اثر سرما بر داغ شدن بازار ترشی

گرايش مردم به ترشي هاي سنتي در مقايسه با ترشي هاي ساخته شده در کارخانه ها باعث شده تا شماري از بانوان مهابادي در منازل خود اقدام به تهيه ترشي هاي خانگي کرده و آن را در بازار به فروش برسانند که اين امر در سال اخير با استقبال مردم بويژه بانواني که شاغل هستند مواجه شده است.
اين دست از بانوان با گرفتن سفارش از برخي خانواده ها در مورد نوع و ميزان ترشي هاي درخواستي اقدام به تهيه و فروش آن مي کنند.
در مهاباد برخي از مغازه داران نيز در اين فصل با داير کردن کارگاه هاي فصلي اقدام به عرضه انواع ترشي به صورت بسته بندي و يا فله اي و فروش آن در بازار مي کنند.
در اين شهرستان علاوه بر واحدهاي عرضه وسايل تهيه ترشي، فروشندگان دوره گرد نيز با استفاده از خودرو اين وسايل را به روستاها مي برند و خريداراني را که وقت آمدن به شهر را ندارند را به تهيه ترشي ترغيب مي کنند.
مردم مهاباد ترشيجات خود را به صورت هاي مختلف از جمله ترشي گل کلم، ترشي موسير، ترشي مخلوط و به صورت دانه هاي ريز، درشت و ليته اي تهيه مي کنند و در آن از انواع سبزيجات از جمله گل کلم ساده و زعفراني، کرفس، سير، هويج، سيب ترشي، فلفل رنگي و دلمه اي، گوجه فرنگي، شويد، جعفري و موسير استفاده مي کنند.
برخي از شهروندان نيز با توجه به سليقه و ذائقه هاي خود از انواع سبزيجات مختلف ديگري هم استفاده مي کنند که به تنوع و زيبايي ترشي آنها مي افزايد.
خانم ميانسالي در خصوص تهيه اصولي ترشي گفت: سبزيجات مختلف بايد قبل از استفاده به خوبي شسته شود و پس از خشک شدن و به تناسب مواد مورد استفاده روي آن سرکه ريخته شود.
خورشيد رسولي افزود: براي نگهداري از ترشي بايد از ظروف و مکان هاي مناسب بهره گرفت تا از کيفيت و مرغوبيت بيشتري برخوردار باشد به طوري که پس از تهيه آن بايد آن را در محيط باز و عمدتا در سايه نگهداري کرد تا ترشي ها آماده شده و اصطلاحا جا بيفتند.
مسوول اتحاديه خواربارفروشان و تره بار مهاباد با بيان اينکه در هر سال در اين فصل بسياري از ميوه فروشان و سبزي فروشان اين شهرستان اقدام به عرضه وسايل مختلف ترشي مي کنند گفت: معمولا در اين فصل از سال حدود 100 تا 120 تن انواع مواد اوليه، سبزيجات و ديگر وسايل آن به فروش مي رسد.