10 شیوه شوخ طبعی

- اخم های خود را باز كنید. یاد بگیرید كه همیشه لبخند بزنید و زیاد بخندید.
به خاطر بسپارید كه خنده مسری است البته بدبینی هم همین طوراست. پس ترجیح می دهید چه چیزی به دیگران هدیه كنید؟ می دانید پاسخ چیست، مردم دوست دارند در اطراف كسانی باشند كه شادی و نشاط به آنها هدیه می دهند. همواره در دسترس، با محبت و مهربان باشید . هرگز نگذارید كه مشكلات شما را دچار ترشرویی كند. همیشه آماده شوخی كردن باشید وقتی دیگران نمی توانند این كار را بكنند.

" بهترین راه برای شاد كردن خودت این است كه دیگری را شاد كنی." مارك تواین

2- هر روز زمانی را به خنده اختصاص دهید. كار خود و دیگر ضروریات را جدی بگیرید اما خود و مشكلاتتان را زیاد جدی نگیرید.
سعی كنید چشمانتان را به روی شوخی و مزاح بگشایید. همیشه در شرایط پیش آمده به دنبال شوخی و مزاح باشید. مطمئنا قطـــع عضو می تواند نوعی ناتوانـــی خاص و مهم باشد، اما همیشه چیزهای خنده دار زیادی برای آدمهای قطع عضو شده اتفاق می افتد. آماده باشید كه بگویید: " چه چیز خنده داری ! یا: " سالها بود كه چنین اتفاق خنده داری را تجربه نكرده بودم ." استیو آلن

3- در پایان هر روز از خودتان بپرسید:" امروز چه چیزهای خنده داری برای من اتفاق افتاد؟ امروز چه كاری كردم كه خنده دار بود؟ چه موارد خنده داری دارم كه برای دیگران تعریف كنم؟ "
تمام تجربه های خود را در یك دفترچه یادداشت كنید. هرگز از جمع آوری قصه های خنده دار باز نایستید.

برنامه های تلویزیونی خنده دار مورد علاقه خود را فقط در ساعات پخش تماشا نكنید ، بلكه آنها را ضبط كنید و هر گاه به تغییر وضعیت و شاد شدن نیاز داشتید از آنها استفاده كنید. از پوشه یا یك آلبوم برای نگهداری مقالات خنده دار، نمایشها و كارتونهای مورد علاقه تان استفاده كنید. یك نوار خنده دار با خودتان داشته باشید تا هنگام ترافیك آن را گوش دهید و لذت ببرید.

وقتی كه به دنبال چیزهای خنده دار و جالب می گردید، افكار مضحك و جملات بامزه ناگهان به ذهن تان خطور می كند،‌ آنها را به خاطر بسپارید و برای شاد كردن دیگران از آنها استفاده كنید.

4- یاد بگیرید كه از شوخی و مزاح به عنوان وسیله ای برای بهبود روابط تان در زندگی استفاده كنید.
شما افرادی را می شناسید كه در كار مایوس و نگران هستند و دكترهای بسیار جدی یا متخصصین اندام مصنوعی یا كارگرانی كه به شما خدمت نمی كنند. دیگر نیاز ی به ذكر نام همسرانشان، رؤسا و موتورسوارها نیست. حس شوخ طبعی بهترین سپرده ای است كه شما می توانید در بانك روابط خود نگهداری كنید.

" خنده كوتاهترین فاصله بین دو نفر است." ویكتور بورگ

5- بهترین كار اجتناب از شوخی و مزاحی است كه باعث خنده و مسخره كردن دیگران می شود.
اگر پروتز شما شكست و شما افتادید و كسی فریاد زد " چوب خشك !" احتمالا از این رفتار چندان خوشتان نمی آید. حس شوخی و مزاح را در خودتان پرورش دهید. بگذارید كه شوخی و خنده شما به كسی كمك كند نه اینكه او را ناراحت و رنجیده كند.

