اين قبيل مواد غذايي از همان نمونه‌هاي معمولي استفاده کنيد و گول محصولات رژيمي يا فاقد چربي و غيره را نخوريد.
مارگارين

نامناسب شماره‌ شش: مارگارين

حتماً شما هم زياد شنيده‌ايد مارگارين فاقد کلسترول و بهتر از کره است. اما بدانيد که مارگارين يکي از منابع اصلي چربي‌هاي ترانس مي‌باشد که ميزان کلسترول خون را بالا مي‌برد و به جداره‌ي رگ‌ها آسيب مي‌رساند.

تا جايي که مي‌توانيد از خير کره و مارگارين بگذريد و روغن زيتون يا روغن‌هاي ديگري که حاوي چربي‌هاي اشباع نشده ي مونو هستند را در الويت قرار دهيد.

نوشابه
نامناسب شماره‌ هفت: نوشيدني‌هاي گازدار
سر کشيدن ليوان ليوان نوشابه آسان‌ترين راه براي چاق شدن است. چون که هر ليوان نوشابه حاوي حدود 10 قاشق چاي‌خوري قند است. متأسفانه مصرف اين نوشيدني‌هاي گازدار خطر ابتلا به سرطان پانکراس را حدود دو برابر بيشتر مي‌کند.
مضرات نوشابه ها به همين جا هم ختم نمي‌شود. مصرف همين نوشيدني مورد علاقه‌ي خيلي از ما خطر مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي عروقي را به طور چشمگيري بالا مي‌برد و حتي خطر ديابت را نيز افزايش مي‌دهد.
سخن آخر اينکه اگر به سلامتيتان اهميت مي‌دهيد از مصرف اين مواد غذايي بپرهيزيد. سبزيجات و مواد غذايي سالم ديگر را در الويت برنامه‌ي غذايي خود قرار دهيد. حرص نخوريد. روزانه حدود 20 دقيقه ورزش کنيد. سالم و تندرست باشيد.