برای کاهش نفخ چه کنیم

يک متخصص داخلي گفت: حرف زدن در زمان نوشيدن آب، سيگار کشيدن و آدامس جويدن هواي بيشتري داخل معده مي‌کند و مي‌تواند باعث نفخ شود.
دکتر محمد علي حافظي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: برخي افراد به دنبال احساس نفخ مدام و مشکلات ناشي از آن در اولين قدم به حذف مواد غذايي روي مي‌آورند و بر همين اساس مواد غذايي مثل حبوبات و سبزيجات را که عموما به عنوان غذاهاي نفاخ شناخته مي شوند از برنامه غذايي خود حذف مي‌کنند.
وي ادامه داد: بايد به اين افراد توصيه کرد براي درمان مشکل نفخ راه درستي را انتخاب نکرده‌اند، چرا که سبزيجات و ميوه‌ها از موادغذايي مورد نياز بدن و جزو منابع غني فيبر هستند و حذف اين مواد از برنامه غذايي مي تواند زمينه ساز مشکلات گوارشي بسياري شود که شايع‌ترين آن يبوست است.
اين متخصص داخلي به افرادي که دچار نفخ مي‌شوند، توصيه کرد: اين افراد قبل از هر اقدامي بايد نفخ خودشان را بشناسند و دليل اصلي آن را با راهنمايي‌هاي پزشک متخصص پيدا کنند.
حافظي اظهار داشت: احساس نفخ بسياري از افراد به اين دليل است که اسفنکتر تحتاني مري شان گشاده شده است. در اين حالت مصرف خوراکي‌هايي مثل نوشيدني‌هاي کافئين دار، نوشابه‌هاي گازدار حتي چاي، قهوه و نسکافه و مصرف خودسرانه برخي داروها هم مي تواند به شل شدن بيشتر اسفنکتر تحتاني مري منجر شود.
وي با بيان اين که حرف زدن در زمان نوشيدن آب، سيگار کشيدن و آدامس جويدن هواي بيشتري داخل معده مي‌کند، افزود: نفخ کردن معمولا نمي‌تواند تنها به دليل مصرف يک ماده غذايي خاص باشد، به همين خاطر حذف مواد غذايي بدون مشورت با پزشک نه تنها راه حل مناسبي نيست بلکه حتي گاهي نمي‌تواند نتيجه بخش باشد.
اين متخصص داخلي در ادامه عنوان کرد: حبوباتي مانند لوبيا، عدس، لوبياي سويا، نخود فرنگي، همچنين لبنيات شير، بستني، پنير، سبزيجاتي همچون کلم بروکلي، گل کلم، خيار، مارچوبه، کرفس، کاهو، سيب زميني، شلغم، پياز، تربچه، سير، هويج، بادمجان و ميوه‌هايي مانند زردآلو، سيب، گلابي، آلو، موز، کشمش از مواد غذايي هستند که مي‌تواند باعث افزايش نفخ در افراد شود.
وي ادامه داد: جو دوسر، ذرت، برنج، دانه‌هاي کامل به علت وجود فيبر همچنين آرد گندم و بالاخره در ميان مغزها بادام هندي از ديگر مواد غذايي است که معمولا از آنها به عنوان نفاخ ياد مي‌شود و افراد بايد در مصرف آن‌ها آگاهانه تصميم بگيرند.