شرایط لازم برای رسیدن به تناسب اندام با استفاده از شنا

يکي از بزرگ ترين موانع براي رسيدن به تناسب اندام با شنا، ندانستن شيوه درست شنا کردن است و اين موضوع، تفاوت بين شنا با ورزشي مانند پياده‌روي يا دويدن است، چون اين دو ورزش را همه بلدند و تا حدود زيادي بدون خطاي تکنيکي انجام مي دهند، اما هر کدام از روش‌هاي شنا کردن، به دانستن مهارت آن نوع شنا، نياز دارد. پس حتما بايد مهارت‌هايي مانند تنفس و نفس گيري را ياد بگيريد. از نظر سني هم بايد دهه‌هاي گوناگون را تقسيم بندي کرد، چون در اين دهه‌ها افراد تشابه آناتوميکي بيشتري دارند. اين تقسيم‌بندي به صورت سنين 10 تا 20، 20 تا 30، 30 تا 40 و همين طور تا آخر است.
يادمان باشد که از سن 20 سالگي به بعد در صورتي که ورزش نکنيم، سالي 250 گرم از وزن عضله‌مان را از دست خواهيم داد. همچنين ظرفيت هوازي ما هم در سنين گوناگون، متفاوت است. بنابراين بايد اين موضوع را هم در برنامه تمريني تناسب اندام با شنا در نظر بگيريم.
آقاي دکتر، فرض کنيم فرد 28 ساله‌اي بر اساس فرمول نمايه توده بدني ياBMI ، حدود هفت کيلوگرم اضافه وزن دارد. اگر بخواهد در فصل تابستان با شنا به تناسب اندام برسد، چه بايد بکند؟ نسخه ورزشي که براي او مي ‌دهيد، چگونه است؟
سوال خوبي مطرح کرديد. اگر بخواهيم با شنا کردن به هدف کاهش وزن براي اين فرد برسيم، اول از همه بايد بدانيم که مقدار انرژي مصرفي اين فرد در مسافت مشخصي از شنا کردن و با سرعت معين، چقدر است؟ ببينيد، ما نمي ‌توانيم به طور دقيق و مستقيم بگوييم که در شنا کردن چه قدر انرژي مصرف مي‌ شود، اما مي ‌توان آن را با پياده روي مقايسه کرد
اگر فردي 400 متر بدود، انرژي که مي سوزاند برابر است با 100 متر شنا کردن، يعني با شنا کردن، انرژي بيشتري در مقايسه با دويدن از دست مي ‌دهد.
چه نوع شنايي؟
سوال خوبي است، چون هر نوع شنايي، ميزان انرژي مشخصي مصرف مي کند. منظور من بيشتر شناي کرال سينه است، زيرا بيشتر افراد، شناي کرال سينه را بلدند، اما درباره شناي پروانه يا قورباغه ممکن است به خوبي تکنيک‌هاي آن شنا را به کار نگيرند.
بعد بايد چه کار کند؟
مانند هر ورزش ديگري بايد از اين فرد آزمون آمادگي جسماني براي شنا بگيريم تا ببينيم ميزان آمادگي او چقدر است؟ براي اين کار نياز است تا يک يا دو مسافت 25 متري را شنا کند تا ميزان استقامت قلبي و تنفسي او مشخص شود. پس از رسيدن به آمادگي جسماني مطلوب، هشت ست براي فرد در نظر مي گيريم و به فواصل مشخصي به او استراحت مي دهيم و سپس هشت ست ديگر را بايد انجام خواهد دهد. "هر ست برابر است با يک رفت و برگشت در طول استخر". اگر هم آمادگي جسماني نداشته باشد، با کمترين مقداري که مي ‌تواند شنا کند و همچنين با ورزش‌هاي هوازي بيرون از آب مي ‌توانيم استقامت قلبي و تنفسي او را افزايش دهيم و سپس تعداد ست‌هاي بيشتري را براي او در نظر بگيريم. به‌ اين روش، شناي استقامتي مي ‌گويند و با اين روش مي ‌توان به وزن دلخواه رسيد و مهم تر از وزن، تناسب اندام و هماهنگي بهتر عضلات و انعطاف پذيري مناسب است که به نحو مطلوبي به دست مي ‌آيد.
اگر نمايه توده بدني همين فرد در محدوده طبيعي باشد، اما چاقي موضعي داشته باشد، مي ‌تواند با شنا کردن ميزان آن را کاهش دهد؟
بله حتما. در شنا کردن انواعي از حرکات وجود دارد که مي ‌توان با استفاده از آنها چربي هاي موضعي را کاهش داد؛ براي مثال انواع حرکات آمادگي جسماني و هوازي در آب وجود دارد که روي بخش خاصي از بدن متمرکز مي ‌شود و با استفاده از آن مي ‌توان، هم کارهاي درماني و هم تقويت عضلات را انجام داد. همانطور که نرمش‌هاي خاصي براي تقويت عضلات شکم در خارج از آب وجود دارد.