11 روش برای فریز کردن صحیح مواد غذایی

برترین ها: اگر شما هم باغچه ای دارید که در آن میوه و سبزیجات می کارید پس حتماً یخچال و فریزر شما همیشه پر از این چیزها است و برای بسته بندی آنها دنبال چاره ای می گردید. آن دسته از افرادی که از مزارع و باغچه ها سبزیجات و میوه جات تازه می خرند نیز تمایل دارند که این خوراکی های تازه را طوری نگهداری کنند که به هنگام مصرف همچنان تازه باشند. کنسرو کردن و ترشی کردن یکی از راه های نگهداری سبزیجات و میوه جات و مصرف آنها در زمستان است.

راه دیگر فریز کردن آنهاست. ولی قبل از فریز کردن باید کارهای دیگری انجام داد. تجهیزات و لوازم مناسب را فراهم کنید و برای کنسرو کردن باید ابتدا میکرب ها را بکشید که این کار البته ارزش غذایی آنها را کمی از بین می برد. البته باید بدانید که خوراکی های فریز شده به اندازه خوراکی های کنسروی سالم نیستند.
مزیت فریز کردن بر کنسرو کردن این است که وقتی از فریزر در می آورید مزه طبیعی تری دارند و مواد غذایی بیشتری نسبت به خوراکی های کنسروی دارند. در پروسه فریز کردن، مزه خوراکی کمی عوض می شود. زیرا آب داخل میوه و سبزی تبدیل به یخ می گردد. با یخ زدن آب داخل آنها، حجم یخ افزایش یافته و بعضی از سلول های میوه می ترکند. این یعنی بافت میوه و سبزی عوض شده و له می شود. البته راه هایی وجود دارد که می توانید کیفیت بیشتری به میوه جات و سبزیجات یخ زده بدهید. قبل از هر چیز در مورد وسایلی که برای آماده سازی آنها لازم دارید صحبت می کنیم.

راز اول: یک مسئله عالی در مورد فریز کردن میوه جات و سبزیجات این است که شما به وسایل خاصی نیاز ندارید. کیسه های فریزر برای فریزسازی خشک مناسب هستند و این شامل خوراکی های شیره دار یا پوره دار نمی شود. پلاستیک های سفت تر و محفظه های شیشه ای هم برای غذاهای نیمه مایع، مرباها و خوراکی های دیگر مناسبند.
علاوه بر محفظه ها و قوطی ها، ما کاغذهای فریزر، نوارچسب های فریزر و فویل را نیز پیشنهاد می کنیم. این لوازم برای بسته بندی بعضی خوراکی ها برای ذخیره بلندمدت لازم هستند. منظورمان از بلندمدت یعنی بیشتر از 6 تا 12 ماه. هرچه خوراکی ها را به مدت طولانی تری در فریزر نگه دارید، کیفیت آنها پایین تر می آید.
برای آماده کردن خوراکی ها، باید همه سبزیجات و میوه ها را خوب بشویید، به خصوص اگر قرار نیست پوست آنها را بکنید. سپس بگذارید خوب خشک شوند. بعضی سبزیجات و میوه ها را می شود بطور کامل فریز کرد، ولی بعضی از آنها را باید پوست بکنید، هسته آنها را درآورید و خرد کنید. البته این موضوع کاملاً به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

راز دوم: میوه ها و سبزیجاتی که خصوصاً بطور کامل خیلی خوب فریز می شوند عبارتند از: انواع گیلاس ها و بری ها (توت فرنگی، تمشک، بلوبری، زغال اخته، کرانبری و ...)، موز، فلفل چیلی، لوبیا، مارچوبه، گوجه فرنگی و ذرت.

راز سوم: محصولاتی که بهتر است بطور خرد شده یا نگینی شده فریز شوند عبارتند از: فلفل دلمه ای، آووکادو، انبه، آناناس، هندوانه، نخود، هویج، بروکلی، گل کلم، میوه های هسته دار مانند هلو، شفتالو و آلو، سیب، کدو مسمایی و کدو حلوایی.
گل های کلم بروکلی و گل کلم را خرد کنید. غلاف نخود را بکنید و سر و ته لوبیا سبز و مارچوبه را بچینید. هویج، کدو حلوایی، کلم بروکسل را پوست بکنید و خرد و نگینی کنید. برگ های بزرگ اسفناج، چغندر و کلم پیچ را بکنید. قسمت های چوبی ریواس را بکنید و آن را نگینی کنید.
سیب زمینی را نیز می توان فریز کرد. ولی بهتر است اول آن را رنده کنید. البته کیفیت سیب زمینی فریز شده چندان خوب نیست. کدو نوعی سبزی است که مقدار آّب آن بالاست. می توانید آن را خرد کنید یا رنده کنید.
ذرت و موز برای فریز کردن انعطاف زیادی دارند. می توانید ذرت را بطور کامل فریز کنید یا دانه های آن را از چوبش بتراشید و سپس فریز کنید. این به خودتان بستگی دارد.
موز را هم می توانید بطور کامل یا پوست کنده فریز کنید. اگر موز را پوست بکنید و خرد کنید نیز می توانید صبح ها چند تکه بردارید و با صبحانه میل کنید.
بعد از پوست کردن و خرد کردن و نگینی کردن میوه ها و سبزیجات نوبت به مراحل دیگر آماده سازی می رسد. 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