پنی سیلین طبیعی

هر وقت اسم شلغم می آد یاد گاری دستی سر کوچه مدرسه مون با اون بشقابهای نیمه شوستش می افتم ،متن زیر رو تو یکی از سایت های علمی دیدم، الان هم که فصل شلغمه ، قیمتش هم ( البته گوش شیطون کر ) نسبتا مناسبه و پر از خواص رنگارنگه واقعا عجب چیزیه این شلغم ، اگه باور نمی کنی یا شلغم دوست نداری متن زیر رو حتما بخون :
اکثر مردم از ارزش واقعی شلغم و خواص آن اطلاع کافی ندارند. شلغم گیاهی است دو ساله با ریشه غده ای است که دارای واریته‌های گوناگون و به رنگ‌های سفید، سفید با لکه‌های گلی یا بنفش، سبز، زرد و یا گلی مایل به قرمز است. این گیاه بومی غرب آسیاست و قرن‌هاست به‌عنوان خوراک دام و انسان مصرف می‌شود و قبل از پیدایش سیب‌زمینی یکی از محصولات عمده خوراکی مردم اروپا بوده است.

در طب سنتی آسیا عقیده بر این بود که خوردن شلغم باعث افزایش انرژی و سلامت خون می‌شود. از دیگر خواص شلغم می‌توان به رفع مشکلات دستگاه ادراری، کاهش اسید اوریک و تا حدی درمان نقرس، دفع سنگ کلیه، مشکلات تنفسی، مانند احتقان بینی، برونشیت، سرفه، زکام و سل اشاره کرد. از عصاره (آب) شلغم به صورت خوراکی می‌توان استفاده نمود.
در پژوهش‌های جدید، ترکیبات مهم شلغم شناسایی شده که عبارتند از: قندها، بتاکاروتن، پتاسیم، کلسیم، سدیم، فسفر، آهن، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین C و ترکیباتی به نام گلوکوزینولات‌ها که دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در شلغم مواد گوگرددار است که در این خانواده به وفور یافت می‌شوند. این ترکیبات دارای خواص ضد میکروبی و ویروس کشی قوی بوده و به‌خصوص در رفع عفونت‌های دستگاه تنفس مؤثرند. همچنین ترکیباتی بخار شونده آنها ، حتی در محیط‌های بسته و مسکونی می‌تواند اثرات ضد میکروب و ویروس خود را تا حدی اعمال کنند. بنابراین بخارات حاصله از پختن شلغم نیز مفید است. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد.
خواصی را که مردم قدیم و در طب سنتی درباره شلغم ادعا می‌کردند، در اکثر موارد صحیح است. ابن سینا دانشمند نامی ایران در کتاب قانون راجع‌به شلغم گفته است: شلغم یا شلجم بیابانی ( وحشی ) و کاشتنی دارد. شلغم کاشتنی از بیابانی کم غذاتر است. طبیعت هر دو نوع مرطوب و گرم است. شلجم پخته با گوشت چرب، سینه و گلو را نرم می‌کند.
شلغم در معده زیاد ماندگار است. گویند خوردن شلغم خام و پخته به نفع چشم است. آب شلغم ادرار آور است. شلغم قوای جنسی را زیاد می‌کند و تخم آن نیز همین خاصیت را دارد.
شلغم خوب دارای مشخصات زیر است: باید سفت و تو پر باشد؛ در غیر این صورت کهنه بوده و نفخ آن زیادتر است. پوست شلغم باید براق، شفاف و صاف باشد. شلغم باید سنگین و درون آن روشن و شفاف باشد. شلغم‌های کوچک، شیرین‌تر و شلغم‌های بزرگ موثرترند!