11 روش برای فریز کردن صحیح مواد غذایی

برترين ها: اگر شما هم باغچه اي داريد که در آن ميوه و سبزيجات مي کاريد پس حتماً يخچال و فريزر شما هميشه پر از اين چيزها است و براي بسته بندي آنها دنبال چاره اي مي گرديد. آن دسته از افرادي که از مزارع و باغچه ها سبزيجات و ميوه جات تازه مي خرند نيز تمايل دارند که اين خوراکي هاي تازه را طوري نگهداري کنند که به هنگام مصرف همچنان تازه باشند. کنسرو کردن و ترشي کردن يکي از راه هاي نگهداري سبزيجات و ميوه جات و مصرف آنها در زمستان است.

راه ديگر فريز کردن آنهاست. ولي قبل از فريز کردن بايد کارهاي ديگري انجام داد. تجهيزات و لوازم مناسب را فراهم کنيد و براي کنسرو کردن بايد ابتدا ميکرب ها را بکشيد که اين کار البته ارزش غذايي آنها را کمي از بين مي برد. البته بايد بدانيد که خوراکي هاي فريز شده به اندازه خوراکي هاي کنسروي سالم نيستند.
مزيت فريز کردن بر کنسرو کردن اين است که وقتي از فريزر در مي آوريد مزه طبيعي تري دارند و مواد غذايي بيشتري نسبت به خوراکي هاي کنسروي دارند. در پروسه فريز کردن، مزه خوراکي کمي عوض مي شود. زيرا آب داخل ميوه و سبزي تبديل به يخ مي گردد. با يخ زدن آب داخل آنها، حجم يخ افزايش يافته و بعضي از سلول هاي ميوه مي ترکند. اين يعني بافت ميوه و سبزي عوض شده و له مي شود. البته راه هايي وجود دارد که مي توانيد کيفيت بيشتري به ميوه جات و سبزيجات يخ زده بدهيد. قبل از هر چيز در مورد وسايلي که براي آماده سازي آنها لازم داريد صحبت مي کنيم.

راز اول: يک مسئله عالي در مورد فريز کردن ميوه جات و سبزيجات اين است که شما به وسايل خاصي نياز نداريد. کيسه هاي فريزر براي فريزسازي خشک مناسب هستند و اين شامل خوراکي هاي شيره دار يا پوره دار نمي شود. پلاستيک هاي سفت تر و محفظه هاي شيشه اي هم براي غذاهاي نيمه مايع، مرباها و خوراکي هاي ديگر مناسبند.
علاوه بر محفظه ها و قوطي ها، ما کاغذهاي فريزر، نوارچسب هاي فريزر و فويل را نيز پيشنهاد مي کنيم. اين لوازم براي بسته بندي بعضي خوراکي ها براي ذخيره بلندمدت لازم هستند. منظورمان از بلندمدت يعني بيشتر از 6 تا 12 ماه. هرچه خوراکي ها را به مدت طولاني تري در فريزر نگه داريد، کيفيت آنها پايين تر مي آيد.
براي آماده کردن خوراکي ها، بايد همه سبزيجات و ميوه ها را خوب بشوييد، به خصوص اگر قرار نيست پوست آنها را بکنيد. سپس بگذاريد خوب خشک شوند. بعضي سبزيجات و ميوه ها را مي شود بطور کامل فريز کرد، ولي بعضي از آنها را بايد پوست بکنيد، هسته آنها را درآوريد و خرد کنيد. البته اين موضوع کاملاً به سليقه شخصي شما بستگي دارد.

راز دوم: ميوه ها و سبزيجاتي که خصوصاً بطور کامل خيلي خوب فريز مي شوند عبارتند از: انواع گيلاس ها و بري ها (توت فرنگي، تمشک، بلوبري، زغال اخته، کرانبري و ...)، موز، فلفل چيلي، لوبيا، مارچوبه، گوجه فرنگي و ذرت.

راز سوم: محصولاتي که بهتر است بطور خرد شده يا نگيني شده فريز شوند عبارتند از: فلفل دلمه اي، آووکادو، انبه، آناناس، هندوانه، نخود، هويج، بروکلي، گل کلم، ميوه هاي هسته دار مانند هلو، شفتالو و آلو، سيب، کدو مسمايي و کدو حلوايي.
گل هاي کلم بروکلي و گل کلم را خرد کنيد. غلاف نخود را بکنيد و سر و ته لوبيا سبز و مارچوبه را بچينيد. هويج، کدو حلوايي، کلم بروکسل را پوست بکنيد و خرد و نگيني کنيد. برگ هاي بزرگ اسفناج، چغندر و کلم پيچ را بکنيد. قسمت هاي چوبي ريواس را بکنيد و آن را نگيني کنيد.
سيب زميني را نيز مي توان فريز کرد. ولي بهتر است اول آن را رنده کنيد. البته کيفيت سيب زميني فريز شده چندان خوب نيست. کدو نوعي سبزي است که مقدار آّب آن بالاست. مي توانيد آن را خرد کنيد يا رنده کنيد.
ذرت و موز براي فريز کردن انعطاف زيادي دارند. مي توانيد ذرت را بطور کامل فريز کنيد يا دانه هاي آن را از چوبش بتراشيد و سپس فريز کنيد. اين به خودتان بستگي دارد.
موز را هم مي توانيد بطور کامل يا پوست کنده فريز کنيد. اگر موز را پوست بکنيد و خرد کنيد نيز مي توانيد صبح ها چند تکه برداريد و با صبحانه ميل کنيد.
بعد از پوست کردن و خرد کردن و نگيني کردن ميوه ها و سبزيجات نوبت به مراحل ديگر آماده سازي مي رسد.