آیا شیر و شلغم ارزش غذایی یکسانی دارند؟

در این بخش درباره مقایسه خاصیت شیر و شلغم صحبت میکنیم . آیا این دو خاصیتی مشابه به هم دارند یا متفاوتند؟ آیا میتوان از یکی بجای دیگری استفاده کرد یا هرکدام جای خاص خودرا دارد
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی گفت: افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند و نمی‌توانند از محصولات لبنی استفاده کنند، برای جلوگیری از کمبود کلسیم می‌توانند به جای شیر شلغم مصرف کنند.
به گزارش افکارنیوز، سمانه عزیزی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: املاح کلسیم و منیزیم موجود در شلغم موجب جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان بوده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. بنابراین افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند و نمی‌توانند از محصولات لبنی استفاده کنند، برای جلوگیری از کمبود کلسیم می‌توانند به جای شیر شلغم مصرف کنند.
عزیزی با اشاره به آغاز فصل برداشت شلغم، اظهار کرد: خواص ضد ویروسی شلغم، موجب درمان بیماری‌های تنفسی، سرفه‌های خشک و سرماخوردگی می‌شود. برای درمان بیماری‌های تنفسی بهتر است شلغم را به صورت آش یا سوپ مصرف کرد.
خواص شلغم در رفع سنگ کلیه
این کارشناس ارشد تغذیه؛ خوردن شلغم را به بیماران مبتلا به سنگ کلیه نیز توصیه کرد و گفت: شلغم سبب تسهیل دفع اسید اوریک بدن شده و بهتر است افرادی که سنگ کلیه دارند از خواص آن در فصل پاییز و زمستان استفاده کنند.
وی با بیان اینکه از دیگر ترکیبات موجود در شلغم، آهن و مس است، بیان کرد: این خاصیت موجب تاثیر شلغم در پیشگیری از کم‌خونی می‌شود. شلغم از جمله سبزیجاتی است که دارای میزان ید بالایی است و می‌تواند در درمان مشکل کم‌کاری تیروئید مفید باشد.
بیماران فشارخونی با احتیاط شلغم بخورند
عزیزی خاطرنشان کرد: شلغم دارای سدیم بالایی بوده و مبتلایان به فشارخون باید با احتیاط آن را مصرف کنند. شلغم یکی از سبزیجات برگ سبز، نشاسته‌ای و غنی از املاح مفیدی مثل کلسیم و منیزیم بوده و سبزیجات برگ سبز از جمله مواد غذایی موثر در پیشگیری از سرطان هستند.