هفته‌ای چند بار باید شنا کرد

هفته‌اي سه روز خيلي ايده آل است، به خصوص براي تناسب اندام مناسب است. در هر رفت و برگشت در استخر، براي مثال در هر 25 متري که شنا مي ‌کند، چقدر انرژي مي‌ سوزاند؟ آيا سرعت آن هم مهم است؟ در حال دويدن فرمولي داريم به‌ اين صورت که اگر با سرعتي بدويم که ضربان قلب ما به 60 تا 70 درصد حداکثر ضربان خودش برسد، به ازاي هر کيلوگرم وزن بدن، در مسافت يک کيلومتر، يک کيلو کالري انرژي مصرف مي‌ شود.
فردي ‌که مي‌ خواهد وزنش را کم کند، اگر وزن فعلي او براي مثال 70 کيلو باشد و يک کيلومتر را شنا کند و با توجه به‌ اينکه ميزان مصرف انرژي در شنا به طور متوسط 4 برابر دويدن با همان سرعت است، 280 کيلوکالري انرژي مصرف مي ‌کند( 1×4×70 که 70 وزن فرد و 4 ميزان مصرف انرژي به ازاي هر کيلوگرم وزن فرد و 1 که به کيلومتر است يعني مسافتي که با سرعت معيني طي کرده است).
البته بايد بدانيم که نقش آمادگي جسماني فرد بسيار مهم است، به‌ اين معنا که افراد تازه کار به علت نداشتن آمادگي جسماني و استفاده ناکامل از روش‌هاي شنا کردن، انرژي بيشتري مي ‌سوزانند که اين براي کاهش وزن خوب است، اما ورزشکاراني که آمادگي جسماني بيشتري دارند، از نيروي آب و روش‌هاي پيشرفته تر شنا استفاده مي‌ کنند و انرژي کمتري مي‌ سوزانند و اين براي هماهنگي عضلات و حداکثر نتيجه گيري در مسابقات، بسيار مهم است.