" برخی مردم،‌ دیگران را وادار می كنند كه به عده ای دیگر بخندند و برخی كاری می كنند كه مردم با هم بخندند. آیا شوخی و مزاح شما دیگران را از هم جدا می كند یا موجب نزدیكی شان می شود؟" . نورمن كازینز

6- یاد بگیرید كه به خودتان بخندید و دیگران با شما و نه به شما بخندند. بی خطرترین هدف برای شوخی شما، خودتان خواهید بود.
حس شوخی و مزاح پذیرش اشتباهاتتان را آسانتر می كند. اكثر مردم دوست دارند با كسانی باشند كه با آنها راحت ترند، بدون توجه به معایبی كه آن فرد دارد. این حس كامل بودن را در خود از بین ببرید چون باعث می شود احساس یك طرار و دغل باز را پیدا كنید. جهان به كسانی كه وانمود می كنند بسیار كامل هستند اصلا نیازی ندارد بلكه به كسانی نیاز دارد كه از مردمی كه به محدودیتهایشان واقفند دستگیری كنند. این قبیل مردم معمولا حس خوبی از شوخی و مزاح دارند.

7- اگر معلول هستید مثلا بازوی خود را از دست داده اید، بگویید: " من دستم از دنیا كوتاه است! " ، یا اگر پای شما قطع شده است، بگویید: " چه شوتی ! حالا چه كار می شه كرد؟"
این جملات باعث می شود كه خنده بر لبهای دیگران بنشیند و در نظر دیگران بیشتر دلچسب باشید.

" لبخند زدن هیچ خرجی برای شما ندارد." هاری اچ. والدریپ

8- هرگز نامه های خشك و خالی برای دوستانتان نفرستید بلكه جوك هم بفرستید. وقتی كه با دوستان یا زیردستان خود صحبت می كنید سعی كنید خاطرات شاد و شیرین خود را به جای درد دلهای شكایت آمیز یا غیبت های منفی تعریف كنید.
در طول غذا خوردن هم از مسایل شاد و مسرت بخش صحبت كنید. از دیگران بخواهید كه آنها هم قصه های خنده دار خود را برای شما تعریف كنند. شما هر چیزی كه بخواهید به دست خواهید آورد، اگر شادی و نشاط می خواهید آن را طلب كنید. همیشه هم آماده گفتن این عبارت باشید " خوب ، این خیلی خنده داره!"

" بهترین كاری كه می توان در حل یك مشكل پیدا كرد، پیدا كردن كمی شوخی و مزاح در آن است." فرانك ای كلارك

9- در این عصر تفریح و خنده، از این كه ملال آور یا كسل كننده باشید، ناراحت نشوید.
اگر مردم شما را آدم جالبی نیابند، به سمت افراد دیگر و كانال دیگر خواهند رفت. مزاح و شوخی مؤثر شنوندگان را مشتاق می كند. یك گفتگو و ارتباط صحیح با بیشتر از یك رشته كلمات سر و كار دارد. یك داستان خوب یك تصویر عینی از خود ارائه می دهد. مردم داستانهای پر از شوخی و مزاح شما را به خاطر سپرده و به خوبی آن را برای خود تشریح می كنند.

"وقتی كه چیزی خنده دار است ، سعی كنید در آن به دنبال یك حقیقت پنهان بگردید." جرج برنارد شاو

10- بــه خودتان اجازه دهید كه یك آدم شوخ جلوه كنید،‌ بگذارید آدم بزرگی باشید كه خصوصیات كودكی اش را هنوز حفظ كرده است.
گه گاهی هم احساسات و شادی خود را نشان دهید.

" آن گوشه ای را كه هستید، درخشان كنید. نیازی نیست كه دنیا را تغییر دهید، اما می توانید آن گوشه ای را كه در آن قرار دارید، با حس شوخی و مزاحتان تغییر دهید و روشن كنید." برایان لی

همیشه جایی برای بازی و زمانی برای خندیدن و لبخند زدن در زندگی باقی بگذارید. در محل كار و در خانه لبخند بزنید و بگذارید شوخی و شیطنت از شما شروع شود.