اقدامات لازم برای پیشگیری از خشکی پوست در فصل پاییز

امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس درباره عارضه‌های پوستی در فصل پاییز تصریح کرد: یکی از عارضه‌های پوستی در فصل پاییز خشکی پوست است که برای جلوگیری از این عارضه باید اقداماتی انجام داد.

وی تصریح کرد یکی از راه‌های پیشگیری از بروز خشکی پوست استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و چرب کننده است تا بدین نحو با مرطوب نگاه داشتن پوست از خشکی آن در تماس با هوای سرد محیط باز و هوای گرم منازل پیشگیری کرد.

احسانی نوشیدن مایعات کافی در این فصل را یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از بروز خشکی پوست در افراد توصیف و تأکید کرد: باید در این فصل با نوشیدن مایعات و رساندن آب به پوست در جهت شاداب و مرطوب نگاه داشتن پوست اقدام کرد.

این متخصص پوست افزود: باید توجه داشت نحوه استحمام در فصل پاییز و در کل فصول سرد سال نیز با فصول گرم متفاوت است و افراد بهتر است از صابون‌های گلیسیرینه در استحمام استفاده کنند تا گلیسیرین موجود در پوست چربی و رطوبت لازم را به پوست برساند.

وی درباره رژیم غذایی مناسب برای فصل پاییز نیز گفت: رژیم غذایی خاصی برای این فصل لازم نیست مگر اینکه فردی مشکلی خاص داشته باشد ضمن اینکه رژیم غذایی این فصل باید دارای آب و مایعات کافی باشد و از غذاهای دارای ویتامین نیز مضایقه نکرد.

احسانی همچنین با تأکید بر لزوم استفاده از عینک آفتابی در فصول سرد سال تصریح کرد: بر خلاف باور برخی که استفاده از عینک آفتابی را منحصر به تابستان می‌دانند، استفاده از عینک آفتابی برای سلامت پوست‌ حساس صورت به‌ویژه پوست پلک و اطراف چشم ضروری است.

این متخصص پوست استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در فصل زمستان را ضروری دانست و گفت: برای حفظ سلامتی پوست در فصل زمستان باید از پوست در مقابل اشعه فرابنفش خورشید محافظت کرد زیرا این اشعه در فصل زمستان نیز سلامت پوست را تهدید می‌کند.

وی استفاده از بخور در منازل را برای پیشگیری از خشکی پوست توصیه و تصریح کرد: استفاده از بخور در منازل باعث مرطوب شدن هوا و در نتیجه پیشگیری از خشک شدن پوست مرتبط با این هوا می شود.

احسانی درباره پوشش بخش‌های زیادی از پوست در زمستان توسط لباس‌ها و تاثیر آن بر جذب ویتامین D در بدن گفت: پوشش فرد در فصل زمستان تاثیر زیادی در جذب ویتامین D نداشته و بدن به مقدار کافی قادر به جذب ویتامین D خواهد بود.